Google's årliga online event I/O - 23 | Produktnyheter mm

Hejsan :wave:

Är det några som är nyfikna på vilka nya mjukvaror, mobiltelefoner, surfplattor, smartahem produkter samt AI nyheten Bard med mera som kommer att presenteras online på Google’s årliga event nu i maj? Inom Google’s ekosystem?

Mvh Stefan

1 gillning

Det verkar vara få här som använder annat än Apples & Microsofts ekosystem :thinking: Här är några nyheter iallafall.

2 gillningar

Det är ju inte så konstigt. Får man som privatperson välja, så finns det ju bara ett ekosystem som är tänkbart. Apple. Ett företag som (i jämförelse med de andra två) fokuserar på kvalité och personlig integritet.

Microsofts system passar till viss del storföretag. Eller snarare positionerar man sig på det sättet så hårt att det nästan blir sant. Man erbjuder helt fantastiska paket som storföretags inköpare går på, och som därefter storföretagens användare (“anställda”) sedan tvingas på. Här har vi hela Teams / Sharepoint / Yammer-skiten. Det fungerar dåligt, men det är corporate policy och de har bra (läs: dyra) serviceavtal och SLA:er. Perfekt för byråkrater.

Googles system borde gå bort helt. Det är (av de tre nämnda aktörerna) det överlägset mest snokande företaget. Hela deras affärsidé är att tjäna pengar på din data. Skulle aldrig köpa något från Google och använda, vare sig privat eller i företagskontext. Det finns en anledning att många företag jag jobbat på strikt förbjudit att använda deras saker (t.ex. Hangouts istället för Teams, när Teams som vanligt inte fungerar).

Så nej, jag är inte nyfiken på vilka surfplattor och mobiler och andra saker de använder för att inhämta min data :wink:

4 gillningar

Lite väl hårt kan jag väl tycka. Har själv testat Apple i perioder men är av åsikten att jag bättre vet vad jag vill ha än vad några designers i San Francisco.

Alla vägar har alltid lett tillbaka till Android för att jag vill kunna använda den fototjänst jag vill, den meddelandetjänst jag vill, den webbläsare jag vill, osv.

Apple är väl lite som Lysa. För de allra flesta som inte har så mycket åsikter är det perfekt att någon annan tar vettiga beslut åt dig (säger absolut inte att Apples grejer är dåliga, de är bara inte min kopp te) men för de av oss som vet vad vill ha och vill ha lite mer frihet vinner Android alla dagar i veckan.

1 gillning

Nope, jag kör hårt med Google och Android.

Dock har jag andra kanaler där jag diskuterar teknik och de gånger vi diskuterat Google / Apple etc här har det inte varit så givande rent tekniskt.

1 gillning

Inte alls faktiskt. Jag tillhör de där som inte ser att det tillför mitt liv något värde. Jag är inte så intresserad av den sortens teknik heller. :slight_smile:

Hög igenkänningsfaktor.

Undertecknad kör openoffice, thunderbird och firefox på sin fristående och inte centralt upphandlade maskin på jobbet. Jag undrar hur länge den anarkistresan tillåts fortsätta… :sweat_smile:

Ok två anhängare :grinning: , ja det hade kanske varit smartare att surfa in på Swedroid forumet och diskuterat det hela där?!? Men men… :wave:

1 gillning

Ett av de tre företag du nämner samarbetar inte med Kinesiska staten.

Antar att du menar Apple. Har du lust att utveckla det hela lite?

Google är bannlyst i Kina efter att de inte gick med på att censurera sökresultat. Googles mobiltjänster fungerar inte i Kina. Kina står för runt 20% av Apples försäljning.
Jag är ingen fan av googles datainsamling heller men money talks gäller alla techjättarna.

1 gillning

Ok, men har inte Europa strängare krav på sekretess och censur för Google?!? Och det går ju att justera sina personliga inställningar för integritet & sekretess väl?