Trumps tullar - still I båten?

Jag tänkte gå in med större belopp. Mestadels i global index, men även annat. När Trumps tullar var på tapeten så rörde sig marknaden kraftigt, dock relativt kortvarigt.

Hur ska man resonera med kommande eventuella tullar? Ligga lågt tills det kickar igång för att bespara sig oroligheter? Jag är inte ute efter att tajma något ev. börsfall utan vill mest slippa större typer av huvudvärk av ovisshet.

Visst skulle jag kunna gå in bitvis med intervaller. Men jag gör hellre en engångsaffär för att inte behöva engagera mig för mycket.

Det är tyvärr inte lättare att tajma huvudvärk än börsfall. Visst kan man identifiera perioder av lugnare tider på börsen, men man vet inte när de kommer eller hur länge de varar. Om du väntar på att tullkaoset släpper så riskerar du att vänta in något annat kaos. Det finns alltid orosmoln, och när man inte ser dem oroar man sig för att det går för bra och att det ska krascha snart. Och om det är vettigt att vänta med att köpa så betyder det ju automatiskt att det är vettigt att sälja om man är investerad. Antingen är det bättre att vara investerad eller inte. Och då landar vi ändå i marknadstajmarträsket.

Den enda vägen därifrån är att lära sig acceptera oron och kaoset. Att sitta i en bubbla av investerarlugn medan världen rasar omkring en. Att aldrig fokusera på saker som är sanna just nu, utan på saker som alltid är sanna, oavsett vad löpsedlarna säger. Ta dina beslut baserat på vad som står i böcker, inte i nyhetsartiklar.

Vad du bör göra med dina pengar har ingenting att göra med vem som sitter i Vita huset.

3 gillningar

Är du långsiktig dvs över 10 år så sätt in pengarna nu och om det oroar dig hur börsen går så läs inga nyheter och kolla inte. Jag skulle ha valt globala indexfonder med det mesta 80-100%.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

2 gillningar

Tveksamt att man behöver bry sig om senaste utspelen. Dels hinner det ändras till i kväll, dels:

6 gillningar

Men detta är helt ologiskt, börsen och världsekonomin kommer alltid innehålla oroligheter eller risk av detsamma av varierande grad.

Så ligga lågt för alltid? :thinking:

3 gillningar

Bästa tillfället är alltid NU.

Risken ökar men även möjligheterna.

Om du tror att Trump alrig kommer genomföra sina hot så är det ju bra att köpa till rabatt när han levererat sitt senaste hot och sen sälja när han kör en TACO, marknaden återhämtat sig. Och sen upprepa.

Han känns hittills som en one trick pony. Samtidigt känns han kapabel till det mesta om hans ego eller plånbok är hotad. Sina väljare har han uppenbart spolat.

1 gillning

“one trick pony”, har tidigare bara hört talas om “one pump pony” men det är ju nåt helt annat :rofl::rofl:Kanske är han både och? :crazy_face:

1 gillning

Jag ser honom mer som en klassisk hästhandlare.

-Den här kusen går som en pil. Just idag är han lite trött bara!

4 gillningar

Blir bra på sikt - bara att vagga med :sailboat:

3 gillningar

Ska bli spännande och se börsen nästa vecka

2 gillningar

Det som är förvånade är att det tog sådan tid. De som är under dom rapporterad detta för månader sedan

Att inte ens presidenter står över lagen? I alla fall i detta fall.

Gissar att tråden kommer låsas inom kort. Då politiska trådar inte är ok enligt nuvarande regler.

Egentligen ska alla pengar betalas tillbaka. Men 90% av det går till usa befolkning. Så blir omöjligt förutom för företag med kvitto

Ekonomi ÄR politik :relieved_face:

1 gillning

Trodde inte detta skulle hända. trodde Trump hade HD ganska “köpt”

1 gillning

Ändå nån form av kvitto på att demokratin i USA är mer robust än man var orolig för.

1 gillning

Men politiska trådar skapar i princip alltid kaos, personliga påhopp och massa merjobb för våra @moderatorer .

Det är därför det förts in i reglerna.

1 gillning

Nästa stora test är mellanårsvalen.

1 gillning

Förvånande? Det tycker inte jag. För det är i takt med konstitutionen. Däremot lite otippat att en gäng elefanter gick emot “sin” president.

Det blir nästa valvakehäng på den! :smiley: