Jag överväger att framöver göra en selektiv bojkott mot USA. Det handlar om en rent principiell respons mot Trumps tullpolitik. Tidigare har jag inte brytt mig om sådant.
Rent praktiskt tänker jag mig att i varje varukategori försöka hitta alternativ till amerikanska varor, när sådana finns. Hur lätt det kommer att vara beror förstås på.
Att det ska ”göra skillnad” på någon övergripande nivå är inget jag funderar så mycket på. Frågan är mer principiell. Särskilt när det gäller konsumtionsvaror finns ofta alternativ. Står man i en viss butik kan en amerikansk vara finnas till extrapris. Går man hem och gör en mer riktig koll går det oftast att hitta andra alternativ till liknande pris. Om man mer systematiskt letar efter alternativ så går det rimligen att minska konsumtionen av amerikanska varor rätt ordentligt.
Trump är frihandelsvän. Hans mål är tullfrihet mellan EU och Europa.
Men problemet är som förra gången han var president att EU är protektionistiskt. Då föreslog han att ta bort alla tullar.
Bojkotta Frankrike istället.
Ja du har helt rätt, USA är mycket värre än Kina. Så jag tycker du skall göra det.
För Kina förtrycker inte Uigurer, dom hotar inte att invadera Taiwain.
Bojkottar inte personligen amerikanska varor per se, dock försöker jag så långt det går att handla svenska/nordiska varor (mat, dryck) i första hand, europeiska i andra hand.
Det är ungefär så det skulle bli i praktiken. I en hel del del nischer finns inte så många alternativ. Jag tänker dock inte bara på mat och dryck utan även på kläder och prylar. Det finns många amerikanska varumärken på lite dyrare varor i olika kategorier. Det går att ersätta dem med annat men det kräver att man undersöker utbudet.
Var kommer du dra gränsen? Det vore relativt lätt att även sluta konsumera amerikanska filmer och TV-serier men här skulle jag gissa att skon börjar klämma för de flesta trots att det finns en uppsjö europeiska alternativ. Eloge till den som avinstallerar Windows / MacOS för att köra Linux för första gången dock. Nu börjar vi tala uppoffring.
Ska man vara mer krass är behovet kanske inte givet att sluta konsumera saker. Det väsentliga är ju om man betalar för dem eller inte. En hel del digitala produkter går ju att antingen ladda ner via någon torrent-site eller köpa med någon “billighetslicens” som kanske inte är helt korrekt. Jag vill inte uppmuntra till något men det är ju den ekonomiska dimensionen som är det centrala.
Ja det där är intressant. Vi (EU) har ju exempelvis 10% tull på deras bilar, medan USA har 2-3% på våra bilar. Så viss förståelse för frustrationen från Trump. Men med det sagt så borde det ju gå att lösa genom förhandlingar istället för handelskrig.
Hur tänker ni runt det som händer (tullar, DOGE, etc) i det stora landet i väst och dess påverkan på resten av världen? Tycker ni det är bra lr dåligt? Klarar ni av att avskärma er? Om ni ogillar det ni ser gör ni något åt det?
Omröstning och fritt spånande. Ordet är fritt än så länge iaf
Stör mig enormt och tänker försöka göra mitt lilla genom att undvika Amerikanska varor efter bästa förmåga. Letar grupper av likasinnade att ansluta till
Irriterad och börjar kanske ändra inköpsbeteende en aning
Störd men fortsätter handla ungefär som vanligt. Kanske låter bli att köpa en Tesla
Oberörd. Inte mitt problem. Handlar som vanligt
Älskar det som sker. Varför gör vi inte samma här?
Jag tänker bland annat att amerikanska bolag inte nödvändigtvis har så mycket med deras president att göra. Så en bojkott av dem är inte en bojkott av Trump/Musk o co.
Gillar inte kollektiv bestraffning/bojkott åt något håll. Jag hoppas och tror inte att folk skulle bojkotta IKEA, Saab och Volvo bara för att vi hade en galenpanna som statsminister.
Hur ser du på sanktionerna mot Ryssland? Vore det enligt dig bättre att luckra upp dem för att förhindra kollektiv bestraffning av ryska medborgare?
Med det sagt tror jag den största risken med individuell bojkott är att de lätt leder till inkonsekventa konsumtionsmönster. Vi har elektronik från Kina i vårt hem. Enough said egentligen.