Är tanken här att Apple inte hade investerat i USA med en annan president?
Givetvis inte, detta är en del av en större plan av Apple.
2021
2018
Är tanken här att Apple inte hade investerat i USA med en annan president?
Givetvis inte, detta är en del av en större plan av Apple.
2021
2018
Femårsplanen från 2018 som du hänvisar till skedde dock inte under en annan president utan under Trumps förra presidentskap.
Den kom efter Trumps Tax Cuts and Jobs Act från 2017. Apple hade tidigare hållit en stor del av sina vinster utomlands för att undvika höga skatter. Nu började man investera på hemmaplan istället. Trump pressade dock Apple att flytta mer produktion till USA och antydde att om de tillverkade mer i landet, skulle de få fler tullbefrielser vilket de även fick.
CNN-artikel från 2019 om du vill läsa mer:
Från artikeln:
CNBC reported that Cook relayed to administration officials in 2018 that the Trump tax cuts have been good for Apple’s business. The cuts, Apple said in January 2018, would mean that Apple would repatriate billions of dollars in overseas money back to the US.
Exakt så är min upplevelse också. När pengar utgör ett strakt politiskt påtryckningsmedel så vill jag att mina pengar trycker på från (enligt min mening) rätt håll.
Låt inte sånt här påverka dig, du ska se att världen kommer vara kvar om 5-10 år också och det mesta kommer vara sig likt. Fortsätt med vald strategi och undvik att konsumera för mycket nyheter om det gör dig orolig. Du vet inte mer än marknaden så alla försök att vara smart, typ vikta om till Europa etc är heeelt bortkastat. Skulle det vara en bra idé hade marknaden gjort det långt innan småspararna fick tanken.
Håller med, att förutspå marknaden är goda gissningar i bästa fall.
Med det sagt, marknaden verkar ha styrt om från USA till andra marknader från slutet på januari. En god idé alltså ![]()
Ligg bara i en global index så justeras den automatiskt ![]()
![]()
![]()
Att blanda in sina politiska åsikter i investeringsbeslut är sällan ett framgångsrecept. Om det är så att folk nu blir så rädda pga Trump att det påverkar deras investeringsbeslut skulle jag säga att det kommer leda till överreaktioner där varje nedgång blir ett bra köpläge då det skapats pga till största del obefogad rädsla förstärkt av media som påverkar de allra känsligaste småspararna. Vi kan se det redan nu i t.ex. inflationsmätningar där demokrater nu tror att inflationen ska bli hög igen och republikaner att den ska bli lägre, dvs helt drivet av politisk åsikt. Förmodligen är sanningen precis mittemellan. Och ser man vad som faktiskt hänt i stort hittills så är ju nedgången i räntor mycket positiv och målet att minska de ohållbara underskotten likaså positiva. Nu gäller det bara att hitta balans så att neddragningarna i offentliga utgifter balanseras med skattesänkningar.
Vad skulle det kunna vara för samvetskval? Det är ju en republikan som det amerikanska folket vill ha och har röstat fram. Vad är det som blir fel i ditt samvete med detta ?
Om marknaden börjat vikta om från USA som påstås ovan, kan man se väldigt färsk fördelning av länder enligt MSCI ACWI? Jag kollar dokumentet på MSCI hemsida men har inte uppdateras sen sista januari… Tänker om den är missvisande om nu marknaden börjat vikta om enligt posten ovan men det inte är uppdaterat? Isåfall vill man ju vikta om för att spegla marknaden.
Tror det sker kvartalsvis eller något sådant
Jo så är det men den oförutsägbara ”deal:aren” röjer även runt i världspolitiken och vill göra playor av länder, tvinga till sig öar av andra länder och sluta fred i krig utan att det attackerade landet får vara med vid förhandlingsbordet! Eftersom vi i resten av världen inte har möjlighet att delta i den demokratiska processen känner jag ett ansvar att använda andra medel för att protestera och det som ligger närmast till hands är väl pengar speciellt eftersom det är ett maktspråk som Trump/Musk förstår. Så tänker jag men förstår att du inte gör det!
Fråga dig varför du placerade pengarna på börsen från första början. Var det för att ta politisk ställning eller för att de skulle växa?
Trump är ett övergående fenomen. De amerikanska bolagen är vad du investerar i, inte i den amerikanska administrationen som dessutom inte äger bolagen heller.
Jag förstår att jag reagerar emotionellt här och att jag inte bör blanda in känslor i rationella placerings beslut. Men grejen är att jag tycker att det gått helt överstyr med Trump/Musk och eftersom jag inte kan rösta i USAs val och hade en möjlighet att påverka utgången där vill jag göra det lilla jag kan och det är ju att bojkotta åtminstone Tesla (hade jag en sålde jag den nu). Mitt problem är ju att jag genom globala index fonder äger Tesla. Ja ja jag får fundera på om jag är redo att ta en ekonomisk smäll för att ge mitt lilla finger åt Trump/Musk…
Det lär vara omöjligt att följa och förändringarna så små att det märks av först efter en längre tid.
Det kan man ju alltid göra av personliga ”ESG-skäl” antar jag.
Men du måste vara mycket medveten om att du sannolikt uppoffrar en helt gigantisk andel avkastning. USA har ju ca 70% marknadsvikt i globalt index.
Demokraterna kan lika gärna ta makten igen 2028 och det kommer i så fall marknaden att prisa in långt innan dess (ner eller upp). Att ens ta etiska investeringsbeslut på 4 års sikt är bortsett från avkastningen helt vanskligt av det skälet.
4 år går fort.
Aktieindexfonder diskonterar vinster på tiotals år! Tokstollar kommer att komma och gå inte bara i USA de kommande decennierna, och det enda rimliga är att sitta still i båten.
Ja jag förstår det i huvudet men magkänslan (samvetet och därmed sömnen) mår nog bäst av att jag säljer mina globala nu och lägger allt på plus alla bolag Sverige index och Avanza Europa. Vill poängtera att detta inte är ett ”hur-får-jag-bäst-avkastning” beslut utan ett ”hur-följer-jag-bäst-mitt-samvete” beslut = ”hejdå bäst avkastning” men för mig är det värt det för det som sker i världspolitiken nu är helt absurt!
Om du är orolig för USAs politik kanske du kan hitta något politiskt sätt att yttra dig. Demonstrera ? ![]()
Men jag tycker egentligen inte det är fel att välja bort ett land från portföljen om man är motståndare till dess politik. Inget fel att agera efter sina principer. Jag valde bort svensk skatt då jag inte gillade politiken, även om det inte var den enda orsaken
Man röstar med sina pengar helt enkelt. Iofs hade jag inte heller haft sverige i portföljen även om jag gillat politiken. Det är ett enklare beslut om det är ett litet land.
Förstår din magkänsla, och det är starkt att gå på samvetet! Men rent marknadsmässigt borde dagens läge inte påverka sparandet så mycket. Med en lång spartid för aktier och fonder spelar det oftast liten roll vem som styr just nu – det är decennier av utveckling som räknas. Så även om du skippar globala index för Sverige och Europa kanske världspolitiken inte sabbar din strategi långsiktigt. Hur tänker du kring att balansera samvetet och ändå ha lite global spridning?
Nej, att se globalt index backa 3% sedan jag drog igång min stora portfölj nu i februari känns lite deppigt.
Ypperligt tillfälle att istället för att flytta om dina investeringar lära dig om dina tankar och känslor. Bli lugn och trygg inifrån. Låta världen vara som den är, utan att du ska behöva oroa dig. Det som sker i världspolitiken är “alltid absurt” (för att använda dina ord) på ett eller annat sätt.