Efter gårdagens lilla glädjeskutt ser det tyvärr ut att fortsätta ner. Hoppas det kommer klarhet för marknaden snart. Vända lär det göra nån gång, men när är högst oklart.
Vi har väl ett lite “klarare läge” nu när tullarna faktisk ÄR aktiva. . .så nu vet marknaden att dom är igång.
Hoppas ju innerligt att det inte blir sämre nu utan att man börjar förhandla till det bättre…men kanske naivt
Vi vet lite mer, men det är fortfarande oklart hur olika länder svarar och om det eskalerar ännu mer. Kina kommer inte backa i första taget, inte USA heller.
Helt klart, , , vi har ett “Chicken race” mellan två trotsiga 5-åringar o om ingen vettig “mamma” kommer in o förhandlar kommer det bli värre.
Det är tyvärr ett läge där alla förlorar men ingen vill visa sig svag o vika sig
Förstår mig inte riktigt på marknaden här. Det blir ras när tullarna träder i kraft. Men det har vi ju vetat nu att de skulle göra sen ett par dagar. Inte som att några avtal skulle hinnas nås fram till idag. Det lilla rallyt som blev igår kändes lite märkligt med tanke på det…
Problemet är att Trump pratar mycket och det är svårt att veta vad som faktiskt kommer ske, samt att det kan komma nya utspel när som helst, som kan påverka marknaden både upp och ner.
Jag tror det fortsätter ner ett tag till iaf.
Amerikanska börsen är fortfarande högt värderad, förmodligen övervärderad:
Invänta vidare tapp och sen köpa andelar då kanske…
Öppnar ju kul…blir det “panik” idag?
Höjer månadssparandet och kör som vanligt. ![]()
Samma här…jag kommer fem dubbla månadssparandet under 6mån tid. . rätt eller fel får tiden visa men jag har bestämt den taktiken nu. .
Jag är benägen att den närmaste tiden, kanske efter lite ytterligare nedgång, försöka få in en hel del pengar på börsen. Jag spekulerar i att detta med tullar är en kortsiktig grej som kommer motas bort av “the powers that be”. Alltför många mäktiga människor, inte minst i Trumps närhet (som inte är med på nåt dump’n’pump-upplägg), drabbas negativt av tullarna. Republikanerna kommer också bli utkickade om det här läget håller i sig till mellanårsvalet.
Terminerna i USA är gröna. Hur är det möjligt??? ![]()
De pendlar lite upp och ner mellan rött och grönt idag. Antar att det är en osäker marknad fortsatt. Jag tror dagen kommer stänga på rött precis som igår, så länge det inte annonseras nåt positivt om tullkriget.
Trump vill ju ha höga tullar mot omvärlden för att få in pengar i stadskassan så skatterna kan sänkas i USA och så företagen flyttar produktionen till USA.
Trumps tanke innebär att det ska vara tullar långsiktigt, men han har inte kalkylerat med att andra länder sätter upp mot-tullar.
Idag beslutar EU om mottullar som börjar gälla 15/4.
Trump kommer ändra sig när det amerikanska folket stoppar honom och det tar nog tid.
Om Trump ser att det inte fungerar kan han säga att han slutar med tullarna när han gjort några “fantastiska” deals med flera länder, men där är vi inte än.
Trump vill ha tullar långsiktigt som ska betala statens utgifter istället för inhemsk skatt, så han vill inte förhandla snabbt.
Mottullar är enda sättet att se till att USAs tullar inte fungerar.
Vi ska inte betala USAs skattesänkningar.
Om allt fallerar och han måste pudla skyller han väl på Biden, hans verktyg under ett standard-tal brukar väl bestå av att:
- Skylla på Biden
- Prata om billions of dollars
- Prata om trillions of dollars
- Säga att allt ser bra ut oavsett läge
Vi ska ner åtminstone 15% till.
Säg till när vi är där så går jag all in.
Det klarar du utan hjälp, enkel matematik.
Det kan ju vara svårare att förhandla fram fantastiska deals om man offentligt hånar världens övriga ledare och skryter om hur villiga de är att “kiss his ass” ordagrant. Han är en narcissistisk dåre som borde spärras in asap.