Behålla USA- och globalfonder idag?

Aktier kan gå upp i värde trots en försämrad ekonomi.

Varför tror du likvida medel är tryggare?

Ibland skulle jag nästan rekommendera att när ni söker information eller chattar med bottar eller liknande så gör det i privat surf läge, så slipper du få baised information baserat på vad DU kollar på. Algoritmerna är konturerade så att du ska fortsätta kolla på det du vill kolla på och konfirmera att din tro är den ända rätta tron.

2 gillningar

Det man kan säga generellt angående räntefond vs riskfri ränta (sparkonto), är att en räntefond

• kan ge mer avkastning än riskfri ränta

• kan agera motvikt när aktier går ner

2 gillningar

Håller med om att det skrivs mycket om AI-bubbla mm. En får dock komma ihåg att alla som skriver om detta och egentligen vilken nyhet som helst i vilket forum som helst har ett uteslutande mål. Att vi ska klicka på länken eller titta på videon. Det genererar pengar till dom.

Nyheter som innehåller hot och faror ger fler läsare. Det är sällan vi läser rubriker som:

Det blir troligen ett vanligt börsår nästa år också

Det är låg risk för krig i framtiden

Inga nya sjukdomar verkar komma nästa år

Inga nya träningsformer eller dieter finns detta året heller

:slight_smile:

6 gillningar

Inom dina aktieinnehav överviktar du USA. Jag tycker inte jag fick ett tillfredsställande svar till varför? Globalt är globalt, så det innehåller redan USA.

Jag tror inte likvida medel är tryggare.

Måste man köpa in igen? Jag menar bara att du inte MÅSTE räkna med en 50% nedgång, man får hoppa av precis när man vill.

Om jag kan leva med 20% ner, hoppar av då o är nöjd med det som varit. . sen om det går upp eller fortsätter falla spelar väl mindre roll? Jag undviker i alla fall att det går ner mer.
Vet att få håller med men jag tycker att utryck som “du måste räkna med en 50% nergång” är lite fel, det måste du inte alls, du FÅR hoppas av när du vill .

2 gillningar

Såklart man får sälja när man vill. Men de flesta har ändå målet att få pengarna att växa med tiden på börsen. Gärna med ok odds, så att sälja vid dippar och köpa vid toppar gör att man missar avkastning.

Men är man redan i mål, så finns såklart få anledningar att ens vara på börsen.

Håller med dig. Jag gjort så förr o då lyckats behålla del av vinsten/uppgången. Sedan köpa igen när verkat gå upp igen. Det har funkat. (Även om så klart vart med i både ned o uppgången, men det gör man ju även när man är passiv).

Mina funderingar från början var, vad ni tänkte gällande ha USA indexfonder idag….

Ett skäl, att va på börsen, är väl för vad det sägs, att ens likvida medel minskar i värde om inte alls investerar….

1 gillning

Nåja..

1. Pågrund av inflationen så kommer företagen slå nya rekord hela tiden siffermässigt även fast de står helt stilla med tillväxt

2. Indexfond äger ju även de största vinnarna för tillfället så man kan ju argumentera att världsekonomin inte växer men kapitalet fördelas till de bolag med mest makt, det vill säga de med mest pengar.

men JA, enligt många experter är SP500 övervärderad.. buffet mätaren eller vad de heter pekar väl på att sp500 marknadsvärde är 3x USA:s bnp.. men då får man igen fundera, ÄR SP500 samma index nuförtiden som det var låt oss säga 1980? Hur mäts egentligen BNP då de största företagen är globala?

Så vad kan man göra?

Nå det jag själv har gjort är att jag nyligen köpt ordentligt med global indexfond och har ansökt om kredit, så dagen de smäller neråt har jag kapital att köpa in mig billigt.. onödigt och skatta något då man ändå inte vet vad som kommer hända. :smile: (kanske inget och rekommendera om du redan känner oro men ja tänkt nu dela vad jag gjort iaf).

1 gillning

Jag försöker undvika att tajma men har istället en del torrt krut i räntor så jag kan smaska på vid nedgång. Det funkar bra för mig.

Jag tror också mycket är övervärderat idag och hade aldrig köpt MAG7-bolag just nu. Därför blir det lite motsägelsefullt att köpa en indexfond, men jag litar på processen även om det tar emot.

Ställde frågan tidigare men inte fått något svar, någon som vet om vi tidigare haft liknande lineup på innehaven i global index, där väldigt få utgör en så stor del?

Det är intressant att veta pga att då går vi in i lite outforskad mark, där man kanske inte bara ska kolla på historisk statistik.

1 gillning

Jag har oxå mkt räntefonder att kunna “smaska på” av. :wink:

2 gillningar

Mina tankar om Buffets indikator är att den är ganska luddig, och att dens största användningsområde kanske mest är i förhållande till sig själv och hur den varit historiskt.
Eftersom marknadsvärderingarna av USAs publika bolag bestäms av hela världen så tycker jag det är lite luddigt att jämföra med bara det enskilda landets GDP. Det är mina tankar iaf. Däremot så använder jag den ändå :joy:

4 gillningar

Idag ser jag denna fråga aktuellare än någonsin - med tanke på Trump,-Grönland-Nato-handelståtgärder mot USA etc. etc.. Hur gör ni som har Globala Indexfonder med mycket USA e. dyl.?

1 gillning

Precis som vanligt, kraschar det så kraschar det. Då blir köpet på onsdag troligen billigare.

Lär bli bra på sikt oavsett hur närtiden ser ut.

4 gillningar

Melwa, tror du på onsdag även Globalfonder (USA) blir billigare då…..?

1 gillning

Sitter still i båten. Jag tror detta kommer lösa sig tillslut. Trump försöker väl se hur långt han kan ta detta innan motståndet blir för stort. Och om jag skulle vikta om/sälja, när skulle jag då vikta tillbaka igen ? I värsta fall blir detta som när USA och Kina trappade upp tullarna mellan varandra. Men det de-eskalerades ganska snabbt sen igen när det blev ohållbart.

3 gillningar

Jag tror ingenting. Men räknar alltid med 50% krascher i närtid. Det bör man vara ok med, om man investerar på börsen.

Det är ett maraton, inte en sprint. På längre sikt spelar brus liten roll.

Edit
Kom ihåg att kolla in avsnittet 434, så slipper man kanske lite av olönsamma infall när kollektivpanik infaller.

6 gillningar

Ja det var ju ingen risk att ha Rysslandsfonder heller så länge de gick upp.

1 gillning