Bojkott mot USA

Nu är det f-n nog. Bojkott USA.
Jag säljer mina globalfonder.
Rent principiellt, jag struntar i vad forskningen säger, om det har nån som helst påverkan.
Vill verkligen äga så få aktier som jag kan i landet som styrs av den orange clownen.

18 gillningar

Fyfan vad jag kokar!

Har gått i tankarna att köpa ny telefon. Blir en samsung istället för att fortsätta med iPhone. Helvete vilka jävla pajasar.

Finns det någon sammanställning över vilka varor man kan ersätta amerikanska med?

9 gillningar

Svårt att förstå sig på börsen…efter ovan beskrivet katastrofmöte steg US börsen snabbt?!

“Switch to EU-Made. Support the European Values
A directory of EU-made alternatives. From software and electronics to everyday products - all made in Europe”

“European alternatives for digital products
We help you find European alternatives for digital service and products, like cloud services and SaaS products.”

5 gillningar

Ja mötet var ju bra för ekonomin?

Vi arbetar med en förstudie hos ett relativt stort svenskt företag om att flytta ut deras IT till molnet.

Förutom diskussioner gällande vad olika regelverk säger om att placera data externt så tillkommer nu denna aspekt; Vad gör vi om Trump plötsligt ändrar spelreglerna och inför någon slags extra “tullkostnad” för att nå data i molnet eller t.om slår av access till de kunder han inte gillar eller kan göra en “deal” med.

Det blev en ny dimension i förstudien att ta hänsyn till.

3 gillningar

Jag sålde hälften i dag och ångrar redan att jag inte sålde allt. Lång väntan till måndag nu.

2 gillningar

Handlar bojkotten även om att sluta lyssna på amerikansk musik, sluta se amerikansk film, tv-serier, böcker, appar etc mm?

1 gillning

Om inte upplösningen av den liberala demokratins maktordning är något slags black swan event så vet jag inte vad som är det.

1 gillning

Inte så insatt men hur va detta bra för ekonomin?

Finns inget svar på det för alla gör väl vad de tycker känns rimligt.

Eller är du bara ute efter att leta poäng i att poängtera att ingen gör det perfekt och fullt ut?

För egen del kommer jag hålla fast vid Apple, Amazon och HBO/MAX men det är nog det enda. Sålt av en del av US-tunga globalfonderna, blir ingen ny USA-resa, enbart köpt träningskläder från UnderArmour under mååånga år men blir Adidas nu istället, letar alternativ till Cola (nej, blir inte Putin-Pepsi heller) och så vidare.

2 gillningar

Galet att man ens ska behöva tänka i de banorna. Jag kan fortfarande inte förstå hur det så snabbt för egen del har vänt från att känna tacksamhet och vördad för det USA gjort för demokratin under 1900-talet till att se landet som ett hot mot allt detta. Allt dessutom på ett fåtal veckor/dagar.

5 gillningar

Min poäng är att jag tror det blir mycket svårt,.för att inte säga omöjligt att bojkotta världens största ekonomi, som vi dessutom är så otroligt integrerade med populärkulturellt.

Ja, tidigare har jag varit en vän av USA, trots alla brister.

Efter dagens häpnadsväckande sammanbrott i direktsändning - där Vance och Trump visade sig vara simpla grosshandlare som kände att de inte fick den uppskattning de förtjänade - insåg jag (det många andra redan sagt) att de skjuter från höften och ofta inte har en aning om bakgrunden till olika saker.

Ja, Gaza kanske blir en riviera.

7 gillningar

Ukraina har det svårt. Att jag får sålla bort eller ersätta 80 % av amerikanska produkter/tjänster är ingenting.

Eller vad är slutklämmen? Att det är svårt så därför ska man skita i det?

Jag lever inte i villfarelsen att vad lilla jag gör kommer ha någon effekt öht på stora hela. Jag gör det ändå för det är ingen uppoffring öht jämfört med vad andra får göra.

7 gillningar

Underskatta inte vad vi kan åstadkomma tillsammans. Trump är väldigt bekymrad över handelsunderskottet gentemot EU. Låt oss se hur det går med den saken.

7 gillningar

Jag skäms å mänsklighetens vägnar efter den där djävla skitshowen.

Bra att Z inte fick spelet utan höll sig rätt lugn trots allt.

Inga avtal med tokstollarna. NATO får klara sig utan samma tokstollar på något sätt.

Bojkott. Ja tack. Av resten av den fria världen mot Puttes nickedockor.

7 gillningar

Därför jag (och säkert många andra) trycker på lågaffektiv måttlighet; för att många ska orka göra en del under längre tid. Lätt att vara arg och agera på det idag men hur är det om 1-2+ år?

Jag tror också att detta har skadat USA mer än det smakar i långa loppet. Inte för att dramatiskt händer under för att fördelarna med USA urholkas med följden privatpersoner väljer annat samt företag och länder satsar på eget då man inte kan lita på USA längre. Det kommer oundvikligen ha en effekt på USA när en del väljer bort amerikanska IT-lösningar, europeiska vapentillverkare får förtur då man inte litar på amerikanska osv.

3 gillningar

Ja, för det gick ju så bra förra gången eller hur? Nej juste, Ryssland invaderade igen… Bäst Ukraina kapitulerar, inte tillåts gå med i Nato eller Eu, inte får några säkerhetsgarantier från USA… det kommer säkert gå jättebra. För Ryssland, som får tid att rusta upp sig för en ny invasion.

13 gillningar

Strunta i honom. Han har sitt åsiktspaket färdigt och placerar alla i samma lilla åsiktslåda för att förenkla en komplex värld. Om det är pga egna tillkortakommanden, går igång på det eller annat vet bara han.

Låt honom inte få tråden låst för att den urartar. Du verkar precis som jag tycka att det är så absurt på gränsen till lyteskomik så kan man ens bli arg på det? Lite som om en annan person med förståndshandikapp säger något oförskämt - inte kan man ha mage att låta sig bli arg på det? Samma sak här.

3 gillningar