Extrem och oväntad uppgång på stockholmsbörsen

OMXS30 har gått upp med 18% sedan 29/9, 16% senaste månaden, 8 procent senaste veckan, 4,4% under torsdag eftermiddag.

Samtidigt som alla säger att börsen förväntas gå nedåt:

• Man har ju hört på SVT/SR-nyheterna flera ggr senaste månaden att börsen kommer att sjunka under hösten, pga el- o energikris o livsmedelspriser i Europa o klimatkris.
  • Och även här av SvD 14/9 och DI 3/10.
  • Aktiespararna 25/10 och DI 3/10 skrev bl a skriver bl a att botten förväntas i början på nästa år men mkt av det negativa är redan “inprisat” så pos små nyheter kan ge tillfällkig pos kurs. Och Aktiespararna säger att flera experter spår att "botten på börsen inte är nådd än, utan att den ska ner mer innan året är slut för att nå botten någon gång i början av nästa år. ".
  • Danske Banks strateg intervjuas av DI 1/11 och säger “Trots Stockholmsbörsens uppstuds senaste månaden är botten inte nådd.”.
  • Aftonbladet skriver just om den korta uppgången till 4/10 att man inte ska tro på uppgång förrän vi ser en ljusning av inflation och energipriser.

Detta kan jämföras med vad uppgången varit under de senaste helåren: 26% 2019, 5% 2020 och 29% 2021.

Många pratar om negativ inverkan av kriget i Ukraina men det finns ingen tydlig tendens nedåt vid invasionen 24/2 eller närmast därefter, och idag är kursen 1,5% högre än den var 24/2:
(Jag får bara lägga in en bild soim ny medlem)

I fredags 4/11 var det halvdag på börsen och jag såg ett nyhetsinslag på DI vid stängningsdags om en händelse i USA ett par timmar senare som förväntades ha stor inverkan på börsen. Men i princip inget hände (börsen gick upp med 0,3%).

Däremot den fantastiuska uppgången på 4,4% under torsdagen var både oväntad och i efterhand gavs krystade förklaringar. Ekot 16:48 sa “Anledningen verkar vara de inflationssiffror som kommit i USA” och denna åsikt verkar senare ha tagits som en sanning - men infationen var 7,7% och väntad siffra var 7,9% så skillnaden är marginell och motiverar inte extrema uppgångar. SvD kallar denna pytteskillnad “oceaniskt stor suck av lättnad”, det är ju absurt. DI skriver "Det fanns nog ett litet uppdämt behov av att få lyfta på det här” - vaddå “uppdämt behov”, kurser borde väl reagera på fakta och förväntningar, kanske på psykologi, men “uppdämt behov” hörs som att alla sitter och vill köpa aktier dyrt men inte gör det förrän de ser ett sken-skäl?

Jag läste även någonstans att hösten förväntas gå nedåt men att varje liten positiv nyhet kan orsaka en tillfällig liten uppgång. Men det är ju massor av kvartalsrapporter varje vecka, och jag kan tänka mig att många tror att företagen ska gå dåligt och blir positivt överraskade när de inte gör det, eftersom de negativa omständigheterna i omvärlden inte fått effekt hos dem än - som om det dagligen är investerare som säger “oj så bra, oj så bra” varje gång de ser en kvartalsrapport.

Jag tänker att ämnet är intressant för alla som är försiktiga med att investera just nu och försöker gissa när botten är nådd så att man kan satsa mer då. Och ännu mer för de som köpt en Bear-fond som Xact Bear eftersom alla säger att börsen ska gå nedåt.

Det skulle vara intressant att höra vad folk i forumet tänker. Ni kan ju inte gissa sämre än experterna verkar det som…

6 gillningar

Förstår inte riktigt vart du vill komma. Om det inte var på grund av inflationstrendbrottet i USA, vad är din teori till att både USA- och Stockholmsbörsen rusat så mycket på en enda dag?

Priserna sätts i allra högsta grad efter psykologi och inte alltid fundamenta. Annars hade värdebolag totalrusat i flera decennier men så är icke fallet :slight_smile:

En hel del av börsuppgångar är multipelexpansion i det korta perspektivet. Sådant drivs mycket av psykologi, momentum och vad som känns bra för stunden.

Det kluriga är att sentimentet kring marknaden och enskilda aktier är ett slags fundamenta i sig! Det spelar ingen roll om man köper ett prisvärt företag som renar avloppsvatten till ett superlågt P/E-tal om det inte har en bra story som kan höja multiplarna! Detsamma gäller ju lite för marknaden i stort!

3 gillningar

Att förutse marknaden är i princip omöjligt och @janbolmeson har väl hävdat att enligt forskningen så är chansen högre genom att slå tärning jämfört med att lyssna på experter. Jag vet inte om det kommer vända ner igen eller tugga på uppåt men gör det det senare så tycker jag synd om alla de här inne som kategoriskt hävdat att de vet att det inte kommer vända förrän 2023 2024.
Min slutsats är att man aldrig vet och därför gäller ”Just keep buying” för mig.
Förövrigt är det en god känsla när börsen stiger :smiley:

12 gillningar

Min korta analys:
Marknaden har letat efter ljusglimtar under hela den här björnmarknaden, där minsta lilla positiva nyhet försöker tryckas in i mallen, där idén är att FED kommer börja sänka räntan igen under nästa år.

7 gillningar

Vill tillägga om experter: ingen kan förutspå framtiden men jag tror nog att de är duktiga på att analysera ”vad som hänt”, t.ex. varför börsen rusade igår/idag.

Jag brukar säga att börsen går uppåt baserat på fakta och går neråt på grund av rykten. :smile:

5 gillningar

Och ändå fortsätter många att läsa och ta intryck. Det är lite underligt kanske.

Experter är duktiga på att förklara varför saker har skett men inte lika duktiga på vad som ska ske. Som vilken amatör som helst egentligen. Fast de får lön och en stund i strålkastarljuset.

1 gillning

Jag tycker också att det här är superintressant. “Alla” var överens om att hösten skulle bli jättetuff på börsen, jag har aldrig varit med om att så många har sagt samma sak samtidigt. Väldigt bra exempel på hur extremt svårt det är att förutspå utvecklingen.

Skulle vara väldigt intressant att höra alla ni här på forumet som gick 100 % ur börsen vid årsskiftet för att tajma nedgången, hur går tankarna idag? (det lät som en dryg fråga men jag är genuint nyfiken, jag önskar förstås också att jag hade gått ur vid årsskiftet med facit i hand men jag skulle vara väldigt förvirrad kring när jag skulle gå in igen).

1 gillning

Jag tror att vi behöver vara lite pragmatiska här. Nu pratar vi om en enda dag där börsen gått upp. Kollar man från årsstarten är det ju fortfarande rejält minus.

Jo men man kan väl ha tankar om den uppkomna situationen ändå. Är det på väg upp eller bara ett ryck upp i nedgångskurvan, hur tänker folk om hur när och hur mycket man har inne på börsen?
Förövrigt har börsen stigit under den senaste månaden så inte bara i går.

Här är en bild på OMX (eftersom tråden handlar om Stockholmsbörsen). Precis som du själv säger, svårt att veta i förväg. Man kan lika väl kasta tärning:

1 gillning

Den bästa tärningen är den som säger “börsen kommer gå upp” på alla sidor. Den har rätt 55% av dagarna.

9 gillningar

Nja, betydligt mer än en dag är det väl? OMX30 ligger högre idag än i juni. Så höstens totala krasch har ännu inte inträffat.

Wow, kul att så många är aktiva och intresserade i detta forum!

Och intressant att det är så många som (liksom jag) är skeptiska till att det ens existerar experter som kan förutse framtiden bättre än vem som helst.

Men just i det här fallet tycker jag alla varit så överens och det har varit många uttalanden i alla större media (som Minami också säger).

Min bild visar OMXS30 senaste månaden, jag tycker man kan beskriva den som en ganska stadig uppåtgång med ett extra ryck på slutet. Jag pratar om hösten och framtiden, inte om första halvåret i år.

En annan sanning man ofta hör är att börsen alltid går upp om man bara är tålmodig, men om man ser på historiska grafer så finns många exempel på när man då skulle behöva vänta ganska länge, även om man har en “lågrisk” svensk indexfond, t ex köp jan-okt 2007 vore en förlust tills efter nov 2013, och köp feb 2015 gav inte vinst förrän okt 2020. Så det vore bra att åtminstone lyckas undvika de värsta topparna vid köp osv.

Vi måste alla fatta nåt beslut. Alla kommentarer uppskattas.

Här är förresten bilden på Rysslands invasion i OMXS30-1-års-grafen som jag inte kunde ladda upp ovan:

1 gillning

En indexfond är inte låg risk. Det är en aktiefond med hög risk

I båda dina exempel var man alltså på plus efter 6 år, vilket stämmer bra med tumregeln att pengar på aktiemarknaden bör ha en tidshorisont på minst 10 år.

Problemet med att försöka undvika de värsta “topparna” är att veta i förväg när de ska inträffa. Hur vet vi om vi är på en topp idag? Det vet vi ju inte förrän i efterhand. Eller vet vi något idag som säger att man ska vänta för att undvika en “topp”? Det tror inte jag. Borde bli bäst att investera pengarna direkt.

2 gillningar

Lyssna inte på mig, jag har inte alltid rätt, jag är ingen expert. Men jag tycker att mycket talar för börsen just nu.

Energi- och råvarupriserna är på väg ner, börsen har konsoliderat ett tag nu, kronan visar lite styrka igen, småbolagsindex börjar gå bättre än stora bolag osv.

Jag har börjat gå in lite försiktigt i svenska småbolagsfonder. Ofta går nedgångar tre gånger så fort som uppgångar. Stämmer det även denna gången når vi nytt högsta på index om kanske två år. I så fall har den som är likvid ganska gott om tid på sig att agera.

Detta är som alla förstår bara rena spekulationer och förmodligen utan värde. Jag bryr mig inte heller så mycket om det utan försöker bara agera utifrån vad som faktiskt händer “på golvet”.

2 gillningar

Gillar din analys för den påminner om min egen men som du skriver på slutet så har man ingen aning :rofl:

3 gillningar

Zoomar man ut om ett halvår är förmodligen gårdagen knappt ett hack i kurvan, men min förhoppning och spaning utifrån samma utzoomning är att jag tycker mig se att kurvan blir flackar och flackare och att det finns en hyfsad chans att det snart/redan nått en flack botten på ravinen.

Ettårsperspektivet (och längre) här: Om Indexet | Avanza

Sedan kan det ju självklart också balla ur, så jag tajmar inte efter det. Men jag höll igen lite i våras och mosar in vad jag kan nu sedan augusti ungefär.

Vi har alla våra strategier för att övertyga oss själva om att vi inte sysslar med marknadstajming :wink: Min ursäkt är att jag har en stor klumpsumma till eventuell handpenning som jag kan använda om börsen dippar mer.

4 gillningar

Vad bygger du analysen på att det bara skulle vara ett hack i kurvan på väg fortsatt neråt på? :smiley: