Har i ISK mest USA- o Global samt olika räntefonder. S.k. ekonomiexperter hotar nu dagligen med AI - Tech crash.. Planerar inga uttag på minst ca 5 år.
Hur tänker ni? Stanna kvar -eller byta o ha typ allt till Räntefonder tills verkar lugnare… (tills efter den eventuella crashen som varnas så enormt mycket för nu)?
Svårt att inte ha dom tankarna när dessa rubriker kommer dagligen, men när kommer kraschen om den ens kommer? Om ett år. om 3år?.
Lätt i backspegeln men visst kollar man lite extra nu, men hur man skall göra vet nog ingen. ..
Det blir att betta på att det öht är en krasch om du skulle hoppa ur, den kan fortsätta ner, gå platt eller upp efter du säljer. Men jag förstår lockelsen!
Kom ihåg att “ekonomiexperter” inte har någon som helst förmåga att förutspå framtida börsutveckling. Detta är väldokumenterat. Om du ändå lyssnar på deras förutsägelser om framtida börsutveckling så gör du det mot bättre vetande och beprövad vetenskap. Du kan lika gärna använda dig av horoskop.
Någon gång kommer det högst troligen komma ett större börsfall på över 50% för världsindex. Men “ekonomiexperterna” som grupp kan inte säga när det sker eller från vilken nivå.
Nej. Sen är väl det som de flesta misslyckas med, säljer för tidigt, eller för sent, sen köper för tidigt eller för sent.
Det är därför 10+ års sparhorisont har bäst odds. För då hinner oftast börsen återhämta sig.
Sen, historiskt så förlorar småsparare oftare avkastning på beteendemisstag än på att sitta kvar i båten vid en krasch.
Självklart kan man hoppa ur, men man ska veta att man troligen gör det vid fel tillfälle och troligen köper in sig igen vid fel tillfälle och majoriteten som försöker förlorar avkastning. Jämfört med att kika på Netflix och njuta av snacks och låta ens fonder sköta sig själva.
Troligen så förlorar man på att försöka hoppa av/på. MEN om du sätter en gräns att vid -20% så hoppar jag av så begränsar du i alla fall förlusten. . Det KAN ju fortsätta ner men det kan vända.
Jag är rätt sugen på att sätta ett Stop–loss på mitt sparande, det är inte smart i längden kanske men jag “slipper” att det går helt åt helsike
Man måste ha en fördelning som känns hyfsad i både uppgång och nedgång, tänk globala fonder i kombination med home bias, guld och räntor. Att gå ur och lägga allt i räntefonder kan kännas rationellt, men det svåra som uppstår: när går man in igen? Risken är att det fortsätter upp några månader, du känner att du missar avkastning, går in igen och då kommer kraschen. Då har du förlorat mer än att bara ligga kvar. Och även om det går ner, går det ner 5%, 10% eller 20%? Risken är stor att man missar den efterföljande uppgången och kommer tillbaka för sent.
Ja, så har jag faktiskt gjort vid tidigare ras. Så sluppit va med i hela nedgången. Sedan köpt igen när igen börjat gå upp. Man missar då viss del av uppgång men slipper va med hela vägen ner. Säljer man Innan! crash så kan man ju ev. sälja helt i onödan.
Har dessutom oxå märkt många ggr att det vad många “experter” varnar för eller råder till, stämmer inte…
Jag har en del av mitt sparande på Nordax, sparkonto till fast ränta 2,7%. Känns tryggaren änräntefonder i ISK just nu. Är pensionär och vill ha en del sparande säkert. Resten i aktieindexfonder inom ISK. Lite orolig dock betr USA-exponering.
Ja, ungefär som jag. Bara att jag anser Räntefonder tillräckligt säkra o de går bättre än Sparkonto o ISK blir billigare vad jag förstått än andra sparkonton där staten drar 30% på räntan på sparkonton.
Det bryr jag mig inte om. Det är helt ointressant. Om du avviker ifrån global indexfond ökar du bara risken i portföljen. Ingetting annat gör man bättre för att göra på sitt sätt godtyckligt ocv.
Om man tycker att man har bättre riskspridning för att göra sitt eget global indexfond än marknadsviktad global index är man uteoch ordentligt .
Om man rödd och vet att det blir börsfall lika bra vikta om till räntefonder eller sälja indexfonder helt för att
sänka risken i så fall och vänta på bättre lugnare tider
Har räknat på att det krävs en värdestegring på mer än 3,1% på räntefonden för att matcha sparkontot fast ränta på Nordax nästa år. Skatten på ISK är 1,065% på kapital över 300 000. (Avgift på fonden jag jämfört med är runt 0,14%) .Jag har mer 300 tkr på sparkontot.
Jag kommer behålla min portfölj som den är om dippen kommer. Det är lätt att säga nu, men det är verkligen planen, eftersom jag inte ser hur jag ska kunna optimera portföljen (redan billiga breda fonder), samt att sparhorisonten är 30 år.
Bättre att stoppa en del av kapitalet i allvädersportfölj som står emot bättre, och kan ha en liten lugnande effekt om aktiefonderna kraschar.