Jag har just nu 1,5 miljoner i en global indexfond, 100k i Bitcoin och 400k på banken som ska läggas i någonting.
Jag började inte investera förrän 9 månader sedan och efter mycket läsning så verkade globala indexfonder vara det bästa alternativet.
Än så länge kan jag inte klaga. Även om det kommer en nergång vid något tillfälle så är jag upp riktigt bra på indexfonderna.
Men sen hörde jag, likt många andra, om Nvidia aktien som har flygit till månen på ingen tid. Och visst är man girig.
Tänker att hade man köpt för 2 år sedan så hade det varit 30 gånger pengarna nu. Samtidigt hade man inte kunskapen då eller insikten om att det skulle ta fart så är lätt att vara efterklok.
Tänker också om den kommer fortsätta flyga och det är värt att köpa eller om taket är nått.
Min fråga med tråden är dock som topic lyder om det är värt att köpa enskilda akiter?
Hur mycket kunskap och läsning behövs för att slå index med enskilda aktier? Är det mycket tur?
T.ex. AI och hälsa är ett väldigt stort intresse för mig. Jag tror på AI, genterapier, möjligheten att leva för evigt, etc. Jag har hyfsad kunskap eftersom det intresserar mig, men är samtidigt långt ifrån en expert.
Jag vet inte vilka företag som existerar eller vilken potential de har. Men det kanske man kan kolla upp om man lägger ett par timmar i veckan?
Skulle sådan research räcka för att sedan, säg, välja ut 10 aktier som man lägger 400k i med förväntad avkastning bättre än index? Eller är det slöseri med tid?
Ibland kommer man över inlägg som lägger sig på minnet. T.ex. så minns jag en person som skrev att AI är framtiden och att investera i AI är ett säkert kort.
Finns en annan youtubeprofil som jag inte kollat upp helt än, men som gjort någon top lista över AI-aktier han köper i början av året för att bli rik.
Sen minns jag även en person som skrivit baserat på erfarenhet att man bör köpa de aktier som går bra för företag som går bra kommer antagligen fortsätta att gå bra.
För 9 månader sedan var jag nöjd med att bara lägga allt i indexfonder. Men nu när man läser lite mer vad vissa skriver och ser Nvidia-aktien ta fart så blir jag sugen på enskilda aktier.
Som sagt, jag är girig. Mitt liv just nu kretsar mest kring att bara tjäna pengar så fort som möjligt. Minimera utgifter och maximera intäkter. Mycket av energin lägger jag på mitt företag för att öka intäker, men kanske borde man lägga en hel del energi på aktier också?
Sorry om jag svävar ut, men återigen är huvudfrågan, är det värt att göra lite research på säg 10 företag inom biotech/AI och fördela 400k där, eller ska det så pass mycket till för att slå index att det är bättre att bara slänga in mer i min indexfond?