Jag menade att ett plötsligt ryck som igår knappast spelar roll sett ur ett längre tidsperspektiv. Om det sedan är på nedgång eller uppgång får ju framtiden utvisa.
Men det jag hoppas och vill tro är att den mer generella trenden, trots hacken på vägen, tyder på att kurvan planar ut så sakteliga. Men därmed inte sagt att jag har rätt och ingen ska självklart investera på min magkänsla eller en inbillad trend på en graf.
Min åsikt är att man bör vara på börsen ibland, men inte hela tiden. Kanske kan man kalla det för marknadstajmning. Jag vet inte. Kalla det vad du vill, det spelar ingen roll. Att variera min exponering är en medveten strategi i alla fall.
Jag tycker det är intressant, men såtillvida inte någon investerare sitter med X raketforskare och Y Optaflops superdatorer och kan bygga en vettig modell med alla relevanta indata så är det nog att betrakta som att sådana här uppgångar kan komma, kan inte komma emellanåt och säkraste sättet att fånga dem och de andra spikarna är just at tinvestera långsiktigt och kontinuerligt. Och då gäller många års långsiktighet, 10+ eller vad vi pratar om.
För det vi vet är att börsen gärna gör glädjeskutt på enstaka nyheter när den byggt upp en förväntan på det.
Absolut. Du fångar dem garanterat då. Men vad somliga bortser ifrån är att du då också fångar de stora och djupa nedgångarna. Det är också en del av ekvationen.
Tycker inte det känns som att vi kommit till det riktiga raset än, skulle kännas lite konstigt men kan ju alltid vara möjligt att det uteblir. Se punkten vid början (IT-kraschen) av det markerade området och slutet av området (finanskrisen).
Min tolkning av gårdagens uppgång i USA är att marknaden nu vågar hoppas på att inflationstoppen är bakom oss vilket skulle betyda att FED snart kan sluta höja räntan vilket är positivt för aktiemarknaden.
Däremot finns risken att räntehöjningarna triggar lågkonjunktur och lägre vinster i företagen vilket är negativt för aktiemarknaden.
Om jag får gissa kommer vi få ett “tomterally” i glädjen över lägre inflation, som följs av en ny nedgång när Q4-rapporterna signallerar sämre resultat efter årsskiftet.
Jag tror att marknaden förväntar sig en lågkonjunktur och har prisat in den. När vi äntligen är där kommer vändningen på riktigt. Det skulle tala för att vi inte går lägre nu utan istället gör trevare uppåt. Testballonger.
Du tittar på fel inflationssiffra. Det som gör folk exalterade är inte den nuvarande årstakten, som naturligtvis fortsatt är alldeles för hög. Det som gör folk exalterade är att månadsförändringen nu är nere på helt normala nivåer igen, i stället för att ligga och skvalpa runt 1%. Om den månatliga inflationstakten fortsätter i samma tempo som nu så kommer den årliga inflationstakten med nödvändighet att pressas nedåt framöver.
Jag skulle säga att det är definitionen av marknadstajming. Sen kan man göra det i olika omfattning och på olika sätt. Men jag tror det är bra att vara ärlig mot själv själv om att det är det man gör.
Tack för svar, intressant att höra!
Vore intressant att se på några års sikt om du tycker att det är värt att fortsätta med den strategin. Jag kan tänka mig att det blir en ständig stress som behöver hanteras. Så har jag känt när jag försöker tajma på något sätt. Det finns så många möjligheter att gå bort sig.
Har rensat bort några inlägg i tråden då jag tycker det började spåra ur lite för mycket från ämnet.
Det finns bättre trådar för om marknadstajming är det rätta valet.
Jag har tänkt ut en hypotes som skulle betyda att fr o m december kommer OMXS att gå nedåt, fram till februari-mars. Jag tänker så här:
Under hösten har marknaden haft flera goda grundläggande skäl för att långsamt gå nedåt. Att det ändå gått ganska regelbundet uppåt tänker jag kan bero på att aktieägarna trott att delårsrapporterna pga allt detta inte skulle vara så positiva, men det har de ofta varit, för att de negativa sakerna i omvärlden inte slagit igenom än, och för varje sådant tillfälle har en aktie för ett stort svenskt företag tagit ett litet skutt uppåt.
Det har varit många delårsrapporter: Inga alls i 8-28 september och då har OMXS30 fallit 4% (trots en tillfällig topp 12/9 pga friskolor pga valresultatet); 1-17 oktober bara ca 1st/vecka (uppgången på ett par procent 14-17/10 sägs bero på kungörelser från den nya regeringen bl a), 18-27/10 ca 10st/dag (bl a bankerna 20-27/10 då OMXS steg 4%), 28/10-11/11 bara ca 2st/vecka;
15-30/11 är det ca 2st/v, i december varannan vecka bara. I januari kommer inga rapporter förrän 18/1 och det som då kommer är bokslutsrapporter (de innan dess var delårsrapporter), och jag tänker att vid det laget har de negativa sakerna i omvärlden fått en inverkan på resultatet, och från det datumet är det många rapporter fram till ca 23/2, bland de första är storföretag som Ericsson, Investor, Sandvik, Volvo, Atlas C, H&M, SSAB. Därefter och hela mars bara ca varannan vecka.
Och det kom nyss en höstprognos från EU som säger att BNP 2022 väntas bli +2,9%, 2023 -0,6% och +0,8% 2024, och fortsatt ökande inflation 2023 med +6,6%, och man tror på en “gradvis återhämtning från andra halvåret 2023”. Sveriges tillväxt förväntas bli lägst i EU 2022 och 2023. Det passar in i min teori. (Rapporten kom i fredags, lustigt tycker jag hur OMXS är helt opåverkat av den, inte kan väl alla aktörer redan ha full koll på detta.)
Jag har lite pengar i XACT Bear just nu och skulle vilja sälja det innehavet och satsa på “vanliga” aktier när jag tror botten är nådd.
Men jag måste varna att jag aldrig ger investeringstips till vänner och bekanta eftersom jag oftare har fel än rätt (men ändå totalt brukar klara mig bättre än de flesta) så skyll inte på mej om det inte gå som jag förutspått!
Jag sålde av mycket av mitt innehav på toppen feb/mars. Ansåg att covid, råvarubrist, elpriser, och att kriget som var i sin linda skulle ha en negativ effekt på ekonomin. Jag fick mothugg såklart. Men det är jag som måste ha gummiband på plånboken för att den skall hålla ihop.
Vissa ser ett samband mellan negativa räntor och expansiv pennningpolitik och inflation. Särskilt goldbugs och kryptohodlers. Höga PE tal är en indikator på att vissa bolag är dyra.
Men jag får väl ge dig rätt. Har man stått utanför börsen de senaste 5 åren då börsen ansetts dyr,
så har man gått miste om stora uppgångar. Men många techjättars fall har raderat ut 6 år av uppgångar redan i år. Men det har inte varit svårt att se att många FAANG aktier sett väldigt dyra ut efter att ha gått upp många hundra procent per år under många år, med skyhöga PE tal. Tajming är nog svårt men man kan se när det är dyrt och när det är billigt. T.o.m. Jan säger att det är billigt nu, och om man någon gång skall börja månadsspara så är det nu. Är inte det ett uttryck för marknadstajmning? Kanske är det lättare att se att det är billigt efter att en aktie rasat 75% än efter att den gått upp 75% ?