Hej! Jag kommer inom kort ha behov av telefonkontakt inom ramen av mitt företag. Jag vill inte ge ut mitt privata nummer utan vill ha ett separat nummer kopplat till företaget. Vill helst slippa en extra telefon dock så har kollat på det här med dubbla SIM-kort. Har googlat en del men får fram lite motsägelsefull info så provar att kolla här om någon som faktiskt använder dubbla SIM vill dela med sig av sina erfarenheter Jag har en Android-telefon som har stöd för dubbla SIM (Sony Xperia 1V). Jag undrar:
-Är båda numren “aktiva" samtidigt hela tiden, dvs kan jag ta emot samtal och sms både på mitt privata och mitt jobbnummer samtidigt?
-Kan man begränsa numren på något sätt? Så att jag t.ex. slipper ta emot sms och samtal från jobbnumret på helgen?
-När man surfar på telefonen använder man data från båda abonnemangen/simkorten då eller bara ett?
-Är det smidigt att ha dubbla simkort i en telefon, eller skulle ni snarare rekommendera en separat jobbmobil?
Du väljer vilket nummer du vill ha primär för samtal, sms och data.
Du kan sen t ex när du ringer en kontakt välja om du ska ringa med som 1 eller 2 och oftast kommer telefonen ihåg till val. Samma med sms.
Att begränsa mottagande av sms och samtal är svår. Sms kommer alltid igenom. Det är om du har en mobil växel med ett fastnätsnr kopplat till mobilnr och har öppettider.
Jag började med det för 7-8 år sedan. Det är smidigt och praktiskt för hur jag använder jobbnumret, dvs ta mot samtal då och då och ringa ibland.
Det är få saker som krånglar numera. Med den första mobilen kunde det dock bli lite strul när man ringde upp från bilen. Men det var många år sedan nu.
Fint att höra! Förväntar mig inte heller att använda jobbnumret i någon stor utsträckning utan några samtal/sms i veckan, så känns väldigt onödigt med en helt egen telefon för det.
Ni som använder dual sim, har ni samma operatör på båda eller kan man ha två olika? Operatören jag har till mitt privata nummer erbjuder inte specifika företagsabonnemang. Men man kanske kan ta ett “vanligt” abonnemang och ändå betala det med företaget?
Det finns telefoner som kan hålla igång båda sim-korten samtidigt (DSDA) men din telefon saknar detta, d.v.s. så fort du ringer eller använder data på ett sim-kort så kopplas det andra sim-kortet ur temporärt. Denna variant kallas DSDS. Pratar du länge i ett samtal så kommer inga meddelanden, sms eller samtal igenom på det andra kortet. Allt dundrar in när du lägger på.
Jag ville använda dual sim i jobbet men tyckte batteriet tog slut för fort med det påslaget. Och jag gillade inte att mitt privata nummer slutade fungera när jag tog ett jobbsamtal.
Sedan nio år använder jag en telefon med dual SIM, privat och jobb. Funkar kanon och är inte alls intresserad av att gå tillbaka till tidigare lösning med två separata telefoner. Dock ska man vara medveten om att jobbet kan ha vissa (säkerhets)krav på en telefon som används i tjänsten som man kan upplevas begränsade.
Ja. Men osäker på om sim nr2 kan ta emot info om du är i samtal i sim nr1
Ja. Finns inställningar för exakt det.
Ett. Du väljer vilken som skall vara primärt. Dvs du kan ha ett nummer helt utan och ett med obegränsat och då använder du bara det andra.
Älskar dubbel sim. Hade två telefoner förut och dubbla sim är så mycket bättre.
Det drar mer ström
Du kan (ofta) välja vilket sim som är standard per kontakt. Jag har tex Tyskt och svenskt nummer samtidigt. Bra att bara ringa med tyska i Tyskland å vise versa.
Sim nr2 tar upp lagringsplatsen om man har minneskort i mobilen.
Kan ha 2 olika. Som sagt, jag har ett tyskt och ett svenskt.
Jupp. Tidigare jobb konsult var jobbtelefonen helt olåst så då använde jag den med dual sim hela tiden. Men nu när jag tog fast anställning fick jag en MDM låst mobil så den har bara legat avstängd i en låda sen jag fick den. Dels är den ganska begränsad i vad man kan göra och dels så gillar jag inte spårningsrisken.
Som jag skrev ovan, det andra sim-kortet är inaktivt medan det första används eftersom det är en DSDS-telefon vi pratar om här. Du behöver inte vara osäker.
Tack snälla för infon! “så fort du ringer eller använder data på ett sim-kort så kopplas det andra sim-kortet ur temporärt” Innebär det att när jag t.ex. surfar på telefonen med data från ena simkortet så fungerar inte det andra? Eller är det endast när jag pratar i telefon/skickar ett sms som den andra sim-korten blockas?
Många företag erbjuder dessutom e-sim, då behöver du ingen telefon med dubbla sim slottar etc, sålänge stöd för e-sim finns. (vilket de flesta moderna mobiltelefoner bör ha?)
Ser ut såhär för mig i en iphone 15
Fysiskt simkort från Telenor företag (används primärt, fungerar i de flesta länder.)
Privat e-sim från hallon (en billig månadskostnad bara för att ha ett eget nummer kopplat till swish och annat jag inte vill ha på företaget.)
Temp e-sim från exempelvis saily eller holafly (används temporärt i länder där telenor beläggs med skyhöga roamingavgifter.)
Allt går att ställa in i inställningarna hur man vill att det fungerar i olika situationer.