Apple TV HD vs. Apple TV 4K

Min sambo köpte ny tv häromdagen och då funderade jag på att även uppgradera Apple TV som vi har och som är det enda sättet vi ser på tv på. Någon som har gjort den resan redan och kan berätta om någon visuell förbättring? Nya tv:n har inte HDR.

Hallå!

Hur gammal är tv? Är det smart-TV? Ifall det är Smart- TV; kan det redan finnas möjlighet att använda Apple TV utan att behöva köpa själva apparaten.

Länk på märken som har stöd för Apple TV:Titta på en smart TV - Apple-support (SE)

Har själv Apple TV 4K 32 GB, fast att jag har en TV som inte stödjer 4K, fick den för bra pris.

Ha de gott!

(själv har jag 4K modellen. vill alltid titta i 4K)

Köpte precis ny tv själv. Hade Apple TV 4k till den gamla som inte hade stöd för det 4k, tvn var 12 år gammal.
Blev ju en väldigt positiv upplevelse med den nya Samsungen. :wink:

Använder hellre apparna (Netflix m.m.) i Apple TV än dom inbyggda apparna i tv. Dels för att jag är van och så upplever jag att Apple TV är snabbare och stabilare.

1 gillning

Jag satt precis och läste artikeln på MacRumors du länkade till :slight_smile:

Tv:n kommer direkt från butiken så jag hoppas den är ny :smiley:

Kanske uppenbart för vissa, men det man ofta missar är att det måste vara 4K genom hela “flödet” för att det ska vara någon relevant skillnad mellan 1080 och 4k. Dvs alla följande delar måste stödja 4K

• Skärmen (TV:n)
  • Mottagaren (Inbyggd app i TVn, Apple TV, tv-box etc)
  • Källan (Netflix, Viaplay etc)

I princip alla nyare tv-apparater har 4k. Kör du även exempelvis inbyggd Netflix app eller 4k Apple TV så är du check där också. Sen måste man dock kolla upp källan man använder.

Netflix exempelvis ger inte ut 4K på “standard”-abonnemanget, där behöver man uppgradera till det dyrare.

Sen måste ju faktiskt materialet vara i 4K, majoriteten av materialet på streamingtjänsterna vill jag påstå inte är i denna upplösning, så då blir det ingen vidare skillnad om du har en vanlig Apple TV eller 4K.

Sen hade ju jag köpt 4k-varianten ändå för att det är lite mer framtidssäkert samt att det är härligt att se en film i 4k :smiley:

2 gillningar

Vår gamla tv var från 2007 och jag hade föredragit att behålla den för den fungerade utmärkt. Men nu är det gjort och då kan man lika gärna köpa en ny ATV också så kan jag ge bort den gamla. Visst, det är bättre bild och det är större bild men det dröjer ungefär två dagar sedan har jag vant mig.

Minns inte om det är 4K den nya tv:n men det är inte HDR i alla fall.

Liknande här också.
Gamla tvn är från 2010, väldigt nöjd med den.
Men familjen växer och en del vill spela tv-spel och en del vill se Netflix så då fick det bli två tv istället.

Dock så blir det en äldre ATV till gamla, inte värt att köpa ny.

Beror även på hur stor TVn är och hur nära eller långt ifrån ni sitter. För att ta en extrem, säg att du sitter 2m från din mobilskärm, då spelar det ingen roll om du spelar upp UHD-material eller SD-material även om skärmen skulle ha stöd för 4k. Om du däremot har en bioduk på 120" som du sitter 3m från så blir det en helt annan sak. Sedan finns det en stor individuell variation för hur känslig man är, vilken syn man har och vilka preferenser man har för bild som spelar in.

Jag bytte min AppleTV mot en AppleTV 4k när jag bytte TV från 50" 1080p plasma till 65" 4k OLED. Har även stöd för HDR men ärligt talat vet jag inte hur stor skillnad jag märker. Mitt problem, eller ett bland många, är att jag har en fear of missing out och att ha en 4k HDR TV utan att ha en AppleTV med möjligheten att visa detsamma skapar oreda i min hjärna och jag skulle bara sitta och undra hur det hade sett ut om jag haft hela kedjan.

Jag köpte även en helt ny Xbox One med 4k kapacitet, trots att jag redan hade en vanlig Xbox One, bara för att kunna spela Red Dead Redemption 2 i 4k. Sedan köpte jag det iaf på PC också, som ståtar med ett RTX 3090. Så jag är nog rätt extrem.

Antar att mitt budskap är att det sannolikt spelar mindre roll än du tror om du inte har en mycket stor TV som du sitter rätt nära och om du ligger närmare mitten på normalfördelningskurvan när det gäller audio- och videofili. Eftersom du ställer frågan istället för att bara beställa en AppleTV 4k gissar jag att du inte tillhör det extrema segmentet och du kan spara pengarna.

1 gillning

Jag har haft 4k-TV i två år men mina abonnemang har inte 4k.

Jag minns fortfarande när jag skaffade 1080p och såg blueray första gången. Att man kunde se varje por i skådespelarens ansikte! Vad snyggt det var! 4k är inte i närheten lika stort steg uppåt som det.

Ett annat problem är att många streamtjänster har låg bitrate i deras 4K-utbud.

Netflix t.ex. halverade sin bitrate 2020 https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1602743673. En användare laddade upp några jämförelsebilder https://www.reddit.com/r/netflix/comments/ijaw5u/i_made_screenshot_comparisons_of_netflixs_new/. Extremt tydlig skillnad. En kommentar säger “Have you guys checked out Dark season 3 bitrates? Several episodes are under 2mbps. The S3 ep7 caps at 1.9mbps and all the backgrounds in dark scenes are a blurry mess. This is getting absolutely ridiculous”.

När jag köper/hyrer filmer från iTunes brukar de ligga på ~20mbps. Deras streamingtjänst (Apple TV+) har ännu högre bitrate, t.ex. serien See snittar på 30mbps och pekar på +40mbps.

Både Netflix och Appel använder HEVC kodec så ingen skillnad där.

Så jag försöker säga att, personligen tycker jag att 4K (speciellt med HDR) kan se riktigt riktigt bra ut. Men då måste man ha ett material som faktiskt är gjort för glänsa i 4K, inte nåt komprimerat trams från flera streamingtjänster. Tyvärr är allt för mycket material komprimerat.

3 gillningar

Tack för ditt svar, det var uppskattat. Vi tittade på en serie igår på Netflix, mörka scener blev väldigt pixliga. Vi har det billigaste abonnemanget och hade tänkt uppgradera till Premium. Nu vet jag att jag inte ska uppgradera.

Från Netflix. Så jag tror ändå att deras billigaste abonnemang har ännu sämre kvalitet :slight_smile:
Eller rättare sagt. Deras dyra abonnemang har högre bitrate än deras billiga abonnemang. Men deras dyra abonnemang har inte så hög bitrate som de borde ha, de har verkligen snålat in.

1 gillning

Som någon skrev på Reddit: Som jämförelse så har UHD Blu Ray tops out at 108/Mbps

Fast man kanske inte kan jämföra Blu Ray med streaming.

En annan sak jag undrar är hur man är säker på att den inbyggda mikrofonen inte spionerar på oss? Man kan använda android tv på tv:n men det har jag inte ställt in

Det kan du läsa lite om det här:

Apple pratar gärna om sig själva som den part som gör mest för att skydda din integritet från de elaka, datainsamlande aktörerna (Google, Facebook m. fl.) Om det skulle visa sig att detta inte stämmer, och att Apple själva tjuvlyssnar, så skulle varumärket Apple ta enorm skada. Det är en tillräckligt stark motivering för att lite på Apple tänker jag.
Men kan man någonsin veta säkert? Antagligen inte.

Nu litar jag ju mer på Apple än på Googles som har som själva sin affärsidé att spionera på folk och spela in + diverse annat. Jag tycker nog att det finns en anledning till att dom slopat sin ”Dont do evil” paroll din hade tidigare. Sedan finns det ju exempel på Apple Watch som spelet in samtal vid läkarbesök osv men som sagt, Apple är det minst vidriga företaget.

Uuuum, va?