Jag sålde alla mina aktier 24/2 några minuter efter att jag hörde om invasionen, med ganska stor förlust, jag tänkte att det måste ha stor inverkan på ekonomin och vara en överraskning för alla. Jag hade egentligen bestämt mig att stanna ute ur börsen så länge som allt var ganska negativt pga covid osv, men kom 2021 på att det kunde vara smart att köpa aktier hos tillverkare av elektronikkomponenter (TSMC, TI, ASML, GFS) samt Maersk, som alla hade överfulla orderböcker så framtiden såg ljus ut. Men invasionen tycks inte haft någon direkt effekt, t ex Maersk låg 10% högre 3 veckor senare. Idag ligger de dock 22% lägre än 24/2. Alla dessa har varit övervägande negativa de 8 månader som följde invasionen. TSMC f n ned 32%, väldigt konsekvent nedgång. Man kan ju tycka vad man vill om att “tajma börsen” men det kändes ändå som en bra idé att sälja 24/2 och vänta med att köpa igen tills man börjar se en ljusning eller åtminstone man tror att man nått botten. Och det visade sig ju stämma. Men kanske är det dags börja köpa på sig igen, kanske kunde man börja för nån vecka sen om man ser på kursen för dessa halvledartillverkare, eller kanske bra köpa just nu, eller kanske bäst vänta 1-4 månader till… Maersk har förresten en väldigt låg nivå f n historiskt sett, kanske köpläge? Det tycker dock inte UBS enligt nyheterna i torsdags… de halverade riktkursen :-/ Kanske bara är frågan om vem som har bästa kaffesumpen eller spå-madamen? 
TSMC är ett jätteintressant bolag, men kanske medför en viss politisk risk om kina intar taiwan. Jag hade aktier i kazatomprom (uran), som jag sålde pga politisk risk. Täta band med ryssland gjorde dem måltavla för framtida bojkott. Jag köpte ju på mig i nvidia, intel och amd efter att de gått ner, och tjänade runt 10-15% på uppstudsen. På dagens nivåer är de faktiskt köpvärda även på lång sikt. Jag tror inte samhället kommer sluta med att köpa processorer de närmsta åren. Visst suget efter de allra dyraste modellerna kommer att gå ner. Men det är företag som fortfarande växer och gör vinst. Jag hade gärna behållt en 5% position, men det blev så at jag klev ur helt. de senaste dagarna har de gått upp 10-15%. Kommer det en nedåtrekyl kanske jag köper in mig igen.
Jag tror på narrativet att de amerikanska börserna har mer fallhöjd. Endel säger att den kan gå ner 20-25% till. Argumentet är att vi inte har sett effekterna av räntehöjningarna än eller sett någon riktig liquidity crunch. Men man kan aldrig veta, detta kanske är botten. Det kommer nog bli skakigt under 2023, det kommer säkert många tillfällen att köpa in sig.
Jag har inte den bästa sumpen. Men jag kan justera risken genom att inte vara fullinvesterad. Går det upp så tjänar jag pengar. Går det ner kan jag göra dollar-cost-averaging och köpa in mig på lägre nivåer.
Eller så ligger man fullinvesterad i något index och hoppas att 2024/2025 att man ligger plus.
Det är jag faktiskt ganska övertygad om, att indexen hämtar sig inom ett par år.
Jag har faktiskt ett tips jag kan tänka mig att säga till vänner och bekanta: Köp en indexfond, men köp regelbundet varje månad eller kvartal, under minst ett halvår, helst minst ett par år, så smetar man ut risken att hamna i värsta dipparna. Om man är ung. Jag är över 50 och tycker då en bättre utsmetningsstrategi är att köpa för 50% av det kapital man är villig att investera, och bevaka de närmaste månaderna, och köpa 25% till om det faller mkt, och 25% en gång till i värsta fall. Kan även kombinera en svensk och en global (eller amerikansk) indexfond så mildras en del dippar men inte alla. Jag är inte villig att kunna avvara pengarna 10 år som en del säger här men med dessa strategier tror jag det blir 2-5 år.
Jag hade en massa fonder och aktier för några år sen, var väldigt aktiv, ganska nöjd och mallig på slutet när jag tog ut vinsten. Tills jag jag jämförde med vad jag skulle tjänat om jag istället hela denna tid haft en typisk indexfond, vilket var ett snäpp mer… :-/
Medan Covid och komponentbrist och Putin drabbat oss hade jag egentligen tänkt undvika börsen, men kom på idéer att i stället för fonder kombinera aktier för företag jag kan tro går bra i dessa kriser (som Delivery Hero / Foodora, Alphabet/Google, Stillfront, Evolution gaming 2020), och med strategin att sälja direkt om det faller en viss procent (10%) men hoppas det börjar med att det går uppåt så jag får en marginal mot detta, och därmed se framför mej att det kommer att sluta nånstans mellan -10% och +50%. Men det är inte varje dag någon otippat startar storkrig i Europa, sånt får mig att hoppa av tvärt - och då kan man inte undvika förluster.
Men nu börjar jag spåra ur från mitt eget ämne. Jag vill bara visa att jag i princip håller med om att det finns bättre strategier än att använda björnfonder och tajma marknaden - men att det just nu är extrema och ovanliga tider och att det finns anledning att tänka lite utanför det mönster jag själv skulle följt normalt. I framtiden bara indexfonder för mej! 
Ingen mer som har åsikter om min hypotes?! 
Så tyst det blev här!
Kanske får du rätt, kanske fel. Väldigt osäkert läge just nu. Men är man ärlig mot sig själv är läget alltid väldigt osäkert. I synnerhet om man ska köpa eller sälja. Ska man inget av detta är det alltid kristallklart hur man ska göra. Det är så lätt att smöra för sig själv.
Vad som nästan alltid är tydligt är att vissa kategorier, branscher eller regioner är populära och går bättre än andra. Det går inte att veta vad som kommer att gå bra framåt utan det enda vi kan se är vad som går bra just nu. Eftersom trender ofta, men inte alltid, är långvariga kan vi ju försöka haka på dem. Det är mer att reagera på vad som faktiskt sker än att gissa vad som ska komma.
Jag brukar investera regelbundet varje månad i breda indexfonder MEN nu anser jag att för oss som är lite yngre så kan det vars värt o spara ihop lite pengar på hög då bostäder och annat man kan köpa i sverige troligtvis kommer vara billigare efter vintern.
Jag självr inne en del på ps auktion o letar invenarier man kan köpa upp för en spottstyver om man har företag eller tankar på starta eget av konkade företag samt sjunker bostadspriserna kraftigt kanske jag “byter upp” mig ett snäpp.
Jag tror inte det varit några kvartalsrapporter för OMX30-företagen senaste veckan, och inga resten av året, så min hypotes att koppla reaktioner på rapporter till OMX30 håller väl “sådär” bra, OMX30 har gått upp 1,5% senaste veckan.
Om jag kollar närmare på de företag inom OMX30 som har stigit mest på senare tid tror jag det är:
- Sinch: “Tjurrusning” 1-2 november nästan +40% för att “kvartalsrapporten bekräftar att trenden vänt upp”, detta efter att den fallit ganska monotont under drygt ett år med > 91%, så för Sinchs del känns det som att kursen är extremt instabil och att vad som hänt efter 1/11 är vad som jämfört med +40% (och -91%) är “nervösa småjusteringar” - att den stigit 6% senaste veckan är ju en liten ändring jämfört med dess extrema historik. Kan tänka mig den kan gå både +5% och -5% nästa vecka…
- Volvo B: Har stigit ganska monotont i 2 månader (+23%). Kvartalsrapporten kom 20/10 men det kom ingen tydlig reaktion (har gått upp sen dess men det gjorde den även månaden innan). +1,8% senaste veckan, kanske pga att SEB höjt “riktkursen” och de fått en ny ganska stor order. Men jag begriper inte varför Volvo skulle gå så bra. De borde ju lida mycket av inflation och energipriser, men kanske mer indirekt än Volvo Cars som säljer till privatpersoner och småföretag.
- Electrolux B: Hela havet stormar senaste månaden, var +21% 14/11, sen ned med 13% 21/11 och senaste veckan +4% vilket ju är lite jämfört med hur mkt den hoppat upp o ner. Nästan allt av senaste veckans stigning var 23-24/11 - men jag kan inte se någon förklaring alls i nyhetsflödet till denna ganska branta och kortvariga uppgång. Känns inte som en konsekvens av nåt som hänt, bara en konsekvens av önsketänkande?
- Alfa Laval: Steg 2,7% senaste veckan. 2 parter höjde “riktkursen” 25/11, tycks ha orsakat ett skutt på +1%. (Jag tycker “riktkurs” är et roligt ord, hörs som om de gissar, önskar, långt in i framtiden, ofta är riktkurserna långt från den verkliga kursen…)
Kan tro kurserna stiger en del för att folk hoppas det är dags för dem att börja stiga efter att ha fallit så mkt tidigare i år - frågan är om de hoppas för tidigt…
Eller så hoppar kurserna på grund av sånt som händer i verkligheten. En ny skattelag i något land, ett fartyg med kylskåp som går på grund, en konkurrent som tar marknadsandelar, hot om strejk hos en underleverantör, osv. Om Volvo lyckas bygga en batch bilar så kommer det kanske inte ut som pressmeddelande men de analytiker som följer marknaden vet och kan handla upp aktiekursen.
Jag tror att tillväxtbolag som inte gör någon vinst kommer att få se sina värderingar rasa. PE tal på 10, 20, 30 är ganska normalt för stabila bolag.
Det vi inte kommer se är tjurrusningar av bolag som inte gör vinst, och hela tiden behöver kapitaltillskott. Det kommer inte bli lika enkelt framöver att hitta riskvilligt kapital. Kapital kostar mer numera, och mycket kapital har blivit utraderat redan.
Man får inte glömma att exportbolagen är dopade av den svaga kronan.
När amerikanska företag går miste om ordrar när dollar är som högst kanske svenska bolag ökar eller behåller sina kunder när kronan sjunker.
Men du kommer nog se ditt lokala bageri stänga. De har mindre möjlighet att sälja Mazariner för 100 kr st. Så är det i min stad. Elpriserna och inflationen knäcker dem.
Jag passar på att tycka till och säga, trots att det enbart är en spaning, att den håller så här långt.
Trendmannen Kavastu håller med! ![]()
https://twitter.com/Kavastu/status/1597929129579618305?s=20&t=d3NGMWLLAM0LkFVB5GWqbA
Hur kort kan en bulltrend vara ?
Sitter med ett större innehav i tillväxt som rasat 85%. Det känns förstås dåligt, men det känns faktiskt ännu värre när det blir rusningar upp så som nu inträffat på säg 40% upp från låga nivåer och då skall det på något vis kännas bra igen.
Vi är långt långt långt ifrån någon uppgång att snacka om om du frågar mig. Procenten är ointressant när vi nu kommer från låga nivåer. Det kommer gå upp och ner så länge som vi har krig, höga räntor, inflation och lågkonjunktur. Det intressanta (om du frågar mig) är vad som sker därefter. När massor av pengar som ligger utanför marknaden skall in igen. Gissar på att detta sker andra halvan 2023 eller tidigt 2024
Om det var till mig så är min tes i tråden att “raset” planar ut mer och mer, som en makrotrend, inte nödvändigtvis att det börjat rå uppåt igen, annat än i det lilla.
Men i våras satt alla och väntade på det där skrämmande -75%-fallet som tar med sig hela världsmarknaden i djupet. Men jag börjar tro att det uteblir och att vi sakta men säkert björnlunkar oss genom det här.
Så ja, 2023 känns som ett år som kommer att röra sig mestadels i sidled. Det kan nog vara sunt också.
Det var inte något svar på något inlägg från dig @angaudlinn . Orkade faktiskt inte läsa igenom hela tråden då den var “gammal”. Var mer en påminnelse utifrån trådstarten att både rusningen uppåt i somras och den nu i oktober/november är, i varje fall för teknik och tillväxt, nära nog helt ointressant om man ägde dessa aktier åren innan och följt med ner med 75-95%. Vi kommer kanske aldrig tillbaks till de nivåerna när det toppade under pandemin men om vi bara når 50% av dessa så är det trots allt en del 100%-iga ökningar som krävs från dessa extremt låga nivåer.
Minami formulerade det bra ovan tycker jag:
“Alla” var överens om att hösten skulle bli jättetuff på börsen, jag har aldrig varit med om att så många har sagt samma sak samtidigt.
Så experterna har misslyckats totalt med analysen för hösten (nu är det väl vinter). Eller kanske kommer fallet lite senare.
En sak experterna nog haft rätt i om hösten är att det är mkt instabilt. De enskilda aktierna i OMXS30 är mkt hoppigare än vad OMXS30 är, och upp/nedgång hos OMX30 tycks sällan kopplad så mkt till allmänna trender utan oftast till stora hopp för enskilda aktier. Kan tänka mig att folk hoppas aktier som fallit mkt under året (t ex SBB) gärna fantiserar om att den ska uppåt och reagerar på alla möjliga rykten och vaga signaler. Jag kan inte se några nyheter kopplade till hoppen upp eller ner (per aktie). Och jag tänker att delårsrapporter är som milstolpar som täcker in alla händerser och rykten senaste kvartalet, förutom att de avslöjar interna fakta.
Nästan alla här sitter väl med aktier som gått ned mkt och vill inget annat än att det ska vända uppåt igen, väldigt få har väl en Bear-fond, så jag kan tro att väldigt få har lust att skriva att de tror börsen kommer att gå ner de närmaste veckorna och månaderna även om man tror det. Men det finns säkert en del som lyckats sälja av en hel del under året, eller åtminstone avstått från inköp, och tänker börja köpa igen när de tror botten är nådd, och de vill ju, som jag, fatta beslut om när det är dags.
Jag gillar SNS teori ovan, den stämmer bra med vad jag själv tänker:
Om jag får gissa kommer vi få ett “tomterally” i glädjen över lägre inflation, som följs av en ny nedgång när Q4-rapporterna signallerar sämre resultat efter årsskiftet.
Jag tror naivt att de flesta snarare som jag bara tittar på utan att göra något mer än ombalansera, och att de flesta fortsatt köpa varje månad med månadssparande.
Portföljen ligger och pendlar på ±0 på Avanza om man tittar 1 år tillbaka. Har varit så hela året. Jag hoppas det inte blir värre än så.
Om du ligger på +/-0 har du lyckats bättre än OMXS30 som fallit 15% i år.
Jag startade denna tråd 11/11 och det är just under månaden 10/11-11/11 som OMXS30 hade en iögonenfallande uppgång. Efter det har den inte gått upp mer, och senaste 2 veckorna gått ned ca 5%.
Det ska bli spännande att se hur OMXS30 ändras under de 2½ veckorna 20/1-8/2 då 26 av de 30 OMXS30-aktierna har rapporter (och ytterligare 3 bolag 14-23/2 så att alla utom Astra rapporterat då).
Gott Nytt År allihopa!
Jag har inte bara aktier, så inte rättvist att jämföra med ett rent aktieindex. Dessutom är jag överviktad USA (small cap value-faktor) så faktor och valutakurserna har hjälpt.
Min upplevelse för min portfölj är att droppen kom i januari, då toppen från december åts upp — sedan har det bara gått i sidled (lika mycket upp som ner). Nu har december varit en av månaderna som är ner, plus att ett år tillbaka var absoluta toppen, så det är just nu -9% ungefär på 1 år. Min portföljj ligger på ungefär samma nivå som för ca 15 månader sedan.