Världen har verkligen blivit helt upp och ner sedan en ny president tillträdde i USA. Vet att mantrat som gäller här är keep buying och då i en billig, global, indexfond. Men då köper man <70% USA aktier. Just nu känns det verkligen inte skönt i magen att investera så även om det är bäst för mina pengar! Är det bara jag som brottas med samvetskval att investera i USA? Och vad finns för alternativ?
Det är läskigt när det är skakigt och man har ingen kontroll på de pengar man stoppar in i systemet. Kan kännas bättre om man ser till att ha en större buffert som är “riskfri” eller om man minskar lite mot USA. Behöver ju inte vara allt eller inget. Senast det var obehagligt var under Corona pandemin,
Har sparat mig genom skakiga perioder innan inkl pandemin men nu är det mer att jag vill ta avstånd från allt som har med Trump/Musk att göra! Jag vill protestera mot att en världsordning som sedan andra världskriget byggt på regler och lagar vänds upp och ner av ett gäng galningar. Vill göra som en del Teslaägare gjort och rösta med fötterna eller rättare med pengarna. Funderar på att flytta alla investeringar i globala index fonder till Plus alla bolag Sverige även om jag vet att det är vansinnigt ekonomiskt - bara för att jag får ont i magen av att äga amerikanskt!
Jag kollar knappt på nyheter och knappt på portföljen och det funkar fint för mig ![]()
Tycker tvärt om, känner att innovationsgraden är så låg i världen att det inte finns något värt att konsumera. I princip allting jag äger har blivit dyrare (men inte bättre) de senaste fem åren så finns lixom inget att göra med pengarna mer än att investera dem.
Är ledsen över det geopolitiska läget och att vi människor ständigt upprepar de sämsta delarna av vår historia.
Med det sagt så påverkar det inte mitt långsiktiga sparande, det är automatiserat och rullar på. Mina framtida behov är detsamma, så skönt att sparandet ändå blir av även när jag är ledsen.
Sen har historien visat att motgångar ofta följs av framgångar, så vi får hoppas det blir bra på sikt. I alla fall geopolitiskt.
Kan du inte särskilja amerikanska bolag från deras president, oavsett vad du tycker om honom?
Hur mycket har tex Apples affärsplan, anställda och ideologiska principer förändrats av att Trump tillträtt? Sannolikt nära 0.
Att bojkotta en globalfond för att markera mot Trump skulle jag säga har en obetydligt påverkan i det stora hela. Det blir lite som diskussionen kring ESG-fonder. Den globala oljekonsumtionen lär knappast minska i världen för att det finns indexfonder som väjer bort vissa sektorer.
Den har faktiskt förändrats. Apple meddelade igår sitt största investeringsåtagande i USA hittills. Man lägger 500 miljarder dollar på att expandera i USA.
Satsningen kommer i takt med att man söker lättnader från USA:s president Donald Trump , som infört tullar på varor som importeras från Kina.
Dessutom donerade Tim Cook personligen en miljon dollar till Trumps inauguration.
Har jag sålt mina Apple-aktier? Nej. Kommer jag fortsätta med Mac och iPhone? Ja. Man får hålla andan i fyra år och hoppas att en vettigare president tar över nästa gång.
F*n. Skulle valt ett annat $Bolag ![]()
Men man kan ändå fråga sig; Kan man inte se det som anpassning till ”marknaden”, dvs det politiska spelet? En ansvarsfull gir pga det politiska läget.
Det är ju bara ett aktiebolag och det ska maximera lönsamhet. Det lär de ha räknat med att göra med dragen ovan. Oavsett om det är smörande för Trump.
Apple har knappast ändrats i det eventuellt politiska DNA de har. De vill bara tjäna pengar.
Precis. Jag har full förståelse för både Apple och Cook. Hade troligtvis gjort samma sak i hans skor.
Mina global fonder innehåller Tesla också och det är väl egentligen dåren som äger den firman som rattar USA f n
. Har intresserat mig för världspolitik i hela mitt liv och min bedömning är att så här illa har det aldrig varit. Visst har världsledare av olika kvalitet kommit och gått men ingen har lyckats slå sönder en existerande världsordning på så kort tid tidigare. Och den här totala fakta resistensen inte bara i USA (hur kan på fullt allvar Trumps väljare se honom som ett folkets man?) utan även i EU (läste att AfDs ledare är lesbisk och gift med en Sri lankisk kvinna samtidigt som hon lägger fram motioner om att förbjuda samkönade äktenskap). Har världen på allvar blivit upp och ner? Jag vet att det här är känslor och det borde inte ha med logiska beslut som investeringar att göra men samtidigt om ingen gör något kommer inget att hända och det lilla jag kan göra är ju att inte låta mina pengar medverka i cirkusen…
Det kan man nog, men när nästan hela mag7 står i givakt bakom Fantaführern kan jag förstå att det är lurigare.
Sedan är ju själva ägandet ett mindre “problem”. För säljer man är det ju någon annan som köper. Vill man markera mot dumheterna tror jag mer på att inte köpa varor från ställen/bolag man ogillar.
Jag såg några intressanta inlägg med iakttagelser i nå’t tubklipp nyligen. Det var kanadensare som diskuterade hur länge sedan det var som de såg en Amazonlastbil på sin villagata. Anekdotiskt, javisst, men jag kan tänka mig att sådan “bojkott” gör mer nytta.
Någon ska handla allt skräp de bygger också. Tiden då majoriteten av amerikanska familjer innehöll en välbetald industriarbetare och en hemmafru är förbi.
Där föll du. Vilken sjukt töntig kommentar, bara för att du inte håller med. Det är inte planekonomi i Europa, lika lite som det är fascismdiktatur i USA. Demokratins regler håller koll på det där och sist jag kollade så var det inte von der Leyen som pratade om att annektera andra stater eller utesluta stater som röstat “fel”.
Det kan man absolut göra, om man inte gillar vad EU gör, men det är inget argument för att tycka att Trump har koll på läget eller att det är rimligt att låta en rik företagsledare gå bärsärkagång i den offentliga sektorn.
p.s. Nej, jag är inte politiskt röd, varken här eller i USA.
Jodå, jag känner till mitt ordval. Men ett öknamn är inte detsamma som att påstå att någon står bakom en viss politisk idé man ogillar. Trump är orange och Trump kallar folkvalda för diktatorer och diktatorer för folkvalda. Han har en ny bästis som står och heilar på bästa Adolfmanér och han har själv leende kallat sig kung… i ett land som slogs mot exakt just monarki och envälde.
Som du noterade i mitt inlägg sa jag inte att USA var en fascismstat heller. Inte än iaf.
Här är vi hyfsat överens iaf. Det var trevligt! ![]()
Det finns säkert anekdotiska exempel på det motsvarande också. Jag skulle inte köpa en amerikansk teve eller en amerikansk bil för den delen. Min Siemensdammsugare är lika bra idag som för 23 år sedan.
Det jag tycker Smallhands gör fel är att han drömmer om ett USA som inte finns längre. Familjen Jones har flyttat från huset med verandran och det vita staketet runt den automatvattnade gräsmattan.
Hur vore det att forma ett USA för den befolkning som lever där idag? En befolkning som inte får sjukvård när de behöver, som tappar tänderna innan 40, som går på smärtstillande och inte motionerar, som äter processad mat och konsumerar sitcoms. Lite framtidstro och gemensam riktning framåt vore ju toppen. Där är lite att bita i, om vi säger så.
p.s. Ja, skärp är fel. Det är får många som lever med obesitas. ![]()
Nej jag har inte tappat inspiration till att spara brett och billigt. Jag är långt ifrån mina ekonomiska mål så jag fortsätter som vanligt. Jag tycker nog att världen alltid har varit en orolig plats, knäppa presidenter och ledare kommer och går, krig kommer och går även om det är sorgligt. Men det påverkar inte min investeringsstrategi som går ut på att äga hela höstacken.
Jag försöker frånkoppla känslor och annat sådant när det gäller börsen.
Det kan vara ett bra tillfälle att investera mer i ens buffert och eventuellt öka sin räntedel i portföljen. Man kan även inkl. tillväxtmarknader och/eller öka sin home bias. ![]()
Får man fråga vilket bilmärke äger du? ![]()
Det var också lite min tanke att det har väl egentligen varit oroligt sen invasionen. Lätt att glömma att det pågår krig just nu i Europa.
Verkar inte som börsen gillar Trump/Musk agerande iallafall…
Man brukar säga att börsen gillar förutsägbarhet. Inte konstigt att den går dåligt nu… Som att sitta i ett hav av svartkrut och jonglera med tändstickor.
De planer jag ser från EU-håll är att luckra upp på de hårda konkurrensreglerna på inte marknaden och börja ösa på med statsstöd likt konkurrenterna USA och Kina.
Tron på en fri marknad på andra sidan Atlanten som sköter sig själv utan statlig inblandning är en ideologisk önskedröm ![]()