USA inför tariffer mot sina allierade. Terminerna negativa. Krypto dyker.
Inte vad jag väntade mig av en president som sätter personlig ära i stigande börskurser och priset på bacon.
Konsensus verkar vara att detta inte ens är egennyttigt. Blir en resa detta.
Frågan är: kan det fungera trots allt? dvs stärka USA:s ekonomi, när alla verkar tro motsatsen…
Det beror på vad du menar och vilken tidsperiod och hur alla andra inför sanktioner/tullar.
Det som sker till en början om importerna fortsätter är att skatteintäkterna till staten ökar. Dvs landet får in mer skatt. Men den skatten bekostas av invånarna och företagen.
Tanken är sen att man ska importera mindre och tillverka mer inrikes. Men sådant tar tid och det kan ändå bli dyrare med lokala löner etc.
Det är ingen enkel ekvation. Men det man vet är att det är skadligt när man påbörjar handelskrig
Globalekonomin kommer inte att må bra av ett upptrappat handelskrig. USA kommer få se ökad inflation när man behöver ersätta billig produktion med dyr (inhemsk) produktion. Just inflationen var ju något som Donald Trump lovade att bekämpa så min spåkula säger att han kommer lägga all skuld på FED när det ändå blir så. Särskilt om de tvingas höja styrräntan till följd av ökad inflation.
Om man ändå ska leta efter långsiktiga ljuspunkter så skulle det kanske vara att företagen tvingas effektivisera inhemsk produktion (tänk robotisering och AI) men sådana investeringar kostar och tar dessutom tid. Man hade ju kunnat lägga en del av de ökade skatteinkomsterna på subventioner för att hjälpa till här.
Så tolkar man er rätt så är det ingen ko på isen och det bästa är att sitta still i båten?
Eller är det bättre att sälja idag och köpa tillbaka om några veckor?
Om du planerar investera långsiktigt så har det visat sig att vara mer lönsamt att månadsspara oavsett pris. Har du extra pengar att kasta in i en dipp skadar det inte.
Kollektivet är så bekvämt att det här med att tänka själv är något som starkt avrådes från. Inget nytt på den fronten.
Att fortsätta månadsspara och inte sälja i panik är trots allt fortfarande förenligt med att välja vart man placerar sina pengar. Just nu känns inte 75% USA (alla globala indexfonder) som en optimal fördelning.
Värderingarna i USA är klart mer ansträngda än i t.ex. Europa. En nedgång i USA skulle dra med sig börserna i Europa ned också, med skillnaden att våra börser snabbt skulle återhämta sig då de inte är ansträngda i värderingen. USA däremot är värderat till perfektion och pengar som försvinner i en nedgång är borta permanent.
Jag tror att det kommer synas utflöden ur fonder med stor viktning i USA till fördel för fonder som viktar innehaven annorlunda. Själv hade jag inte velat ha mer än 25% i USA (nordamerika är ändå bara USA) den här mandatperioden.
Politiken som förs nu kan inte vara bra för börsen där borta.