Köp av ny mobiltelefon, tankar och funderingar

Hej!

Det har blivit dags för mig att köpa en ny mobiltelefon. Jag har landat i att köpa en Iphone eftersom jag är för lat för att lära mig ett nytt operativsystem trots att Google pixel också börjat intressera mig.
Hur brukar ni tänka när ni byter ut er gamla teknik? Väljer ni att byta in er gamla enhet för att få extra rabatt för enkelhetens skull? Föredrar ni att sälja den privat för att få lite bättre betalt? Eller skänker ni den till äldre släkting/barn som kan tyckas behöva en nyare modell?

Jag är nöjd med min teleoperatör som jag har idag och har inget emot att binda upp mig för att få ett bättre pris. Telefonen som är aktuell om jag köper en helt ny är en Iphone 16 Pro. Den hade kostat mig 12000kr om jag väljer att binda upp mig.

Jag har också funderat på att köpa en begagnad Iphone 15 Pro. Vad är eran erfarenhet av att köpa begagnat? Har ni köpt av privatperson eller gått via företag?
Finns det någon i forumet som köpt ny och vill bli av med sin 15 Pro så får man gärna höra av sig till mig via meddelanden :smiley:

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!

Jag har bara köpt begagnad Apple Watch ultra.
Det var via ett företag där man kunde välja tre olika nivåer på skick och garantitid.
Min var som en ny fast utan originalkartong.

Jag hade valt att gå via företag då de oftast lämnar garantier

(Mobiltelefon har jag inte köpt privat sedan jag började jobba 2012, bra besparing där :sweat_smile:)

Det finns inga problem med att köpa begagnad IPhone från Swappie eller annan liknande aktör.

Jag brukar behålla min gamla telefon som backup utifall något skulle hända min nya, så jag slipper panikköpa direkt och istället kan planera inköpet i samband med antingen fin rabatt eller ny produkt. Sen köper jag en ny telefon ungefär var fjärde år, så andrahandsvärdet brukar vara rätt tveksamt ändå.

Jag brukar köpa någon generation äldre från t.ex. Swappie, du får en liten slant för att byta in med.

Hur ser du på det faktum att Swappie inte garanterar batterihälsa över 80% alt originalbatteri?

3 gillningar

Överhuvudtaget är de inte tydliga med eventuella förändringar som gjorts. Batteri är ett bra exempel, skärm lika så

1 gillning

Jag har en äldre som jag har i reserv :smiley: denna känns för ny för att ha i reserv (3 år)

Är också lite orolig över batterihälsan om jag köper begagnat via företag. Verkar vara många som inte har ett fast nummer. Min nuvarande har 86% och det hade varit riktigt surt om jag köpte en nyare med lägre.

Att man ibland får byta ut batteriet i begagnade telefoner är något man får räkna med. Vi har gjort det med telefoner från Swappie. Batterierna har hållit 1-2 år men blivit för dåliga sedan.

Vi fick en telefon som vi konstaterade hade ett funktionsfel. Vi returnerade den och det gick smidigt.

2 gillningar

Går du till någon lokal telefonverkstad när du byter batteri eller byter du hos Apple?

Vi har inte bytt till originalbatterier. Det har också lett till vissa ”buggar”. Dock har det handlat om något äldre modeller. Skulle det handla om toppmodeller vore det förstås mer relevant att välja original.

Mina jobbtelefoner (iPhones) som köps nya brukar hålla 2-3 år för mig och sen ytterligare 1-3 år för mina barn, beroende på om de tappar dem.
Så att köpa en begagnad lur med odeklarerad batterityp och utan att veta om skärm etc är original går bort för mig.

1 gillning

Köpt begagnad iPhone 15 PRO Max på Blocket när min gamla lur gick sönder nu i sommar. Otroligt nöjd med köpet! Betalade drygt halva priset mot nyköp för en lur som fortfarande har garanti.

Nej jag skulle inte rekommendera vem som helst att köpa blocketlur – men för den som alltid haft iPhones och kan allt som är värt att veta om dessa, samt kontrollerar allt noga innan köp – absolut! Går att hitta bättre deals på Blocket än Swappie och allt vad de heter.

Vad får man om man istället köper senaste top of the line iPhone? Man får kanske 5% snabbare kretskort vid max belastning som man aldrig skulle uppfatta. Man får några % mer batteri vid max laddning. Jag laddar ändå aldrig batteriet mer än 80% så det är verkligen skitsamma för mig. Man får nöjet att dra av skyddsplasten innan man stoppar in luren i mobilskalet och klistrar på skärmskyddet. Om det är värt fullt nypris får man själv avgöra.

Lurarna som jag kan tänka mig köpa begagnat för halva nypriset ska fortfarande ha garantitid kvar, ha minst 90% batterihälsa. Haft skal och skydd sen nytt. Om jag ska spekulera lite så tror jag de flesta som skaffar ny lur för 20k och sedan skal och skydd förmodligen är extra försiktiga med luren första året eftersom den fortfarande känns som helt ny. De har förmodligen behandlat luren som en bebis första året, så i princip köper man en knappt använd lur om man tänker på slitaget.

Är luren äldre än så är jag inte beredd att betala mer än 20–25% nypriset förutsatt att skicket är gott.

Jag köpte min första privatägda mobil i maj. Tidigare har jobbet försett mig med lurar.

Det blev en fruktlur SE 2002 begagnad från swappie. Den passar mig mycket bättre än den 12:a jag hade genom jobbet. Nu når jag allt med en hand och eländet får plats i alla fickor etc. 2500:- gick den på och jag är kalasnöjd då den snarare var i bättre skick än vad som stod och batterihälsan långt högre än vad de garanterade.

Jag köper helst inte till fullpris. Med lite framförhållning kan man hitta oöppnade telefoner på Swappie eller liknande, gärna någon modell som Apple fasar ut. Tusenlappar billigare.

Såg att Swappie har en premium kategori för 15 Pro, men i detta fall får jag det billigare av min operatör. Då är det också en ett år nyare modell

Får jag fråga vad du fick betala? Samt mötte du upp personen eller fraktade hen till dig? Letar själv efter en med ca 95% batterihälsa.

Roligt att många lyfter alternativet med en begagnad. Jag jobbar på ett bolag som säljer begagnad elektronik. Batterihälsa är såklart en fråga, generellt är den rätt bra då de stora flödena mobiler på begagnatmarknaden har varit ute på leasing hos företag en kort period och de används olika men generellt inte superflitigt och är i bra skick.

Köper man en begagnad av ett företag skulle jag köpa en med sämre skick, då det bara är kosmetiskt och mend skal och skärmskydd märks det inte och man sparar en del. Jag köper alltid Okej skick och uppmuntrar kompisar, släkt och kunder att göra det. Vill man att det ska se rätt nytt ut så finns det väldigt fina men kostar lite mer. Säg till om det finns någon fråga kring branschen. Inrego är bolaget jag jobbar på.

2 gillningar

Jag köper nytt när min gamla inte går att använda mer… Precis som med allt annat. Max 3000 lägger jag på ny mobil vilket blir ca 1000 utslaget per år

1 gillning