P g a EU-byråkrati och idioti så går vi EU-medborgare miste om en hel del. T ex får man som betalande Apple-kund ändå inte tillgång till vissa fina features som resten av världen får, på grund av att EU-byråkrati sätter sig i vägen. Vi får t ex inte tillgång iPhone mirroring, eller realtids-översättning i AirPod Pros.
Fram tills nu har det väl i huvudsak varit irriterande, men nu har OpenAI släppt sitt AppsSDK för att kunna kapsla SDK:er för tjänster i en “app” som ChatGPT-användaren sen kan använda för att “prata” med din tjänst. Super-duper-intressant för alla utvecklare som levererar någon form av online-tjänst. Om du inte råkar vara i EU:
“Apps will be available today to all logged-in ChatGPT users outside of the EU”
Vi hamnar efter! Fast, får politikerna som de vill lär vi få ChatControl istället. Det där med utträde ur EU kanske inte är så dum idé trots allt.
Jo, det är ju inget nytt. Det jag ändå upplever ÄR relativt nytt är att regleringen nu på allvar ger både företagare och EU-medborgare tydligt märkbara nackdelar när internationella företag bara skiter i att anpassa sig till EU-marknaden och går vidare.
Jag känner diametralt motsatt. Om Apple inte vill konkurrensutsätta sig, som alla andra företag kan, så kan de gott hålla sig utanför vår marknad. Att de håller tillbaka live translation och mirroring är bara ett sätt att försöka sätta press på EUs politiker genom att få medborgare så som dig att bli upprörda över att EU hindrar innovation, när det egentligen är så att Apple inte vill ge upp sina 30% genom att ha monopolställning på försäljning av mjukvara till iPhone. EU kräver att du som ägare av din telefon ska få installera den mjukvara du vill. Apple föredrar att du endast får installera mjukvara på din enhet via deras butik, eftersom det är extremt lönsamt för dem. Konstigare än så är det inte.
Det finns ingenting magiskt i ett par ANC-hörlurar som förhindrar dem att lansera live translation i EU. Google tillhandahåller exakt samma sak, och det gick ju tydligen bra.
Jag delar din oro och tycker EU har börjat fatta en del märkliga slut. Ibland blir utfallen rätt så underliga med. Ett exempel är att vi idag många gånger behöver godkänna cookies för att komma igång med en webbsida. Något som i praktiken innebär att ingenting förändrades mer än att man nu har en störande banner man inte tar del av i detalj, utan snarare enbart godkänner för att komma åt sidan.
Ett annat exempel är standardiseringen av USB-C. De flesta av oss applåderar det här beslutet. Äntligen fick vi en standard, eller hur? Men om man tänker ett steg till kan den här typen av beslut sätta käppar i hjulen för framtid innovation. Ponera att det här beslutet tagits när vi fortfarande hade RS-232 eller IEC-kablar. Då hade vi eventuellt inte haft USB-C idag. Kanske inte ens smart phones.
Det här skulle jag påstå är en extrem förenkling som heller inte stämmer idag. I EU har de redan gett upp sina 30 % (som i övrigt är 15 % för en klar majoritet av utvecklare). 15 och 30 procent är heller inte unikt för Apple. Google Play har samma siffror. Men det blir 0 % om du distribuerar din app utanför App Store. Något du alltså kan göra inom EU.
Vill du verkligen ladda ned appar från alternativa App Stores? Malware attacker sker nästan uteslutande mot Android-enheter idag (95 - 99,8 % av nya enheter beroende på vilken källa du går på). Kikar man ännu närmare på det talet så distribueras en överväldigande majoritet av dessa från alternativa App Stores och inte Google Play.
Jag är app utvecklare själv och har inga som helst problem med att 15 % går till Apple i utbyte mot att kunna distribuera via App Store.
Det där är en otrolig förenkling. Dessutom, det är inte upp till EU att reglera. Om Apple vill hålla sina innovationer inom sitt ekosystem står det konsumenten fritt att välja något annat. Apple har inte monopol på datorer/telefoner. Men, eftersom Apple håller saker inom sitt ekosystem, och inte krånglar med en massa tredjepart, så fungerar det mesta extremt mycket bättre i Apples ekosystem, och därför väljer vi som kunder att stanna i det ekosystemet. Jag som Applekund har inget som helst intresse i att Apple ska tvingas lägga en massa resurser på att i praktiken försämra sina produkter.
Så, vi som invånare i EU ska via EU:s beslut nekas tillgång till det bästa ekosystemet och OS:et inom datorer och telefoner? Även om vi vet och accepterar att det medför en inlåsning? Det blir en kraftig och direkt försämring för oss boende i EU.
Dessutom. Som vi ser med ChatGPT-apps så sprider sig oron över EU:s regleringar gradvis till betydligt viktigare saker än iphone mirroring. Antar att du är OK med att EU inte kommer få tillgång till de bästa framstegen inom AI heller?
Ja EU har ju nästan ingen tillväxt alls, medan de andra kontinenterna drar ifrån rejält.
Kan vara slutet för EU, då vi saknar tillväxt, befolkningen blir äldre och nästan inga barn föds längre.
De enda förändringarna som sker är negativa och regulativa för många företag. Många investeringar sker i bolag som Northvolt som går i konkurs, medan andra kontinenter bygger otroligt framgångsrika företag.
Visste ni att EU nästan inte producerat ett enda bolag som är otroligt högt värderat senaste 50 åren? USA har skapat nästan 100 sådana här bolag under samma tidsperiod.
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot. Hade inte DMA funnits så hade Apple inte tillåtit dig att installera den mjukvara du vill utan att gå genom deras butik. Så det är ju en rungande succé för oss konsumenter inom EU att vi nu har alternativ, som annars inte funnits.
Och ja, självklart vill jag få bestämma själv över vilken mjukvara jag ska kunna köra på en dator som jag äger. Allt annat är absurt. Det betyder såklart inte att du inte ska få köpa mjukvara via Apples butik - det är ingen som argumenterat för att förbjuda det, så jag hänger inte med hur det är relevant att du gärna betalar för distribution genom Apples butik. Självklart ska du kunna ha det valet.
De enda som vinner på att Apple ska sitta i monopolställning är Apple. Du och jag som konsumenter och producenter skulle bara förlora på det.
Det jag argumenterar för är att inte svälja med hull och hår när amerikanska företag säger att de inte kan lansera X i EU på grund av regleringar. Företag ser endast till sin egen vinning, och skulle dumpa kemiskt avfall på kommunala dagis om det skulle vara ekonomiskt gynnsamt. De kommer aldrig att prioritera dina rättigheter som konsument. Det betyder inte att all reglering inom EU är bra, men när Sam Altman klagar på reglering så ska man nog fundera både en och två gånger över vad det är de vill kunna göra som de inte får.
De flesta fattar att vårt beroende av USAs tech är det som gör att vi ligger efter. Apple hade varit bannat för länge sen i usa om det varit kinesiskt. Vill vi vara med i racet måste eu göra som alla stormakter. Kasta ut USA.
Fast. Jag förlorar på det exakt just nu. För jag har exempelvis inte tillgång till ChatGPT-apps. Ingen kräver att de ska ha monopol, men att de har rätt att stänga ute tredjepart från sin infrastruktur är fullt rimligt, upp till konsument att välja om den vill ha eller ej, och inget EU ska lägga sig i.
Ska vi inte passa på att lagstadga att återförsäljarna för amerikanska bilar ska vara skyldiga att kunna byta motor till en från Volkswagen, utan extra kostnad för konsumenten, för att bilarna ska få säljas i EU?
Jag är på inget sätt för en helt och hållet oreglerad marknad. Tycker tvärtom gärna att EU bör lägga fingrarna i både ditten och datten. Men att börja lägga sig i vad jag som konsument avtalar med privata företag, i frågor som rör mig själv och företags produkt. Tja. Minst sagt inte önskvärt och dylikt bör aldrig någonsin vara en fråga för EU.
Jag vill ha ett låst ekosystem. Det är en av huvudanledningarna till att jag väljer Apple. Jag vill behålla Lightning då jag har ett dussin sådana produkter i byrålådan. Jag vill däremot inte ha ett helt vansinnigt övervakningssystem där EU ska ha tillgång till egentligen alla mina personliga uppgifter och data.
Kanske off-topic, men om man är rädd att en konsument blir förvirrad av en burgare märkt med “vegoburgare”, “VEGAN”, och “gjord på soja” borde man också lagstifta att det tydligt ska skrivas ut att man inte ska äta förpackningen…
EU är den enda globala stormakten som reglerar i syfte att skydda konsumenter. Värt att fundera över innan man vill kasta ut bebisen med badvattnet eller vad det nu heter
Kan bara hålla med, skönt med lite sunt förnuft ibland. Produkter ska uppfylla sina krav om de ska heta något visst, en köttbulle ska vara gjord av kött, helt enkelt. Säljer någon ett halv fabrikat av träspån (obs! Vego) så ska det också kallas för träspånsboll.
Gällande Apple så får de gärna vara med och leka på lika villkor. Lightning är skit så inte konstigt att Apple själva satt med och bestämde att Usb-C ska vara norm..
Gällande appar så brukar falska appar och malware stoppas väldigt snabbt på Apple och Android, aldrig något som når många användare och framförallt inte i väst. Om man I Indien laddar hem “free Bitcoin totally not scam.apk” så kanske det säger mer om användaren..
……förutom USA, Japan, Australien, Kanada, osv. I EU:s fall anser jag dock att man är på väg att passera gränsen till överreglering när det kommer till teknik åtminstone. The road to hell is paved with good intentions.
japan, australien,kanada är inte i närheten storleksmässigt av EUs marknad och är knappast en global stormakt.
Att USA skulle reglera för konsumentskydd är en nyhet för mig, vad var senaste grejen de gjorde som skulle kunna klassificeras som det? Jämför med typ GDPR, EU AI Act, …
I tråden kan jag hålla med om att vissa saker är knasiga, men jag tycker fortfarande att fler saker är knasiga borta i Vinland. Inför Sveriges folkomröstning valde folk att skoja om gurkor och idag är det korkarna på PET-flaskor. Visst är det lite larvigt, men om man inte ser problemet med att folk slänger sina korkar i naturen så hade regleringen aldrig behövts. På samma sätt är det med gifter i mat och liknande. Om det sedan går ut över en och annan digital funktion det kan jag leva med. Jag hoppas t ex innerligt att vi aldrig behöver se de där jävla metabrillorna på den här sidan pölen.
Nu tror jag inte att köttätare är riktigt så obegåvade att det inte klarar av att läsa fler ord än “KÖTT“. Men visst, det finns säkert några stackare som köpt apelsinjuice med fruktKÖTT och fått panik när de upptäckt att det inte innehåller ett enda djur.