Sålt av USA-innehav?

Hej
Hur många av er har sålt av era USA aktier/fonder ?

4 gillningar

Har inte sålt av en spänn. Strategin för egen del är att äga så stor del av marknaden som möjligt, där USA utgör en betydande del.
Med vilket syfte skulle man sälja av USA egentligen?

8 gillningar

Svårt att sälja Usa ifrån en global indexfond :joy::rofl:. Nej jag har inte sålt något. Global indexfond 100% långsiktigt :+1:.
Vad ska man köpa som är säkrare? Vilken marknad är säkrare än Usa?

9 gillningar

Månadsparar som vanligt. Just keep buying.

7 gillningar

Nej, behåller allt, kör enligt plan så länge marknaden ACWI säger att Usa utgör 66% så kommer jag också ha det i min portfölj.

6 gillningar

Sålt av dvs “hyvlat” från min lekhink några USA aktier och skall köpa global fonder med dessa pengar.
För övrigt…keep on buying /månadsparar i global fonderna.

2 gillningar

19 gillningar

I och med att det vore väldigt dåligt för min ekonomi har jag inte gjort det nej.

1 gillning

Köp en global passiv indexfond, sälj aldrig, köp så mycket du kan och så ofta du kan.

Det är den bästa strategin tycker jag, funkat fint för mig, upp över 425% sedan 2013.

Ifall du funderar på att sälja så tänker du fel. Du ska köpa, hela tiden.

Sälj aldrig.

10 gillningar

Nej jag fortsätter jogga med klungan :+1: alla tidigare försök till stickspår och genvägar har bara fått mig att halka efter. :running_man:t3:

5 gillningar

Jag har inte sålt något, men när jag hör hur sektigt det låter här i tråden så undrar jag om det inte finns en risk att man blundar för vissa risker.

14 gillningar

Tänker lite som @havsekorre!

Det nya läget med en ny ej regelstyrd världsordning och ett usa som hukar under diktatoraspiranten Trumps vinande piska känns det inte lika självklart att jag vill ha så stor andel placerade där som man får via globalfond.

Jag funderar på att vikta om till mer europa och sverige. Breddat med asien och usa.
Detta bryter förstås mot devisen om att sitta still i globalfondsbåten men det skulle kännas bättre både ur riskspridningssynpunkt men även bara sunt förnuft att inte vara så tungt investerad i ett land vars ledare tillfogar världsordningen och det internationella samarbetet skador som kanske aldrig kan läkas helt.

12 gillningar

Ser så klart risker. Det är inte så att sitta still i båten är samma sak som att vara en strutsande sektmedlem.

Jag ser också en enorm svårighet i att försöka agera på någon slags analys jag skulle kunna göra av dessa risker.

Vissa försöker. Det kanske känns lugnade, smart. Att ta kontroll. Det är mänskligt och jag förstår.

1 gillning

Vill man ligga kvar med indexfonder (vilket väl är det optimala över lång tid), så är det bara att följa MSCI ACWI fördelningen, håller man sig nära den, så ligger man nära marknadsvikt.

Rasar indexfonderna hastigt vet jag dock inte hur pass snabba MSCI är att uppdatera ev. ny fördelning. Uppsidan om USA tappar är väl att man kan köpa på sig mycket närmaste åren, blir det skifte till demokrater nästa val kanske jänkarna åker rekyl uppåt igen kommande 4 åren?

Jag sitter still i båten, följer MSCI, kör rullande månadsspar, ska vikta upp EM till 10% av portföljen för att matcha helt.

Visst är utvecklingen oroande i staterna just nu, men över tid hinner det återhämta sig… kanske?

1 gillning

Inget.

Förutsätter att pajasarna i Vita huset ersätts om fyra år, om inte innan. Om
så inte sker, så lär han trilla av pinn långt innan jag går i pension.

Drar USA igång ett världskrig, då lär dylikt ske med USA som med Ryssland. Men då får jag starta om med de tillgångar jag har, om jag överlever krigen.

Men som ofta nämns, har jag inte 100% (eller mer) på börsen. Räknar alltid med en 50% krasch imorgon, så har valt risknivå efter det.

6 gillningar

Bara att tänka på att 10% EM eller utan EM kommer inte göra så stor påverkan på portföljen varken på risk eller utveckling. Det är lite sak samma. Lika så om du har 0 eller 20% Sveriges index. Långsiktigt brukar det bli bra. Håll ut och spara månadsvis. Ju mer aktie index i portföljen brukar bli bäst långsiktigt.

3 gillningar

För oss som inte bara sparar för sparandets skulle utan faktiskt har en ambition att använda pengarna så finns det lägen där man faktiskt vill sälja.

24 gillningar

Då har man redan sänk risken med räntefonder eller sparkonto att man slipper ligga i fel riskzon då man vet att aktier är inte för mindre än 5 års spar horisont :+1:. Därför ligger man inte med högrisk om man ska ha pengar ganska snart. Där går gränsen att spara eller spela på börsen.

3 gillningar

Absolut, men när du sänker risken på detta sätt så säljer du väl av dina aktiefonder? Jag invände mot tesen att man aldrig skall sälja.

2 gillningar

Ja då har man sålt aktier i förväg utan att man behöver sälja det i panik vid nedgång då man har hoppats tjäna lite extra på uppgången. Så klat ibland kan det komma oplanerade saker men då får man sälja det oberoende hur börsen går.