Går de verkligen bättre än sparkontona med de högsta räntorna (som har insättningsgaranti)?
Intressant om räntefonder på ISK kan bli billigare i längden då det är schablonskatt på hela ISK-beloppet och det ju faktiskt dras 30 % på sparkonton. Hur ska man tänka där? Av mitt totala kapital har jag t.ex. ca 25 % på sparkonton och 75 % i global indexfond (varav liten del svensk indexfond). Skulle det alltså kunna löna sig att ha de 25 % i räntebärande fonder på ISK istället och sälja av när man behöver? Är i stay rich/uttagsfas med lite deltidsjobb i egen firma.
Jag hade då hellre lagt räntefonderna på ett vanligt depåkonto. Visserligen får du då betala 30% på vinsten när du säljer men du slipper schablonskatten som du har på ett ISK. Dock tillkommer väl en schablonskatt på 0.12% om du har fonder på ett depåkonto.
Tack för uträkningen. Intressant. Tror det kan bli ungefär likvärdigt.. För mig är fördelen med ha allt på ISK, att jag snabbare kan när o om jag vill byta mellan aktie- o räntefonderna. - vid tider som jag ev tycker mer eller mindre oroliga… (iofs vet man aldrig när verkligen, är mer ell mindre oroligt )
Om räntefonden är ett bättre val än sparkonto beror till största del på om räntan går upp eller ner och om de underliggande obligationerna är långa eller korta. De är ju i generellt sett stabilare än aktier men är ändå baserade på fundamenta. Så det beror på liksom.
Det betyder att räntefonder är olika varandra och beter sig olika beroende på vad som händer. Dvs det blir väldigt svårt att kröna en räntefond som bäst
Det förstår jag , precis som att det är svårt att kröna ett sparkonto som bäst, när bolagen tenderar att ändra räntan flera gånger under året i förhållande till både marknadsläge och varandra.
Men generellt, kan man just nu säga att de med bästa sparräntan är bättre än de bättre räntefonderna eller tvärtom? Sparkonton har ju dessutom till skillnad från räntefond noll risk, vilket också är en parameter när man som jag är i stay rich/lite uttagsfas som ska räcka några år.
Nej det har dom inte. De har 75% som är noterat i USA. Precis som jag precis skrev i en annan tråd… det är gigantiska bolag som säljer och köper i de flesta länder på jorden. de bara råkar vara noterade på en börs i USA.
Jag skulle säga att det beror på hur mycket risk du är bekväm med att ha. Räntefonder kan ju gå ner om tex räntan höjs. Det omvända händer ju oftast med sparkonton. Är inte så insatt i sparkonton just nu men jag tror det finns ställen som erbjuder typ 2,5% just nu, inte helt illa jämfört med tex Avanza
Önskar jag kunde säga hur bra den räntan var jämfört med andra bundna konton men har tyvärr för dålig koll. Rent spontant tycker jag inte det låter som en dålig deal men den åsikten är totalt grundlös haha, jämförde bara snabbt med rörliga/fria sparkonton.
Men ja, räntefonder kan ju slå den avkastningen men det kommer ju med en risk också.
Måste finnas räntefond/sparkonton-experter här som kan svara mycket mer vetenskapligt än mig
Min fråga som trådskapare var hur ni andra ser på att idag behålla USA- o även Globalfonder, men de Globala (typ Index) har jag via era åsikter på tråden och så klart min egen kommit fram att t v behålla…
Jag vet att det allmänt skrivits mkt om risker o bubblor, crashar generellt, men tycker verkat va väldigt mycket mera varningar för USA nu. (Som dessvärre påverkat mig lite). Hade tänkt att i typ 5-års perioder ha en mix av Global- (pga de ska va rätt breda..), USA-fonder (index) (pga USA har en så stor marknad i världen) balanserat med olika Räntefonder (som ju mera lågrisk).
Nu har ju sett här på tråden att Teck jättarna noterade i USA även handlar över hela världen, Tackar för den infon, som ju mkt vetvärdigt.
De låter verkligen som att du har ett scarcity mindset, varför sparar du inte bara några år till så att du kan känna dig trygg? och sätt mer i räntefonder eller bankkonto bara.
Iofs gått inför endast ca 25% USA. Sedan ca… 25% Global o 50% Räntefonder. Samt även lite Sverige. - USA pga påverkats av vänner i London som där i väldigt många år mest placerat i en fond som placerar enbart från amerikanska indexet S%P 500. USA är ju oxå stora på börsen med som sagt gigantiska företag som gått väldigt bra. Men som sagt, mkt skriverier nu om övervärderingar där, sprickande bubbla osv. (Många här rekommenderar ju Globalfonder om man vill ha stående på längre sikt (men de innehåller ju oxå mkt av dessa företag, men beror väl på att de ligger högt… Globala ska väl följa de dominerande på börsindexen)
Väldigt många säger också att vi inte har en bubbla så beror nog helt på vilka kanaler du kollar på, tyvärr så får man ofta mer information av den informationen man söker. Skulle likställa detta med att säga att aftonbladet är en bra källa för information (obs ironi).