Apple har senaste veckan släppt nya iPhone modeller.
Funderar på att köpa ny telefon och undrar allmänt på vilken av iPhone 13 modellerna ni på forumet skulle vilja köpa?
- iPhone 13 mini
- iPhone 13
- iPhone 13 Pro
- iPhone 13 Pro Max
0 röster
Apple har senaste veckan släppt nya iPhone modeller.
Funderar på att köpa ny telefon och undrar allmänt på vilken av iPhone 13 modellerna ni på forumet skulle vilja köpa?
0 röster
Av de som du skriver ovan, 13 Pro utan att tveka om inte en budget sätter begränsning.
Jag köpte precis 13 Pro Max men är lite orolig för att det var ett felköp på grund av storleken. Så den skulle jag nog inte rekommendera. Sedan kan det också vara en tillvänjningsgrej.
De är väldigt annorlunda telefoner, går inte att rekommendera en av dem utan att lyssna på vad kunden vill ha först.
Själv skulle jag alltid rekommendera iPhone 13 (vanliga modellen). Inte så liten skärm som Mini, men samtidigt inte tung och dyr som Pro. Vanliga Pro som nämnts tidigare i tråden är inte bara 2500kr dyrare än 13, den är också 30g tyngre! Har kunden en viss nisch som liten telefon blir det Mini, stor telefon blir det Pro Max, bäst batteritid blir det Pro Max, bara bättre kamera och ProMotion blir det Pro.
Jag uppskattar formatet med Mini, så jag fick min iPhone 13 Mini i fredags, och förbereder nu att sälja min iPhone 12 Mini.
Var det batteriet i 12:an som var så kass, eller fanns andra skäl till att du så snart uppgraderade?
Jag skulle också köpt en iPhone 13 mini och har en 12 mini idag. Jag tycker de större modellerna är för klumpiga för att ha i fickan. Sedan tycker jag skillnaden i vikt är viktigt med. Jag har med min på vandringar och ibland när jag är ute och joggar. Då är verkligen vikten och storleken viktig. En detalj är att läderplånboken (från Apple) passar perfekt till mini’n med.
Sedan beror det ju på hur man använder sin mobil med. Själv har jag inget behov av en stor skärm då jag föredrar min laptop i det dagliga surfandet. Min sambo föredrar sin telefon många gånger så vi köpte en Pro till henne.
Väntar på min nya iPhone 13 Pro. Trodde inte att jag skulle byta bort min iPhone XS redan nu, men kan sälja den för över 3000:- så då kändes det rätt att byta ändå.
Beställde hos Komplett, så det blir väl 500:- i bonus också om jag räknade rätt.
Jag tar hand om mina telefoner (aldrig fått en repa), och kan därmed få rätt så mycket tillbaka när jag säljer dem. Jag köper ny telefon varje år, och per månad kostar det mig 1% av min nettolön. Väldigt prisvärt med tanke på hur många timmar de flesta av oss spenderar med mobilen varje dag.
Gällande 13 Mini vs 12 Mini så var det bättre batteritid, 128GB lagring på instegsmodellen, högre ljusstyrka, bättre kamera (sensorförskjutning, Cinematisk video, HDR4 etc), och mindre notch.
Beställde en IPhone 13 PRO max med 1tb minne. Känns rätt timning att uppgradera från min nuvarande IPhone XS Max. Köpte via komplett.se för att nyttja rabatten också.
Inte fel med 500:- ”gratispengar” ![]()
Intressant! Hur ser värdeminskningen ut, mer exakt?
För det första, iPhones har högst andrahandsvärde, så det är tur att jag gillar Apple. https://www.techradar.com/news/new-iphones-keep-their-resale-value-the-best-followed-by-these-other-phones
Instegsmodeller ger alltid högst andrahandsvärde. Att uppdatera till 1TB lagrig är kul att ha, men inget som folk kommer springa efter på Blocket om ett år. Neutrala färger ger alltid högst andrahandsvärde, svart eller vit är alltid att föredra framför t.ex. rosa eller guld. Gäller ännu mer på Apple Watch eftersom man inte har nåt skal på den som döljer färgvalet. I övrigt beror det lite på hur Apples billiga modeller ser ut som man mer eller mindre konkurrerar mot, om Apple precis släppt en ny billig iPhone SE blir det svårare att konkurrera.
Men krasst, om du köper en iPhone för 9k kan du sälja för 5k efter ett år utan problem (så länge den är i fint skick). Det blir en månadskostnad på 333 kr, vilket blir typ 1.5% av nettolönen om man har en snittlön på 33k brutto, och strax under 1% om man har 45k brutto.
13 Pro som sagt om budget inte är ett problem. Jag har förbeställt den och tvekade inte en sekund, allt som Iphone 13 gör fast bättre. Längre batteritid, högre refresh rate på skärmen och bättre kamera är väl de största skillnaderna så det beror på vilka behov du har. 13 Pro max uteslöts direkt för känns overkill och jag gillar inte storleken på den.
Jag har alltid gått på maxmodellerna och därmed phablets sedan första Galaxy Note men iPhone 12 Pro Max blev för mycket för mig. Den är inte bara stor vilket såklart är bra utan väldigt vass och tung också.
I och med att iPhone 13 Pro Max är ännu större, tyngre och lika vass kan jag Inte rekommendera den. En ljusblå 13 Pro skulle jag valt tack vare den fina kulören och 120 Hz-skärmen.
Du övertygade mig precis om att jag borde köpa begagnat snarare än att köpa nytt och sälja ![]()
Jag har för övrigt en iPhone 12 mini vilken jag köpte ny direkt när den kom ut efter att ha haft en iPhone 6 sedan 2014. Förutom att jag verkligen brukar köra mina prylar fullständig i botten innan jag uppgraderar så väntade jag även febrilt på att Apple skulle börja göra mindre telefoner igen eftersom jag inte ville ha någonting större än vad jag redan hade.
Är väldigt nöjd med denna telefon, just eftersom att den lätt går ner i diverse fickor, och således aldrig känns klumpig att ha med sig. Så för den som inte ständigt går runt med riktigt stora rock-fickor eller alltid har en väska med sig så rekommenderar jag mini-varianten.
Kommer beställa en 13 pro 256GB (på företaget). Har i dagsläget en iPhone 6 från tidigt 2016.
Ser inte den större formfaktorn som något problem då jag aldrig har saker i byxfickorna (obekvämt och fult).
Rimligt. Om jag inte hade velat lägga telefonen i trängre fickor så hade jag köpt max-formfaktorn.
Det finns inte för stora telefoner, bara dåliga kläder 
Jag är förvånad över att inte fler resonerar om att det bästa valet såklart är att köpa en begagnad restaurerad iPhone XR för 3 000 kr och investera de sparade 10 000 kronorna i en bred indexfond och använda avkastningen för att uppgradera till begagnad iPhone 13 om tre år. Ekonomisk och hållbart.
Vi är lite mer av Fat-FIRE här i forumet än #sparadkrona 

Pengar som ska användas om tre år bör ligga på högräntekonto alternativt 30/70 på Lysa ![]()