…och tro inte på allt som statsfinansierad media påstår… ![]()
Såklart inte.
Men tro inte heller att alla källor har lika mycket trovärdighet.
Fortfarande lite konfunderad hur börsen kan gå så bra efter vad som hände. . men gissar på ganska hårda svängningar framåt nu ett tag
Hittade en fact-checking sida på AP:
Inte sett den tidigare men skummade igenom och verkar ju vettig.
So are tens of millions of people over 100 years old receiving benefits?
No.
Part of the confusion comes from Social Security’s software system based on the COBOL programming language, which has a lack of date type. This means that some entries with missing or incomplete birthdates will default to a reference point of more than 150 years ago. The news organization WIRED first reported on the use of COBOL programming language at the Social Security Administration.
![]()
men deportationerna är för illegala invandrare, inte för de som jobbar, arbetar och betalar skatt. Jag tror inte så många företag som anställer illegala och betalar de med kontakt.
Ja antingen agerar börsen och den samlade marknaden fel eller så rapporterar media felaktigt. Vad är troligast?
Jag pratade om legala vs illegala migrantarbetare. Du jämför legala migrantarbetare med vanliga medborgare.
Tycker amerikanska staten att ekonomin riskerar att kollapsa för att det råder brist på bärplockare eller liknande så kan de enkelt ge ut lagliga arbetsvisum istället. Staten har ju ett kärnuppdrag i att säkra gränsen och upprätthålla yttre och inre säkerhet. Ska de göra massdeportation lär de därför börja med grova brottslingar.
Därför tror jag inte just det orsakar någon större global kris, snarare tvärtom.
@jonhi Föga förvånande “missade” du det här citatet:
It is true that improper payments have been made, including some to dead people.
I vilken dagsmedia kan man “tro på allt” idag? Standard är ju att någon spinndoktor går igång på en medveten misstolkning av vad någon sagt och att sedan alla mediekanaler reitererar dennes falsarium ad nauseam ![]()
Och visst; det kanske påverkar börsen på några veckors sikt. Varför man nu oroar sig för det.
Nej, det var ju klart från artikeln att det var bara en liten del och att Doge grovt överdriver/ljuger, vilket var poängen.
Att sälja av innan en stor krasch och köpa tillbaka efter nergången spelar ju en enorm roll, även ifall sparhorisonten är 20+ år.
Ifall du får en börskrasch på 50 % kommer du ju att ha dubbelt så högt värde om du gör enligt ovan jämfört med att ligga kvar. Efter 20 år kan det handla om stora summor.
Jag förstår att det kan kännas lockande att försöka tajma marknaden, men det är något som till och med de mest erfarna investerarna har svårt att lyckas med. Ingen kan förutse exakt när en krasch sker eller hur marknaden kommer att utvecklas.
Det som historiskt har visat sig vara den mest framgångsrika strategin är att investera regelbundet, månad efter månad, oavsett marknadsläget. Genom att göra det jämnar du ut svängningarna och slipper oroa dig för kortsiktiga upp- och nedgångar.
Försök att släppa tankarna på marknadens rörelser och fokusera istället på en långsiktig strategi. Det är den mest vetenskapligt beprövade vägen till en stabil och framgångsrik investering.
Påståendet från Trump var (fetstil min):
On Tuesday, Trump said at a press briefing in Florida that “we have millions and millions of people over 100 years old” receiving Social Security benefits. “They’re obviously fraudulent or incompetent,” Trump said.
Musk följer upp med (fetstil min):
“Having tens of millions of people marked in Social Security as “ALIVE” when they are definitely dead is a HUGE problem. Obviously. Some of these people would have been alive before America existed as a country. Think about that for a second …”
Felaktiga utbetalningar är mindre än 1% och huvudsakligen i form av för höga utbetalningar till personer vid liv. Såklart görs felaktiga utbetalningar till personer som gått bort då inget system är perfekt. Men det är solklart att Trump och Musk överdriver enormt för att det passar deras narrativ och för att halva väljarbasen sväljer det.
Som sagt, vad som är en illegal person kan skifta. De kan ha en bakgrund där de kommit in i landet på lagligt sätt från början och blivit kvar. Har de skaffat barn i landet är barnen amerikanska medborgare. Jag vill inte påstå att jag är expert på hur livet är för dessa människor men mitt intryck är att många lever i någon sorts halvstatus och kan ha jobb. Kanske beror det på att de hade en status från början eller så jobbar de svart. I vilket fall verkar det gå att leva på det sättet i USA. I Sverige är det mycket svårare, i princip inget funkar om man saknar svenskt personnummer.
Hur vet du i vilken utsträckning det är en överdrift? Varför är korruption och skattefusk så viktigt att man måste stoppa alla granskningar omgående?
Vem har det facit? Är det en gissning eller fakta? Om de har koll på den här procenten, varför fortsätter de göra utbetalningar?
Hur som helst; är det bara en procent så kommer det ju inte påverka börsen någonting, så varken ts och @simino behöver oroa sig.
Fun fact: Musk är en illegal invandrare.
Påståendet är alltså att det finns flera tiotals miljoner som är 100+ år gamla och får social security trots att de är döda (totalt är det runt 70 miljoner som får social security varje år). Påståendet baserades på ett uppenbart missförstånd hos Musk och Trump om hur data i databasen de nyss fått tillgång till fungerade. Det kräver inte mycket för att lägga ihop två och två här…
Det är såklart mer än bara en “gissning”, men likväl en uppskattning som görs efter uppföljningar av gjorda utbetalningar och utredningar. Om man kunde veta enkelt i förväg så skulle betalningarna såklart aldrig gjorts ![]()
Hur menar du nu? Det här var alltså enbart social security och deras groda om tiotals miljoner döda som felaktigt får utbetalningar som det gällde.
Det är otroligt vanligt inom lantbruk, matproduktion, bygg och trädgårdsarbete att man betalar cash rakt av. Begreppet “Day Laborers” där man jobbar och får betalt per dag är inte alls ovanligt i US, medan det är helt otänkbart i Sverige.
Det jobbiga är ju att särskilt matproduktionen och lantbruket får starkt genomslag på inflationen, så där kan det gå undan…
Om en annan tycker det ser lite tråkigt ut på ISK:t för stunden undrar då hur de med stora innehav tänker/känner nu…
Bra reklam att han tänkt köpa en Tesla, eller inte…
Andhämtning för börserna idag men dollarn fortsätter ner mot sitt rätta värde.
Safe haven-narrativet lever så länge rädslan gör det. Men när rädslan dämpas, då är dollarn bara ännu en valuta – och en övervärderad sådan.