OMXS30 har gått upp med 18% sedan 29/9, 16% senaste månaden, 8 procent senaste veckan, 4,4% under torsdag eftermiddag.
Samtidigt som alla säger att börsen förväntas gå nedåt:
- Man har ju hört på SVT/SR-nyheterna flera ggr senaste månaden att börsen kommer att sjunka under hösten, pga el- o energikris o livsmedelspriser i Europa o klimatkris.
- Och även här av SvD 14/9 och DI 3/10.
- Aktiespararna 25/10 och DI 3/10 skrev bl a skriver bl a att botten förväntas i början på nästa år men mkt av det negativa är redan “inprisat” så pos små nyheter kan ge tillfällkig pos kurs. Och Aktiespararna säger att flera experter spår att "botten på börsen inte är nådd än, utan att den ska ner mer innan året är slut för att nå botten någon gång i början av nästa år. ".
- Danske Banks strateg intervjuas av DI 1/11 och säger “Trots Stockholmsbörsens uppstuds senaste månaden är botten inte nådd.”.
- Aftonbladet skriver just om den korta uppgången till 4/10 att man inte ska tro på uppgång förrän vi ser en ljusning av inflation och energipriser.
Detta kan jämföras med vad uppgången varit under de senaste helåren: 26% 2019, 5% 2020 och 29% 2021.
Många pratar om negativ inverkan av kriget i Ukraina men det finns ingen tydlig tendens nedåt vid invasionen 24/2 eller närmast därefter, och idag är kursen 1,5% högre än den var 24/2:
(Jag får bara lägga in en bild soim ny medlem)
I fredags 4/11 var det halvdag på börsen och jag såg ett nyhetsinslag på DI vid stängningsdags om en händelse i USA ett par timmar senare som förväntades ha stor inverkan på börsen. Men i princip inget hände (börsen gick upp med 0,3%).
Däremot den fantastiuska uppgången på 4,4% under torsdagen var både oväntad och i efterhand gavs krystade förklaringar. Ekot 16:48 sa “Anledningen verkar vara de inflationssiffror som kommit i USA” och denna åsikt verkar senare ha tagits som en sanning - men infationen var 7,7% och väntad siffra var 7,9% så skillnaden är marginell och motiverar inte extrema uppgångar. SvD kallar denna pytteskillnad “oceaniskt stor suck av lättnad”, det är ju absurt. DI skriver "Det fanns nog ett litet uppdämt behov av att få lyfta på det här” - vaddå “uppdämt behov”, kurser borde väl reagera på fakta och förväntningar, kanske på psykologi, men “uppdämt behov” hörs som att alla sitter och vill köpa aktier dyrt men inte gör det förrän de ser ett sken-skäl?
Jag läste även någonstans att hösten förväntas gå nedåt men att varje liten positiv nyhet kan orsaka en tillfällig liten uppgång. Men det är ju massor av kvartalsrapporter varje vecka, och jag kan tänka mig att många tror att företagen ska gå dåligt och blir positivt överraskade när de inte gör det, eftersom de negativa omständigheterna i omvärlden inte fått effekt hos dem än - som om det dagligen är investerare som säger “oj så bra, oj så bra” varje gång de ser en kvartalsrapport.
Jag tänker att ämnet är intressant för alla som är försiktiga med att investera just nu och försöker gissa när botten är nådd så att man kan satsa mer då. Och ännu mer för de som köpt en Bear-fond som Xact Bear eftersom alla säger att börsen ska gå nedåt.
Det skulle vara intressant att höra vad folk i forumet tänker. Ni kan ju inte gissa sämre än experterna verkar det som…