Psykologiskt intressant att sitta på en raket. Ta hem den vackra vinsten eller hoppas att detta är game changern?
Skulle vara kul att höra från andra med denna erfarenhet, ni som köpte tesla tidigt och inte sålde bort er på 3x, 5x eller 7x? Hur tänker man, vad kände ni?
Har dessvärre ingen sådan erfarenhet. Men sitter du på en sådan med Nvidiai? Och i så fall hur ligger du procentuellt till med det investerade kapitalet?
man brukar säga att inget går till månen… men det finns undantag…
När det kommer något som ställer om allt, tex Apple eller Tesla så kan det vara värt att hålla. NVIDA är jag inte inne i men bevakat länge.
Hursomhelst, jag köpte Apple 2010, växlade in dem i ISK runt 2016.
Köpte Tesla 2015.
Problemet till slut är att det blir SJUUKT stor del av ens portfölj. jag har sålt båda innehaven nu i dec-februari, men hemligheten för att inte “råka” sälja för tidigt har varit för mig att ta hem cirka hälften av investeringen efter 5-6 år. Det jag då hade kvar hade jag så att säga “fått betalt” för att köpa och jag bestämde mig då för att jag skulle vägra sälja. Trots att de hade alldeles för stor del av portföljen. Det är ett svårt beslut, svårt att hålla i de bra grejerna. Men för mig i båda fallen så hade jag produkterna själv och följde dem, trodde på dem. Just nu ser jag faktiskt inte varför Tesla skulle gå upp. Apple har stått stilla ett år och främst är jag nog på att köpa tillbaka Apple-innehavet, jag ligger rätt till för att göra det. Skall man ligga tungt i något länge, så MÅSTE man förstå hur produkten funkar, man måste förstå hur konkurrenterna funkar osv. Man måste förstå hur stor värderingen är i förhållande till andra bolag osv.
Jag är lite rädd för de uppgångar man sett just nu i amerikanska techbolag. Kikar man på kurvorna så känns det inte sunt. Sen är det också såklart en valutarisk.
Min fru tvingade mig att köpa Nvidia 2016/2017 typ. Jag brukar mest hålla på med mer stabila aktier i vår Hobby Hink. Men säger frun till en på skarpen är det ju bara att köpa. Lottsedel tänkte jag.
Just nu är den väl uppemot 45-50 X inköpskursen. Men likt @Musse55 så har vi sålt av på resans gång. Typ tagit hem investerat kapital 2 X. Så det enda som kör nu är verkligen vinst.
Jag försökte nyligen resonera med frun om vi kunde sälja av lite till men det blev ”du RÖR dem inte” trots att de är ett väl stort innehav ens för Hobby Hinken.
Spännande att vara med på en sådan resa. Vart den slutar får vi se och jag har inga illusioner om att vi får vara med på en sådan igen. Men det är ju heller inte planen även om det var / är kul
Grattis till er som fått uppleva det här, jag har aldrig varit där. Istället har jag väl ett par gånger köpt något (för ganska stora pengar) och förlorat typ 99 %.
Hade någon när de första Teslorna kom velat slå vad med mig om att det kommer att ha ett värde som är större än alla andra bilföretag tillsammans hade jag förmodligen pantsatt mina barn och gått med i vadet. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att den där spartanska mediokra bilen skulle ha någon som helst chans att överleva när de tyska drakarna skulle ge sig in i samma segment. Och egentligen tycker jag fortfarande att jag tänkte rätt.
Så ett tips till alla därute: Fråga mig om investeringsråd och gör sen precis tvärtemot.
Jag gick in i GameStop innan de flög iväg, sålde inte på den absoluta toppen men lyckades tjäna en rejäl hacka. Det var kul att äga en riktig raket, dock psykologiskt påfrestande då jag satt och kollade kursen varje dag börsen var öppen. Nu är GME och NVDA kanske inte helt jämförbara då det är helt olika förutsättningar - men efter mitt köp i GME började jag i princip endast köpa fonder.
Jag tänker att man säkert kan hitta en raket ibland, hålla och tjäna bra. Kul! Du hade lite tur. Men det enda någorlunda säkra sättet att tjäna pengar på börsen över tid är globala indexfonder i min mening. Risken är väl att du fortsätter jaga nästa raket, för det är jävligt kul att se sina pengar växa 10x insatsen.
Ner 4% igår, så igår är ett potentiellt korrekt svar på frågan om när man ska sälja. Samtidigt kan detta vara ett tillfälligt hack och det ska rusa vidare. Ingen vet.
Hade jag varit med länge i Nvidia så hade jag sålt och spridit riskerna. Det finns en gräns för rimligheten i utveckligen.
Då var det svårt att se framtiden. Lite lättare runt 2015-16 skulle jag säga när de presenterade iden med model3. När jag fick min 3:a som levererades bland de första i feb 2019 så tyckte jag det var ganska lätt. De andra stora drakarna hade alldeles för mkt siktet inställt på sin fossilflotta och tillverkning. Samtidigt såg man videos när Munro styckade ner 3:an i molekyler och förklarade hur det låg till.
Men sen 2020-21 gick kursen bananas och nu måste de ju växa in i värderingen. Det är inte lätt. Inte nog med att man var med på resan med Apple och Tesla, det var också ett faktum att dollarn ökade med 40-50% i värde. Som sagt ingen lyckas pricka botten och toppen, det var länge sen TSLA var på toppen, man skulle sålt då istället.
Jag går in om de kryper ner runt 100 dollar igen tror jag.
Just nu är det inte lika skoj att kliva in tycker jag som sagt.
Tycker att banken ger bra ränta.
Absolut, men precis som TSLA så håller det inte till slut. Vad säger du om NVIDAS nuvarande värdering och börsvärde? Vilka konkurrenter har de? hur ställer du dig till ett P/E på nästan 100, de måste ha en enorm tillväxt för att försvara det. Och hur ser du på dollarn som gjort en resa nu. Vad skall en dollar kosta om ett par år? 8? eller 14?
Jag har köpt i Nvidia, och sålt. Jag skulle gissa att diskussionen här skulle se ungefär likadan ut när jag köpte, sålde och nu. Jag håller mig utanför aktien just nu, men den kan säkert gå upp ännu mer.
Nvidia är upp ungefär 55 000% sedan börsnotering, ändå Ok utveckling, tur att man är med på resan indirekt genom mina passiva indexfonder. Känns bra att man alltid får ta del av dessa uppgångar på olika sätt då.
Har man en global passiv indexfond är man ju alltid med som indirekt delägare.
Jo precis, Nvidia har ju knappt gått upp sedan börsnoteringen om man jämför med Apple som är upp 120 000% sedan de blev publika. Man vet aldrig… därför passiva indexfonder är bäst, då slipper man övertänka.