Globalfonder och Grönland

När Ryssland invaderade Ukraina uteslöts Ryssland-bolag ur många fonder och dessa fonder såg sitt värde sjunka som en konsekvens.

Om USA skulle försöka ta Grönland med militära medel, finns det någon risk att USA skulle uteslutas ur globalfonder och andra fonder? Antingen genom att EU/Europa tar beslutet som med Ryssland, eller att USA/Trump själva tar beslutet att medborgare i EU-länder inte längre får äga amerikanska bolag pga att EU-länder försvarar Grönland militärt.

Finns den risken? Hur tänker ni? Känns absurt att man får den tanken om USA. Kanske bara är jag?

Tråden avser inte diskutera sannolikheten att USA tar till militär för att ta Grönland, utan risken med t ex globala indexfonder och amerikanska aktier i scenariot att USA faktiskt gör det.

Riktigt bra fråga!

Blir globalfondernas USA-aktier konfiskerade och hamnar i USA om Europa/Joint Expenditure Force och USA hamnar i krig?

Eller skulle våra vanliga globalfonder försöka sälja alla sina USA-aktier? Då skulle det bli tuffa fall på USA-börserna.

(Jag försöker att kontinuerligt ha ca 50/50 mellan USA och andra länder i min portfölj, inte mer. Riskspridning.)

2 gillningar

Jag har också tänkt på detta de sista dagarna.

Det var/är nog lättare att dumpa ryska investeringar. I sammanhanget är det att betrakta som kaffepengar.

Frågan om den nya administrationen konfiskerar utländska tillgångar under sådana omständigheter och hur snabbt det skulle gå är lite läskig. Ett sådant scenario skulle nog få “The great depression” att framstå som tidernas party, tänker på påverkan på globala ekonomin.

Om apelsinen får feeling vet man inte hur många svarta svanar han kan råka släppa iväg när nya executive orders signeras på löpande band.

Vi hoppas det inte blir mer än en läskig tanke.

2 gillningar

Bumpar denna igen då Trumpeten/USA blivit än mer opopulära sedan trådstarten. Fler folk som har tankar kring uteslutandet av USA i fonder på samma sätt som Ryssland uteslöts?

Då skulle LF Global se ut nåt sånt här:

Inte så dumt ändå… bara synd att 75% av värdet är borta :upside_down_face:

Kan inte gå runt och oroa sig för allt. Tror snarare USA utesluter oss på nått sätt före vi utesluter dom :sweat_smile:

1 gillning

Kan väl ske, likaväl som Kina kan anfalla Taiwan, Ryssland kan angripa Nato, USA överta styret i Ukraina och gör Gaza till en spa-ort för amerikanska oligarker.

Skit kan alltid träffa fläkten, det är därför börsinvesteringar kommer med en risk.

Så jag har lång sparhorisont. Jag har inte hela mitt kapital på börsen och låter bli att agera på just dagens geopolitiska läge. Kommer troligen ske både krig, krascher och katastrofer flera gånger innan det är dags för mina uttag.

Förhoppningsvis ligger mina fonder på plus om 25 år, men de kan lika gärna kollapsat. Ingen vet.

Så spara lagom är bäst.

3 gillningar

Tror ni verkligen att Trump vill att USA börsen ska gå åt skogen? Tänk lite efter, har blivit lite för mycket drama nu på sistone angående Europa fonder lol.

2 gillningar

Tvärtom! Kommer växa bra.
Jag tror bara ESG gänget kommer förlora med Trump.

5 gillningar

Ingen risk att USA skulle uteslutas. Större risk att Europa blir så marginaliserat att andelen USA är ännu större i globala index om några år. Europa har inget att sätta emot, inte nu i alla fall.

Det folk inte förstår är att vi i alla fall har korkar och lock som sitter fast på flaskorna, det är ändå ett litet framsteg.

1 gillning

Kan man bli mer impopulär? Jag trodde inte sådana statistiksiffror kunde gå under noll. :joy:

Men nej, det krävs mer än att Fantaführern i Vinland ger sig på Grönland för att resten av världen ska frysa vinländarna ute.

Jag fattar att du raljerar, men om alla jävla efterblivna idioter inte strösslat pantflaskor och korkar omkring sig på gator och i naturen hade det aldrig behövt ske.

Eftersom nu folk uppenbarligen behöver hjälp när inte hjärnan funkar, då kan åtminstone jag leva med att korken sitter fast på flaskan. Det är ingen livsavgörande grej… faktiskt.

1 gillning