Marknaden känns helt frikopplad från verkligheten

Jag har suttit och grottat ner mig i makroläget och värderingarna den senaste tiden, och jag kan inte skaka av mig känslan av att vi lever på lånad tid. Det är för många varningsklockor som ringer samtidigt nu i november.

Det är inte bara “vanlig” oro, utan det känns som att vi står inför något som kan bli värre än både 2000 och 2007. Här är min syn på saken och varför jag väljer att kliva av tåget just nu.

1. Burrys exit är den slutgiltiga signalen Det som verkligen fick bägaren att rinna över för mig var nyheten om att Michael Burry stängde ner sin hedgefond, Scion Asset Management, den 10 november. Det här är inte en kille som bara “minskar risken”. Han har bokstavligen avregistrerat fonden och betalat tillbaka kapitalet till investerarna för att han inte hittar något värde kvar i marknaden. Innan han drog i snöret laddade han upp med säljoptioner för en miljard dollar mot Nvidia och Palantir. När en kille som prickade 2008 säger att marknaden är omöjlig att handla i, då lyssnar jag.

2. Buffett gör samma sak – fast tystare Tittar man på vad Buffett faktiskt gör (inte vad folk tror att han gör), så är det tydligt. Berkshire sitter på över 334 miljarder dollar i kassan. Det är historiska nivåer. Han har dumpat Apple och Bank of America aggressivt under året. Varför skulle världens bästa investerare sitta på en tredjedel av sina tillgångar i cash om det fanns köpvärda bolag? För mig är signalen tydlig: Allt är prissatt för perfektion, och han väntar på rean.

3. AI-kalkylen går inte ihop (Capex-fällan) Jag har räknat på siffrorna kring AI-investeringarna, och det påminner skrämmande mycket om fiberbubblan på 90-talet. Techjättarna (Microsoft, Google, Meta m.fl.) bränner runt 400 miljarder dollar per år på infrastruktur. För att räkna hem de investeringarna krävs vinster som inte finns i närheten idag. Dessutom verkar bolagen snygga till siffrorna genom att förlänga avskrivningstiderna på sina servrar (från 4 till 5-6 år) för att artificiellt blåsa upp vinsterna. Det är klassiska varningssignaler.

4. Värderingarna är absurda Titta bara på Palantir. P/E-tal på 175–400 beroende på hur man räknar? Det krävs att allt går precis rätt i flera år framöver för att motivera dagens kurs. Samtidigt ligger “Buffett-indikatorn” (börsvärde vs BNP) på 209 %. Det är högre än under IT-bubblan.

Min slutsats Jag säger inte att man ska gå in och blanka (marknaden kan vara irrationell längre än vad jag kan vara solvent), men jag har valt att sälja av det mesta av mina tech-innehav och lägga mig tungt i korta räntor/sparkonto.

Risk/reward-kalkylen är helt enkelt för dålig just nu. Hellre missar jag sista procenten uppåt än att följa med hissen ner när verkligheten kommer ikapp AI-hypen.

Hur resonerar ni andra? Är det någon mer som börjar få kalla fötter eller kör ni på?

6 gillningar

Är i get rich fasen. Så jag fortsätter månadsspara som vanligt.

8 gillningar

Det är precis som vanligt. Oroligheter på sätt ingen känner igen. Vilket är normaltillståndet på börsen.

Det finns bara 2 typer av investerare, de som inte vet var marknaden är påväg och de som inte vet att de inte vet var marknaden är påväg.

Rent krasst så handlas börsen alltid på förväntan om framtiden. Så börsen går som bäst när ekonomin ser som mörkast ut och tvärtom. När ekonomin går urstarkt och börsen går starkt, då är det riktigt läge att vara orolig för börsen. Nu är världsläget skakigt, så utmärkt tid att ta risk andra undviker.

28 gillningar

Jag sålde av halva mitt innehav på indexfonder inför Nvidias rapport och köpte in mig direkt därefter eftersom rapporten togs emot så positivt. Gjorde väl några slantar på det, pga volatiliteten just då - men det var bara slump.

Psykologin kring detta är oerhört viktig, det finns väl flera avsnitt som behandlar det på Rikatillsammans.

Jag själv sitter också fast i tankefällan “snart rasar det” och “this time its different”. Jag hade trott på korrektion så mycket tidigare. Det har gått så bra, så då är det givet att det snart ska gå dåligt. Osv osv.

Har insett att jag inte fattar någonting, förutom att det kan rasa imorgon men marknaden kan likväl fortsätta upp 50% till för att sen rasa 40% men det är fortfarande dyrare än idag…

Att AI just nu är haussat råder det inga tvivel om, men om det blir en sättning kring AI kan samtidigt andra sektorer gå bättre. Det finns fortfarande många billiga aktier där ute.

1 gillning

Jag delar din oro, men inte på samma intensiva nivå.
PEG för Alphabet är tex allt från 0.9-1.7 baserat på senaste EPS, vilket inte är brutalt högt.
Microsoft och Apple är dock högre har jag för mig.
Shiller P/E är högt på S&P500.

Alltså jag har absolut kalla fötter som du, men det kan ju dröja flera år innan det spricker, om det ens gör det? mag7 kanske ökar sin vinst med hjälp av AI och dagens värderingar blir rimliga. Däremot Palantir och liknande företag blir ju väldigt mycket svårare att rationalisera. Jag tror att i dom fallen som Palantir så kommer det säkert bli en nedgång. Något form av bakslag för dessa tokvärderingar borde det absolut bli. Frågan är bara hur brett det kommer att spridas.

Jag har varit i tankebanorna att lägga hela rubbet på korta räntefonder också, men min horisont är lång så har mer is i magen. Har man kortare horisont dock så skulle jag vara mycket mer skakis.
Rent teoretiskt borde det inte bli lika starkt som dotcom, eftersom många av AI-bolagen gör grova pengar och faller inte på ett misslyckande inom AI. Det är min bild av det iaf.
2007-krisen känns också mer omfattande när den var så publik, det här med AI påverkar ju “bara” aktie-spararna om det går ner (och i andrahand resten av människorna, men 2007 påverkade ju många direkt). Så tänker jag iaf.
Men jag håller med dig, det känns inte som ett toppenläge där vi är nu, företagen lånar upp sig och satsar så grovt att man blir lite mörkrädd. Och marknaden spär på utan att tänka två gånger.

Jag sitter på 10% i korta räntefonder, inte en stor del pga horisonten men också för att jag egentligen hoppas på att det “bara” blir en normal bear-market/krasch.

Har väll egentligen lust att allokera om mer men all teori och kunskap säger emot, typ - man vet inte när och om kraschen kommer, hur stor den kommer att bli, och att hoppa ur och in i marknaden kan få en att missa de största uppåt-dagarna, och hoppar man ur kanske man sitter där i 3 år och missar uppgångar för att sedan bemöta en bear-market som slutar i 20% nedgång totalt.
Eller så är det ett sjukt bra val att köra allt i räntefonder.
Verkligen darrigt läge, jag resonerar så att jag allokerar om för att förbereda mig på att kunna köpa när det väl kommer, och helt enkelt får ta smällen. Förhoppningsvis så kommer köpen under den bear-marknaden göra det värt det.

Men ja, indexen är högt värderade på kort och enligt Shiller, PEG på mag7 är höga en del men inte extremt, mer som en vanlig hype-marknad när folk är positiva känns det som. Kan dock ha rejält fel.
Så mycket annat som kommer in ibilden också, som andra skrivit tidigare - elbrist, enorm infrastruktur, ny teknik på maskinvara, kvantdatorer, säkerhet osv. Hur ska man ens kunna överväga alla faktorer?
Dessutom har vi ju varit i en bull-marknad ett tag och det brukar väll braka loss efter ett tag där vi kan befinna oss nu - men sedan är ju vissa bull-marknader sjukt långa. Ja alltså, hur man än gör blir det fan omöjligt att svara på. Läskiga värderingar bara!

Låt oss diskutera! Undrar ens om det är möjligt att få ett humm om sannolikheten på scenarion, tvivlar på det.

3 gillningar

Kommer alltid vara brus, krascher lär komma, ingen vet när, så då inget i mitt liv har ändrats, så kör jag på med mitt automatiska månadssparande.

Har 25+ år i sparhorisont och investerar bara pengar jag inte har behov av på länge.

5 gillningar

Nu köpte ju iofs Buffett in sig rätt friskt i Alphabet nyligen (via Berkshire Hathaway) för mer än 4 miljarder dollar, så någon AI-krasch i närtid verkar han ju inte tro på.

6 gillningar

En annan sak man kan göra är ju att allokera om sina fonder till lägre värderade länder/områden.

1 gillning

Burry går inte emot börsen, han satsar på kollaps för två bolag. Anser han har rätt gällande Palantir, men när det gäller Nvidia så visade rapporten starkare resultat än man kunde trott. Samt att VDn hävdar ännu bättre resultat nästa kvartal

Svårt att säga vad som kommer hända med Nvidia och hur det slår på alla andra bolag.

Det många verkar ha missat är att USA kommer sluta med QT och dra igång QE. Dvs pumpa in pengar på marknaden. Detta kommer antingen att få börsen att jubla eller möjligen lindrar det eventuella nedgångar…

Jag är inget orakel och vet inte hur det kommer påverka

3 gillningar

varför lyssnar du?

bara för att man gör en fullträff en gång betyder inte att man gör det nästa gång.

2017 sa han “expect a global financial meltdown”

2019 sa han “index fund is the next market bubble”

2021 sa han “market is dancing on a knife’s edge”

2021 sa han också “greatest speculative bubble of all time”

och sen har det fortsatt efter 2021

han är en så kallad “permabear”.

han bettar alltid på krasch

spelar det nån egentlig roll hur enskilda bolag värderas?

marknaden kraschade inte för att Tesla hade PE +1000 för några år sen

titta på Mag7 istället, det är de som driver marknaden - deras PE är inte absurda alls

20 gillningar

Jag är inte alls säker på att AI är haussat, det företag / företagen som får den första superintelligenta roboten kommer definitivt tjäna grova pengar, det är bara en tidsfråga innan det händer. Det inte en fråga om det händer utan när, vi kan inte ens stoppa utvecklingen om vi så hade velat, vilket vi egentligen hade velat, är vad jag tror för de kommer definitivt också få konsekvenser för typ allt.

1 gillning

Den första har FED kommunicerat tydligt, men jag har inte sett något officiellt om ny QE.

:collision: Mic drop :collision:

8 gillningar

Du har rätt och lite fel samtidigt :slight_smile:

Jag tror att vi är decennier från någon AI som är verkligt intelligent. Men någon sådan AI behövs egentligen inte för att revolutionera hur många bolag använder teknik och IT. Den AI vi redan har idag är väldigt användbar på så många olika områden att jag tror att värderingen av t.ex. OpenAI inte bara är luft.

Jämför OpenAI med t.ex. Netflix båda värderade till ca 500 miljarder USD, Netflix går plus 10 miljarder USD men tillväxten lär vara lägre än OpenAI. Visst går OpenAI back -5 men bolaget ökar sina intäkter väldigt fort och marknaden för smarta algoritmer är enorm.

1 gillning

Internet är ju bara en fluga… jo, tjena.

1 gillning

som svar på vad?

Ska du leva på kapitalet i närtid? Annars lär du ångra dig när du säkert missar att både sälja toppen och köpa botten ifall en krasch skulle ske.

1 gillning

Det är väl just det han gör annars skulle han köpt in sig i Nvida, OpenAI, meta osv. Det han tror är att Alphabet blir vinnaren på längre sikt kanske tack vare att de har modellerna, datan och hårdvaran själva något som ingen annan har. Men det kan också vara för de är stora på annat som sök och framför allt reklam.

Skillnaden på de bolagen är vad OpenAI har för vallgravar. Googles senaste modell visade att de har inte mycket till vallgravar när de blev slagna/har samma prestanda. Så det blir svårt att höja priserna för då går bara användarna till en annan modell.

Vilket tar oss till open source modellerna som blir bättre snabbt. De stora modellerna ligger någon generation före men hur mycket pengar kan du tjäna på det? Svårt att ta flera tusen i månaden i framtiden om man kan köra en gratismodel för en bråkdel eller till och med lokalt där du helt skyddar din data.

o16z startup inkubatorn har sagt att 80% av alla deras startups använder open source modellerna för de kostar 1-10% av var de stora modellerna kostar. Även om de modellerna inte är lika bra så är de tillräckligt bra redan nu.

Men även om man vet detta så kan börsen gå upp 20% till eller mer innan den inser detta. Likt den gjorde 2000.

3 gillningar

Jag kör på. Med en allvädersportfölj så behöver man inte bekymra sig så mycket, oavsett hur mycket eller lite det stormar. Det finns alltid tillgångar i portföljen som går bra, eller åtminstone mindre dåligt, när aktierna faller. Dessa ombalanserar man då ifrån och “köper billigt” samtidigt som man aldrig ligger utanför marknaden med “torrt krut”.

Samma här, så jag kör hävstång på allvädersportföljen.

Betyder det att du har alla pengar (exkl. lön eller annan inkomst såklart) du tror dig behöva kommande 25 år som buffert?

Eller delvis till helt andra tillgångsslag än aktier som har en riskpremie och är okorrelerade.

1 gillning

Ja. Mitt investerade kapital är tänkt till pension. Går börsen åt pipsvängen, så blir det garantipension. Går troligen överleva på det med, men leva lite även som pensionär vore roligare.

Har oftast cirka 3-4 månaders utgifter i buffert, bufferten fylls kontinuerligt på med månadssparande och nallas på vid behov.

3 gillningar