Amerikanska börsen efter Trump och Zelenskyj

Vad säger era kristallkulor om börsen på andra sidan atlanten kommande veckor?

Jag är rädd för en större krasch. Trump ställer till det och nu efter hans möte med Zelensky tror jag många är rädda för vilka effekter det kommer ha.

Jag är fortfarande novis på det här så det skulle vara intressant att höra era tankar.

1 gillning

Vi är lika novis som du. The market works in mysterious way.

2 gillningar

Pågår massiva mobiliseringar nu för att bojkotta USA och när Svensson inser att varenda pensionspeng ligger tungt över där är det lätt att sälja av. Sen kommer förvaltarna att byta narrativ osv. Både USA börsen och valutan är historiskt höga. Nu ser vi strået som knäckte kamelens rygg. Indexbubblan har blåsts upp av billiga pengar, passiva flöden och en blind tro på att USA alltid är den enda tryggheten. Men när trycket skiftar, när strategiska beslut fattas ovanför Svenssons huvud, kommer dominoeffekten.

Förvaltarna, som länge sjungit den amerikanska marknadens lovsång, kommer plötsligt börja prata om “riskspridning”, “strategisk omallokering” och “Europa som nästa tillväxtmotor”. De har inget val – politiska krav, geopolitisk osäkerhet och valutafluktuationer gör det omöjligt att hålla fast vid gamla modeller.

Det börjar långsamt, med små rebalanseringar, men när sentimentet svänger blir det självförstärkande. Trycket på den amerikanska dollarn ökar, räntorna stiger, och plötsligt står vi där med en verklighet där SP500 inte längre är synonymt med trygg avkastning, utan med systemrisk.

Och precis som pensionskapitalet hittade sin väg in i SAAB och europeiska försvarsaktier, kommer det att hitta sin väg ut ur den amerikanska dominansen. Kapitalflöden rör sig alltid dit vinden blåser. Frågan är inte om, utan när narrativet om den obevekliga amerikanska dominansen bryts – och vad som kommer efter.

9 gillningar

En global indexfond anpassar ju sig hela tiden efter marknadsvikten. Så bara att fortsätta köpa och ifall ett land får färre högt värderade företag så anpassar ju sig alla globala indexfonder efter det.

Strategin att köpa en global indexfond och hålla i över 20 år, bara fortsätta köpa och aldrig sälja, ser jag som en bra och långsiktigt hållbar strategi.

Köp en global indexfond och sälj aldrig, i alla fall inte på minst 15-20 år.

Ta det lugnt, läs mindre nyheter, ta en promenad i naturen och hör av dig till din familj och dina vänner, det är viktigt.

Att byta investeringsstrategi efter politiska möten eller andra händelser ser jag inte som långsiktigt hållbart.

Sen spelar en större krasch ingen roll ifall sparhorisonten är 20+ år, den globala börsen kommer återhämta sig.

18 gillningar

Det säger mig att Europa kanske är en sämre investering än vi trott. Så den globala fonden är inte så dum trots allt, även på kort sikt.

Satsa defensivt och vad gäller tech kan du sprida risken om du ligger för tungt där. Finns särskilda fonder som du kan välja för att undvika övervärdering.

Att helt undvika världens största marknad ska man kanske inte göra.

2 gillningar

Vi är dock många som inte tänker 20-30år framåt. Då blir det lite mer svettigt faktiskt :sweat_smile:

6 gillningar

Rät Risk efter sparhorisont gör ingen svettig :+1:

1 gillning

Som @Jacke77 mycket riktigt skriver - har du funderat innan över din risknivå så bör man inte vara svettig eller ligga sömnlös. Jag ligger förhållandevis riskabelt med 75/25 aktier (globalindex inkl. Utvecklingsmarknader) räntor och lite guld och alternativer. Har dock ~20 år kvar till pension men jag har kommit fram till att det för mig är rätt balans. (Kan rekommendera boken The Intelligent Investor). @janbolmeson ville nog numera kalla det att köra med handbromsen i men i sådana här tider behåller i alla fall jag lugnet.

2 gillningar

Jag fortsätter månadsspara och ligger kvar i mina investeringsval. Har 25+ års sparhorisont och mina investeringar påverkar inte min vardagsekonomi idag.

Jag är ärligt talat mer orolig för utökat krig i Europa, än över att mina aktier kan tappa värde tillfälligt. :see_no_evil:

9 gillningar

Jag tror på volatilitet, upp och ner mer än vanligt.

Det finns riskfri ränta, inte riskfri börs.

Fortsätter månadsspara.

1 gillning

Något jag tror kommer orsaka en hel del störningar i USA är dels uppsägningarna i offentlig sektor och dels massdeportationerna. Det skadar vardagen på ett helt annat sätt än kriget för amerikanerna. Särskilt i vissa städer i södra USA som har en stor andel invandrare tex Miami. I dessa städer kommer deportationerna påverka allt från småföretagandet till bostadsmarknaden.

3 gillningar

Jag har ingen aning om hur börserna i USA utvecklas de närmaste veckorna.

Den som påstår sig veta ljuger.

2 gillningar

Så kul och ett gnutta irriterande att läsa alla kommentarer där alla ska ”bojkotta USA” efter lite diplomatiskt drama. Men sälj då och sluta kommentera och dalta detta som TV4 och all annan skräpmedia. Kan vi gå vidare nu?

4 gillningar

Nej vi ska älta och dra detta i långbänk :sweat_smile: globalfonder är skit sälj USA och köp Europa som ändå handlar med USA och andra diktaturer går inte komma undan i en totalt globaliserad värld.

2 gillningar

Har säkert fel i att inte oroa mig, men:

Uppsägningarna i offentlig sektor handlar väl om folk som inte lever eller inte jobbar men som ändå får utbetalningar?

Illegala migrantarbetare borde vara lätt att ersätta med legala?

Jag tror snarare deras uppstramning kan sprida sig hit och stärka båda kontinenterna.

4 gillningar

Arbetsgivaren och kunden är nog i dagsläget inte villiga att betala ett rejält mycket högre pris som legal amerikansk arbetskraft kostar antar jag?
Det skulle då dra upp priserna i dessa branscher. Precis som tullarna gör.

Tro inte på allt som Fox News och Musk påstår…

11 gillningar

Det är nog ingen som har den överblicken (tyvärr inte heller DOGE teamet). Så lite stökigt kan det nog bli inom amerikansk administration. Men huruvida det är tillräckligt omfattande för att påverka börsen är ju omöjligt svårt att säga.

De behöver inte vara illegala, åtminstone inte från början. De kan ha kommit i samband med kriser, tex under naturkatastrofen på Haiti fick en del sk TPS (temporary protection status) för att vara i USA. Just Miami har också många Kubaner och andra från Latinamerika. De som kommer dit illegalt lever ju inte på bidrag utan vill i de flesta fall skapa sig bättre liv. Många av dem lever ju som vanliga medborgare och jobbar, har barn i skolan osv.

Vad det gäller uppsägningarna så slimmar man ju offentliga organisationer överallt. Många får gå, hela verksamheter läggs ner. Att det kommer leda till en rad problem och motstånd känns väldigt rimligt.

Ja, precis på samma sätt som det står svenskar i kö för att plocka blåbär i våra skogar, men av någon obegriplig anledning envisas diverse entreprenörer med att importera thailändare som går före i kön. Verkligen orättvist mot svenskarna som vill ha jobben!
(Obs, inlägget kan innehålla spår av ironi)

6 gillningar