Har ett långsiktigt sparande i ett ISK sen länge via min bank SEB samt ett lite nyare sparande i ISK hos Avanza. Har dock börjat fundera på om jag bara borde spara bara i de Global aktie index fonderna som jag har på Avanza istället för de fonder jag har på banken som har hög avgift ,mellan 0,56-1,86% i lite olika riskklasser. Banken som rekommenderade dom aktiefonderna för länge sen. De har gått bra, det är bla. SEB Dynamiska aktiefonder, SEB active 80 & 55.
Stör mig däremot att det är så höga avgifter och om det ligger mig i fatet när pengarna ska ligga där minst 10-15 år till.
Vad innebär det om jag har kvar dessa fonder men slutar spara i dom? Tas det ut en avgift ialla fall per år?
Bör jag sälja och placera om i en billigare aktiefond tex global indexfond på Avanza? e
Eller ska jag låta detta sparande vara och placera om i globala aktie index fonder via banken (kan säkert hitta tex Länsförsäkringar) from nu?
Spar ändå ca 4000kr i månaden
Detta gäller även ett barnspar jag har i banken. Där ligger ett sparande i dessa lite dyrare sparformerna.
Tacksam för lite vägledning nu då jag har ca 15 år kvar till pension
Är du nöjd med fondval och fördelning på Avanza och önskar ha liknande upplägg med pengarna på SEB? Om ja och det finns likvärdiga motsvarigheter på SEB, ser jag inget måste med att flytta detta till Avanza. Det skulle vara om du föredrar att ha allt samlat. Annars låter det som en rimlig lösning att byta fonder på SEB.
Så länge som trump lever hade jag inte haft usa alls. En billig globalfond har ju typ 70% usa. Själv sålde jag allt som har med usa att göra när trump vann valet. Tog dyra fonder med förvaltningskostnad på typ 1-2% etc. ( Guld, silver och vapen)
Bästa ekonomiska jag gjort i hela mitt liv. Har nu sålt av i omgångar och löst ut huslån. Köpt ny elbil etc. Det är kul att se när portföljen går upp varje månad långt mer än vad jag tjänar på arbetet. Nu investerar jag efter konjunkturmodellen så det är 100% aktier förmodligen året ut. Kanske till hösten viktar jag om men det hänger på konjunkturen som sagt.
Mitt råd är skippa usa. Om inte annars av moraliska skäl. ( Nu sammanfaller det väl med ekonomin.)
207.86% sen trump vann. Ibland ska man lyssna på sina känslor. Jag är gärna tramsig med denna utvecklingen. Så kan du sitta där med dina globalfonder på minus och vara allvarlig.
Bara att gratulera. Du är smart. Inte lika smart som de som vinner på lotto, såklart. De får ju brutalt mycket bättre avkastning på sina investeringar! Men fortfarande smartare än de som köpt fonder som förlorat pengar, eller de som köpt lotter men inte vunnit. Vilka puckon!
TILLÄGG: Okej, det var kanske lite rått. Men min poäng är att det faktum att du tjänade på ditt beslut inte nödvändigtvis betyder att det var ett smart beslut, precis som att den som köpt en lott inte nödvändigtvis tar ett smart beslut bara för att det är en vinstlott. Man måste skilja på strategi och utfall. Många tar beslut de känner är på goda grunder, för det är uppenbart hur börsen kommer att gå, och sedan förlorar de pengar i alla fall.