Black monday 3/2

Stämmer inte. Då hade vi aldrig haft nya ATH och en stigande börstrend långsiktigt.

Skulle man däremot sälja och aldrig komma in på börsen igen så stämmer väl ditt påstående.

Jag antar att du inte skulle påstå att åt andra hållet: “pengar du får i en uppgång har du säkrat permanent”?

3 gillningar

Ptja. Dollarn behåller ju fortfarande sin internationella köpkraft för jänkarna denna svarta måndag. Nästan plus minus noll ser dagen ut att gå i en globalfond räknat i SEK. Samtidigt OMXSPI -2%.

Klart man kan gå emot marknaden men just idag på denna halvt väntade, oväntade infon tycker den att det var sammantaget värre för Sverige än för USA på sikt.

3 gillningar

Återstår att se skulle jag säga. Man ska möjligen vara försiktig till att göra drastiska beslut så fort det går nedåt på börsen.

En korrigering på -10% under ett år är inget konstigt.

Svarta måndagen skulle jag kalla det om vi ser tvåsiffrigt nedåt under en dag.

Men som alltid så ska man vara bekväm i sina innehav/vikt.
Det är individuellt.

3 gillningar

Allt jag läst verkar dela in sig i två läger.

1. USA kommer stärkas a detta på sikt.
  2. USA kommer förlora på detta på sikt.

Det är inte lätt att spå någonting. Jag sitter still. Tänker att detta kommer vara historia en dag när världen än en gång kommer på att frihandel gynnar oss alla.

Jag sitter still i båten, fortsätter enligt 15-20års-planen framåt och viktar som marknaden gör enligt ländernas procentuella del.

Säger bara:
https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-e1fc565ededb

Kika på Country Weights och efterlikna med enbart global indexfond eller vikta så du hamnar nära om du inkluderar t.ex globala småbolag, tillväxtmarknader som jag har. Står datum i hörnet när det senast är uppdaterat, bra att följa upp emellanåt ifall det blir drastiska ändringar, och vikta om portföljen. En global indexfond sköter det automatiskt så då är det enkelt.

Dock är det kanske denna man ska följa om man har med Emerging Markets:
https://www.msci.com/documents/10199/8d97d244-4685-4200-a24c-3e2942e3adeb

1 gillning

En del av mig hoppas nästan på en kraftig börsreaktion i USA nu idag och i veckan. Kanske kan det få Trump att tänka om. Han verkar väldigt mån om att “the stock market” går bra under hans presidentskap.

2 gillningar

5 gillningar

-1.5% idag, säkert rekyl dagarna efteråt, och veckan slutar på plus.

Och som vanligt är småspararna på säljknappen för sent, och förlorar avkastning som vanligt.

-1.5% ska ingen bry sig om, det är bara brus, men allt ska hypas upp så jäkla mycket nuförtiden. Så fort nåt händer fylla sociala medier med röda siffror, och nyhetssidor gör clickbaits om domedagen

5 gillningar

Frågan är: kan det fungera trots allt? dvs stärka USA:s ekonomi, när alla verkar tro motsatsen…

Planen är inte att stärka ekonomin, planen är att störta ekonomin så Trump och hans miljardärer kan köpa upp så mycket som möjligt.

2 gillningar

Hade hoppats på lite ärligare argumentation från din sida AH. Du förstår också att jag inte pratar om någon definitiv topp för all framtid. Jag var också tydlig med att jag talar om innevarande mandatperiod. Givet värderingsgapet på aktier mellan Europa och USA är det väl inte långsökt att anta att en korrektion blir mer beständig i USA än i Europa. Det säger inget om hur kursen går längre i framtiden.

Jag argumenterar för att värderingen är så hög i USA nu att risken där snarare ligger på nedsidan medan det omvända gäller i Europa. Just nu alltså. 2025 och eventuell ett tag framöver. Vi är överens om att nya ATH kommer tas i hela världen över tid. Men jag tror du förstod detta från början.

Var ett olyckligt trådval att framföra mina tankar i. Jag syftar inte på vad som händer här och nu. Resonerar mer allmänt kring hur jag tror det är vettigt att positionera sig inför våren och ett tag framåt.

1 gillning

Marknadstiming betyder att du har oddsen emot dig. Du kan absolut lyckas men statistiskt är det fåtal som lyckas göra det över lång tid.

Så tråkigt att få telefonsvararen när jag försöker starta ett samtal.
“Hej du har kommit till RT! Du vet väl att forskningen säger att allt är lönlöst förutom att månadsspara i Lysa. Ha en fantastisk dag kära RT-broder!” :cn:

10 gillningar

Det som triggade mig var väl att du skrev “permanent”.
Jag säger inte emot dig kring värdering i USA kontra Europa/RotW. Jag själv har legat med stor Europa och Sverige bias sen 2021.
Det har ju dock straffat sig fram till nu.

Vad som händer framöver är också svårt att veta.
-Mr T. kan komma överens med de andra länderna
-Mr T. kan ta fram stimulanspaket för att stödja amerikanska bolag med pengarna som kommer in till staten via tullar
etc.
etc.

Likväl som allt kan krascha så kan det också flyga uppåt om stimulanser sätts in

1 gillning

Lysa rekommenderar jag inte. 20% home-bias. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Däremot att spara långsiktigt och diversifierat utan att försöka timea marknaden är att rekommendera. Vill man öka sin risk (vilket man gör om man frångår marknadsvikt) är det såklart också en strategi. Framtiden får utvisa vad som ger bäst avkastning.

Börserna klockan 15:46 på Måndag 3 februari.

1 gillning

Tolkar som att man borde kanske gå all-in Mexico? :grin:

4 gillningar

Blev ingen black monday :yawning_face::sleeping:

3 gillningar

Jag är bara ute efter att föregå den. Om Europa går starkt och USA står still kommer ju marknadsvikten att förändras, om än att just Index är trögt och ändringen först syns senare där. USA har inte alltid varit 75% av index och det är ingen naturlag att det ska forsätta vara det. Just nu är risken på nedsidan i USA varför man lika gärna kan tjäna lite pengar på felprissättningen.

Hur vet du att det inte är så att USA kommer stå för 70% om 5 år? Finns väl en stor chans att USA kommer att fortsätta dominera med tanke på deras bolagskultur och resurser.

Du kanske har rätt men om du inte har det så får du mindre avkastning. Alltså högre risk med potentiellt högre avkastning.

1 gillning

Kikar man ACWI är USA ca 66%. Äger man mer än globalfond för diversifiering bör man följa den fördelningen om man så nära som möjligt vill ha dessa siffror…

Globalfonderna har 75% ca men då är ju EM ej med men allt det vet ni redan.