Är det oetiskt att äga amerikanska bolag?

Är det oetiskt äga SAAB-aktier? Dom tillverkar ju vapen. Fast vi vill ju ha vapen nu. Hmm… :thinking:

1 gillning

Är det oetiskt att äga USA- och Globalfonder nu?

• Ja
  • Nej
0 röster

Testar en liten undersökning. Anonyma svar.

1 gillning

Ja sälj era globalfonder och soffliggarfonden. Detta har bara börjat. Precis som inflödet pågått i tio år så kommer det gå åt andra hållet länge. Agera nu, helst igår eller vänta till Aftonbladet skriver om det.

Tycker det är upp till var och en. Som USA agerar nu vill jag inte äga USA-fonder. Sålde hela mitt innehav i måndags.

Fråga dig gärna också om det är oetiskt att äga aktier i bolag som handlar med Kina eller förövrigt köpa produkter som är tillverkade i Kina.

Definierar kriterier för en eventuell bojkott av länder/företag och applicerar på alla länder och företag. Är inte det engelska språket ett av kriterierna för bojkott så kommer USA med all säkerhet komma ut väldigt väl.

Lite trist att SVT etc är så sjukligt blinda i sitt USA hat att de blundar för resten av världen.

1 gillning

Kina hotar inte Ukraina, Europa och Sverige. Ryssland gör det. USAs sväng till Kremls favör gör det logiskt att bojkotta USA före man bojkottar Kina. Bojkotten görs för att, iaf försöka, få USA att svänga tillbaka.

En liten tankelek: Om två kamphundar kommer springandes mot en själv (position Ukraina, Europa, Sverige) - varav den ena är 10 meter bort (Ryssland) och den andra 200 meter bort (Kina), skulle vem som helst se den närmre som ett större hot.

Nu är det så att USA stödjer Ukraina men har flaggat för att set kommer göra der i mindre omfattning framgent medan Kina, både direkt och i direkt stödjer den anfallande makten Ryssland.

USA har blivit en sämre allierad medan Kina är allierad med fienden.

1 gillning

Dem har ju trots allt bidragit med 182 miljarder dollar. Ska man byta fot så fort det byts president igen?

Tog bort övervikt Sverige i protest mot Sveriges stöd för kriminella och terrorister för några år sedan. Därav globalfonder. Har det haft effekt öht? Absolut inte.

Eller har någon av er ändrat någon åsikt/ beteende i frågan pga mina globalfonder? :joy: Nej, just det. Tänkte väl det.

1 gillning

Trump säger att han vill anektera Canada och Grönland så det blir krig (med Europa inblandat).

Trump straffar alla hårt som inte går med på helt orimliga handelsavtal.

Jag är rädd att Trump kan frysa europeernas tillgångar på den amerikanska börsen för att tvinga europa att gå med på hemska handelsavtal. (Globalfond skulle backa 70% då).

Jag tror Trump är en narcisist som kan hitta på de mest hemska straff för att få andra dit han vill.

Jag försöker inte få USAs trumpister att ändra sig.

Jag försöker rädda mina tillgångar på den amerikanska börsen från att bli frysta eller beslagtagna av USA när europa inte går med på villkoren i Trumps handelsavtal eller om Danmark/europa inte ger Grönland till USA.

Ryssland tog pengarna Svenskarna hade i Rysslandsfonder.
EU tog oligarkernas pengar i Europa.

Trump lever på att skapa konflikter, inte på fred.
Blir USA fientligt inställt till Europa så tar USA europeernas pengar i USA.

Man ska inte ha sina pengar hos fienden.

1 gillning

Normalt sett tycker jag man ska skilja på staten USA och företag i USA. Men när nu Trump låter ultrarika företagsledare komma nära makten faller den tesen.

Jag brukade spela 10 kr i veckan på liveodds på footboll på Bet365. Då satsade jag alltid på lag som jag gillade. Det gick så där.

På börsen har jag samma princip och ligger till 100% i svenska indexfonder. Det går rätt bra och så känns det rätt (vad nu det ät värt).

Skulle nog förslå att du slutar kolla på nyheterna om du målar upp de värsta möjliga scenariot. Om 3 år oh 9 månader är spektaklet över. För övrigt så är jag INTE pro trump. Skulle vara kul att veta vad du i där inläste att jag skulle vara det. Helt otroligt.

1 gillning

Det kan man göra om man vill. Kan nog tänka mig byta fot undertiden Trump är president om han svänger tillbaka till demokratiers favör och det tyder på att han tänker hålla det så. Men nu - nej.

Nej, inte särskilt mycket, då Apple precis som alla andra multinationella företag skatteplanerar extremt mycket.

Läs på och du ska finna fakta.

Oh, något har vi gemensamt. :slight_smile:

Jag har inte skrivit att du skulle vara pro-trump.

Värsta scenariot är om Trump gör vad han sagt att han ska göra, d v s anekterar Grönland och Canada.

Då hamnar Europa/Joint Expenditure Force i krig med US och våra pengar i globalfondernas amerikanska aktier blir beslagtagna av amerikanska staten.

Att anta att Trump inte kommer göra det han säger han ska göra är ganska irrationellt, tror jag.

Men jag hoppas du har rätt och jag har fel.
Vad bra det vore om jag är paranoid när världshändelserna löser sig smidigt och fredligt.

Sluta. Bara sluta. Det kommer inte inträffa och det vet alla.

Om vi ändå pratar extremer… om vi hamnar i krig med USA så behöver vi nog inget ISK öht. Ska Grekland och Italien komma och stötta oss ? Vi kan inte ens försvara elkablar i Östersjön.
Europa reder knappt ut att försvara ett av våra länder åt gången.
Vi kommer ha betydligt större problem än siffror på ISKn.

Människor är dåliga på att förutsäga framtiden.

Det jag skrivit grundar sig på antagandet att Trumps regering gör vad de sagt de ska göra.

Men det är bättre om du har rätt och jag fel om just detta.

Oetiskt eller inte, att ha tagit avstånd genom att sälja av allt med USA i känns väldigt bra nu när tragedin i Gaza återupptas.