Extrem och oväntad uppgång på stockholmsbörsen

Många index visar positiva tecken på att det kanske kommer vända upp.
Blev positivt överaskad hur bra Nordnet Norge, Nordnet Finland, Nordnet Danmark gått under senaste 3 månaderna.
Länsförsäkringar Japan är även ganska positiv.
S&P 500 är oxå ganska positivt.

Men negativt är tekniktunga Nasdaq Comp Index som bröt höstens tidigare lägsta bottnar i förrgår.

Investerare går alltså in och handlar nu, men de vågar sig inte in i mer riskabla och räntekänsliga teknikaktier.

Avgörande för börserna är att inflationen fortsätter bli lägre och att Ryssland och Kina inte gör mer dumheter och inget annat unknown inträffar.

Bekräftar med all säkerhet att experterna inte är experter och att ingen vet. Tycker det är helt orimligt att visa människor ska få uttala sig i dom här frågorna alls i media.

Inte ens svenska börsens gudfader Jan kan ju spå dessa rörelser så varför skulle någon annan kunna det ?

Jag tror tvärtom att folk hittills övertolkar minsta lilla positivt tecken, och att när rapporterna släpps i januari kommer det visa sig att företagen inte gått så bra senaste kvartalet, och då faller det.

Jag förstår inte dina länkar till Nord-net. Och varför LF Japan skulle ha nämnvärd inverkan på OMXS30. Men börsen i Norge och Finland har varit snarlik OMXS senaste 3 månaderna: +13% från 28/9 till 28/11, och sedan lite nedåt. Det är ju just uppgången 28/9-28/11 denna tråd primärt handlar om. Men den verkar ha kommit av sig.

Ja jag börjar tänka att det som är värt att veta om börsen kan sammanfattas på ett A4 och att f ö skriva “Undvik!”. :slight_smile:

3 gillningar

Jag noterar lite smånöjt att jag hade rätt, åtminstone så här långt. Grafen är på lite distans en grund dal och fortsätter detså här så är vi på ATH runt midsommar. Men nej, naturligtvis räknar jag inte med det. :slight_smile:

1 gillning

Och sen kommer fallet tror du? Varslen ökar, räntorna stiger, bensin och elpriset är högt, inflationen har arbetet vidare, årets lönerörelse blir en kraftig reallönesänkning. Den där lågkonjunkturen som det pratas om borde ju rimligen börja märkas småningom i minskad konsumtion och därmed fallande intäkter hos bolagen?

Jag har såklart ingen aning. Det kan ju gå åt alla möjliga håll. Men jag är inte säker på den där kraschen utan tillhör väl snarare de som tror på en längre och segare rörelse i sidled. Bra sysselsättningssiffror, TINA och allt det där…

1 gillning

Det du tar upp är åtminstone delvis (jag skulle påstå till största delen) inprisat redan. Det talas om att räntetoppen är nådd, eller nära på nådd, på majoriteten av de relevanta marknaderna. Marknaden förutspår långsamma sänkningar de kommande åren och med fallande styrräntor brukar börsen, historiskt, prestera bra.

Självklart är det svårt att förutspå effekten av en lågkonjunktur på börskurserna, och samtidigt är det ingen slump att vissa sektorer redan tagit mycket stryk av den rådande situationen och de konjunkturprognoser vi ändå har. Och TINA-argumentet känns starkt :slightly_smiling_face:.

Ska man förutse en krasch måste man gissa rätt om saker marknaden inte redan positionerar sig för.

Det finns någorlunda samstämmighet att vi närmar oss räntetoppen bland analytiker, men det spretar rejält vad gäller tidpunkt för nästa nedgång av riksbankernas styrräntor.

Svammel

Du hoppade över att citera den del av meningen som handlade om vilka marknader jag avsåg - för vissa kanske förvisso den svenska är den enda relevanta marknaden :slightly_smiling_face:. Håller förstås med om att Riksbankens kommande beslut är svåra att förutspå i detalj, men jag syftade mer på övergripande trender globalt.

Sådana prognoser finns t ex här: Interest rates - Long-term interest rates forecast - OECD Data

Edit: läste fel, du skriver ju riksbankerna och inte Riksbanken. Då håller jag bara med, det är svårt att förutspå exakta tidpunkter.