Jag tycker genuint det är en knepig fråga, för ett ekonomiskt isolerat folk lär knappast vara ett vänligt inställt folk på sikt.
Även om Europas beroende av rysk gas är något helt annat.
Jag tycker genuint det är en knepig fråga, för ett ekonomiskt isolerat folk lär knappast vara ett vänligt inställt folk på sikt.
Även om Europas beroende av rysk gas är något helt annat.
För många år sedan bojkottade jag franska varor eftersom jag tyckte att det var fel att de provsprängde kärnvapen på andra sidan jorden.
Nu är bojkott av franska varor inte aktuellt eftersom det är svårt (omöjligt?) att klara sig utan Champagne!
Eller så stryker man alla de där listorna och köper exakt vad man vill fast begagnat. Skulle misstänka att de flesta skulle klara sig så i flera år.
Vilka tullar är det som vi har haft mot dem hela tiden?
Håller med. Det är en rimlig strategi på sitt sätt.
När man söker vägledning i den här frågan på ChatGPT blir det tydligt att allt inte är så enkelt. Det finns många varumärken som är internationella. De kanske grundades i USA för länge sedan. Numera ägs de av något moderbolag från ett annat land och tillverkningen sker i Malaysia. På det sättet är det inte så självklart att varor som säljs under amerikanska varumärken i praktiken är så mycket mer amerikanska än något annat.
Så är det väl kanske men det är trots allt det Amerikanska folket som röstat fram galningen. Två ggr dessutom! Väldigt många Amerikanska bolag är också sponsorer till och rövslickare av Mr Orange.
Något borde man göra tycker jag. Om många gör något så kanske det märks lite iaf. Tror inte ToM är överförtjusta över Kanadas respons på tullarna mot dem tex. Money talks.
Själva betalningen är bland det svåraste. Visa, AmEx och MasterCard är alla smittade. Vet inte hur det är med Maestro?
Hämta ut pengar från bankkontoret?
Hur vet du vad han är vän till och vad hans mål är?
2013 startade förhandlingar kring TTIP som syftade att försöka få till ett liknande avtal som det EU har med t.ex. Kanada. Det gick trögt på grund av man ser olika på t.ex. livsmedelssäkerhet. 2017 avslutades detta försök till frihandelsavtal av ingen mindre än Trump själv.
Det är nog omöjligt att helt undvika varor/tjänster från USA men kommer föredra andra alternativ där det går. Exempelvis behöver jag en ny resväska och kommer lägga till kriteriet “not made in America” när jag söker.
Har sedan tidigare undvikit Nvidia, Tesla, Google (förutom YouTube och använder Kagi som sökmotor istället), Microsoft, Apple, Netflix och Meta, så man kan komma ganska långt om man vill.
Även om det kan vara värt att undvika de större företagen så kommer jag inte att sluta stödja mindre företag och “content creators” som jag tycker står för bra saker, bara för att de kommer från USA.
Kom ihåg:
Perfect is the enemy of good
Så för att sammanfatta ditt inlägg: whataboutism, svepande generaliseringar, halmdockor, överdrift och konspirationsteorier.
Ofta är verkligheter mer komplicerad än så här. T.ex. importtullar på mat har gjort att mat kunnat fortsätta produceras inom EU vilket dels inneburit att vi har god livsmedelsförsörjning i händelse av kris, dels kan sätta höga krav på livsmedelssäkerhet, dels exporteras inte en sjuhelsikes massa mat från andra länder när de kunnat försörja lokalbefolkningen istället.
USA har ju dock 25% tull på “light trucks” som är de största (och lönsammaste) produkterna för amerikanska bilproducenter. Tänk Ford F-150 och dyl.
Se: Press corner | European Commission
Själva elektroniken produceras ju än så länge av och i andra asiatiska länder, Sydkorea, Taiwan, Japan osv. Även om en (amerikansk) Iphone slutmonteras i Kina så kommer komponenterna oftast ifrån Samsung, TSMC osv.
När det kommer till mjukvara, särskilt för konsumentprodukter, så är det svårare. Exempelvis mobiltelefoner använder i stort sett alltid iOS eller Android, och kör man Android så använder man i regel Googles tjänster. Det finns alternativ här med, men de är på entusiast-nivå och inget man kan räkna med att gemene man skulle byta till.
Jag skulle också välja USA framför Kina i nuläget, men jag tycker mycket talar för att Trump-politiken är här för att stanna. Så på samhällsnivå borde man se över sårbarheten gentemot USA i t.ex. myndigheter och kritiska system.
Varför stavar du förresten Kina som China?
Såvitt jag vet finns det inte någon europeisk motsvarighet till Visa/MasterCard.
Det som finns är lokala lösningar och alternativa betalmetoder för appar/internethandel.
Exempelvis Klarna, Swish, direkt banköverföring osv.
Vet inte om jag kommer göra någon bojkott av amerikanska varor men jag är genuint orolig över att om USA och globaliseringen i stort är på väg att falla så är Europa lite som den där mellanchefen som man inser inte behövs längre. Vi(Europa) skulle verkligen behöva ta lead på något stort som vi kan vara stolta över som världsledande aktör. Känns som att kompetensen finns här(i Europa) men att vi inte var helt redo att ifrågasättas.
För att jag tycker att det viktiga är att människor förstår varandra snarare än att de ska ha perfekt stavning (enligt vems “regler”) eller perfekt uttal (enligt vems bedömning).
Jag struntar oxå i SAOL.
Tror USA skulle klara sig utmärkt utan konsumtion i form av bojkott från EU. 95% av befolkningen skiter i allt vad tullar heter och köper det som är bra/gott och trendigt.
Ska du hamra sönder din iphone nu då?
Om EU var obetydligt så skulle USA inte bry sig från början.
Ang. memes:en så finns ju, lyckligtvis, fortfarande saker som USA inte gör själva.
Basstationer för 5G kan man välja på EU eller Kina.
EUV-maskiner, för tillverkning av produkterna NVIDIA/AMD/Intel designar, görs i EU, och snart i Kina.
Sedan är det ju lustigt nog mycket utveckling som görs i EU av eller åt amerikanska bolag. Som när BioNTech (tyskt) utvecklade ett vaccin mot COVID-19 åt Pfizer (amerikanskt).
Det sagt så har EU stora problem p.g.a. bristen på riskkapital och att de framgångsrika bolag som ändå bildas här köps upp istället för att växa sig stora.
Shhh, inte ska du förstöra en tonårs-meme av Big Balls.
Principiellt är handelskrig inget vare sig EU eller USA vinner på. De senaste tullarna mot Mexiko/Kanada pausades på ett ögonblick. Skulle snarare avvakta och höra de eventuella villkoren först.
Och undvika att ta något såhär personligt. Ha lite distans.