Android Vs iPhone

Hej har idag en drygt 3år gammal Xiaomi M10 pro som det alltid har varit massa små buggar i mjukvaran på, tex när jag har pratat färdigt så kan jag inte alltid lägga på samtalet utan får sätta på flygplansläge eller när jag ska svara så är skärmen helt svart och jag får scrolla ner på aviseringar för att kunna svara plus mycket andra buggar så nu är jag sugen på att byta.

Det känns enklast att vara kvar på Android sidan men läste att iPhone är mycket säkrare, 97% av alla malware kommer till Android är det något att ta i beaktande i valet av ny mobil?? Kan jag använda Gmail som vanligt i iPhone och drive, Foto och gps maps?? Annars lutar det åt en Samsung S24 vill ha en stabil tillverkare som varit i branschen länge så det lutar åt Iphone vs Samsung

Jag gick nyligen från iPhone 14 pro (efter att ha haft iPhone många år) till Google Pixel 8 Pro. Den renaste och säkraste formen av Android. Skulle varmt rekommendera tillsammans med Google one.

7 gillningar

Min jobbtelefon är en iphone och privat kör jag android.:+1:t2:

Jag har allt kollat på Pixel 8 pro :grinning: vad menar du med den säkraste på vilket sätt?

Viken gillar du mest?

Android alla dagar i veckan, även min chef kör också android privat men tvingad till iphone via jobbet pga krypterings skäl.

1 gillning

Det funkar jättebra att använda alla Googles tjänster i iPhone. De är som gjorda för varandra.

Jag tror du blir nöjd oavsett om du väljer iPhone eller Samsung.

1 gillning

Du kan göra allt som vanligt med Iphone. För mig var det avgörande att mina tidigare telefoner från Samsung blev tydligt försämrade och mer buggiga när de blev äldre. Iphone är betydligt bättre på denna punkt. Enligt en kollega ska detta bero på att Iphone har väldigt överdimensionerade processorer.

2 gillningar

Den siffran kommer från en rapport som framställdes av F-secure år 2013. Något år senare lät det ännu värre:

More than 99 percent of all malware designed for mobile devices targets Android devices, Olaf Pursche, Head of Communications at AV-TEST explains in the F-Secure State of Cyber Security 2017.

Om man som Android användare håller sig till Google Play Store kan man dock reducera risken för Malware avsevärt. Problemen kommer främst från tredjeparts-nedladdningar.

1 gillning

Efter många olika Androidtelefoner så har jag de siste 3 generationerna hållt mig till Google Pixel’s. Fungerar utmärkt, och helt klart att föredra över Samsung. Anledningen att jag inte har iPhone är att de är så sjukt dyra. Min nuvarande Pixel 6A kostade 3k på black friday, helt oslagbart om du inte har behov för att spela de senaste spelen på högsta upplösning. Känns också väldigt bra att få alla uppdateringar tidigt från Google, aldrig haft problem med malware eller liknande. Håll dig till play-store.

2 gillningar

Byt till IPhone. Du kommer fatta varför.

iPhone bara fungerar och allt är snyggt och snabbt.

Släpp Android och dess buggar och falska förhoppningar och ineffektivitet en gång för alla.

6 gillningar

Har använt Android sen dag ett och aldrig upplevt problem. Anekdotiskt verkar iPhonemänniskor tillhöra den där kategorin som prompt vill tillhöra ‘rätt’ lag. Fundera på varför.

7 gillningar

Anekdotiskt verkar Androidmänniskor tillhöra den där kategorin som prompt måste påpeka att Android minsann också är bra. :grin:

Jag lägger ingen värdering i vilken telefon folk har eftersom jag fyllt fjorton för väldigt länge sen.

Som teknikintresserad vuxen uppvuxen med programmering, med familj och barn och numera noll intresse av att mecka med teknikprylar som inte funkar eller lirar med varandra, så är dock iOS samt integrationen med Mac, Homekit etc väldigt trevlig. Det går att åstadkomma i princip samma lösningar utan Apples prylar men med mer krångel.

5 gillningar

Eh, nej. iPhone är inte magiskt mycket säkrare.

Skillnaden är att du kan installera vad du vill i Android, medans i iPhone måste du installera saker från app store. Om du håller dig till Androids appstore så är de likvärdiga.

6 gillningar

Provar faktiskt iPhone nu när de äntligen fått usb c. Slutsatsen är att det är en modern mobil som alla andra och såvida du inte har några väldigt specifika krav så spelar det inte så stor roll. Lite att vänja sig vi, några plus och minus vs Android men magiskt i jämförelse? Knappast. Du blir nog nöjd vad du än väljer.

3 gillningar

Många användare har tidigare rapporterat om buggar och problem med Android-enheter, men de senaste Android-telefonerna verkar inte ha dessa problem längre. Android är ett betydligt friare operativsystem som tillåter användare att anpassa och bestämma vad de vill ladda ner, till skillnad från iOS som är mer begränsat och oanpassningsbart.

iPhone är mer lämpligt för äldre personer och de som inte bryr sig så mycket om teknik. Med tanke på priset på en iPhone är det inte motiverat för de som inte är särskilt intresserade av teknik.

Android har på senare tid överträffat iPhone på de flesta områden. iPhone kan liknas vid en sämre märkesbil, eftersom den inte riktigt motsvarar sitt pris.

När det gäller säkerhetsaspekten ligger det mesta på användaren, eftersom Android är så fritt och tillåter användare att ladda ner och göra vad de vill med alla inställningar.

Samsung- och Google-telefoner är pålitliga val. Jag använder själv en Samsung-telefon, men jag tycker att Google-telefoner erbjuder lite mer prisvärdhet. Samsung har dock några inställningar som jag föredrar.

Iphone är en trend. En tjejkompis sa en gång att en kille som har en Android kan gå från en tia till en sexa… Tappa nästa hoppet på mänskligheten där :joy:

Det som är värt att nämna är att vardagen kommer rulla på oavsett vad du väljer. Det är i detaljerna det skiljer sig. Så livet kommer inte förändras till det bättre eller sämre. Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer :blush:

8 gillningar

Tack för ett utförligt svar :slightly_smiling_face: såna tjejer som har dom värderingarna kanske man ska hålla sig ifrån :rofl: Är lite inne på att härda ut ett halvår till Google Pixel 9 släpps

1 gillning

Ett problem med jämförelsen är ju att Android har så många olika tillverkare och med en mycket större variation i kvalitet och upplevelse. Att förenkla det till “Android vs iPhone” som ett binärt val missar lite för mycket.

iOS är väldigt stabilt och snabbt. Apple uppdaterar sina telefoner länge och därför finns det också ett andrahandsvärde på iPhone.

Du kan köra Apples appar (iCloud, Apple Maps, Filer…), Googles (Gmail, Kalkylark, Google Maps …) eller Microsofts (Outlook, Excel…). Eller en blandning av dem.

Så iOS ger dig faktiskt mer frihet då Apples appar inte finns på Android.

Apple har fungerande ansiktsigenkänning som är säker nog för BankID samt fungerar i mörkret (ej bildbaserad).

iOS fungerar mkt bra ihop med Mac, Apple TV.

Men ytterst är det en smaksak. Android funkar också bra

2 gillningar

Finns flera olika iOS emulatorer så att du visst kan köra Apples appar på Android.

Det är dock väldigt missvisande att säga att du kan köra Android appar på iOS. De du listar har istället bemödat sig att skapa iOS appar också, men det är ju ingen garanti att alla Android appar har det.