Jag tycker det vore intressant med en diskussion kring, och prioritering av, olika aspekter.
Jag tänker att ett stort arbete kring personlig trygghet och säkerhet är att minska attackvektorer. Men ibland upplever jag att dessa saker står i motsatsförhållande till varandra.
Ett sätt att öka sin säkerhet är att inte vara exponerad; dvs färre/ingen skulle få för sig eller anse att du är någon som är intressant att utsätta för t.ex. rån eller utpressning etc. Det finns mycket skrivet om att vara s.k. grey man; dvs inte sticka ut. Inte ha dyraste bilen, inte dyraste huset, inte dyraste kläderna. Bara smälta in i folkmassan, inte sticka ut. Du minskar då risken att bli föremål för vidare “undersökning”. Här klassar jag även in saker så som sociala medier etc. Syns du inte finns du inte. Färre personer stör sig på dig, eller vet vad du har eller vem du är. Mindre risk i allmänhet.
Men samtidigt skulle man ju kunna tänka sig att det är en riskfaktor att inte finnas också. Antag att någon går förbi ditt hus som ändå inte är superbilligt, även om det inte är dyrast på gatan så är det ändå i ett fint och välbärgat område och någon gör en kartläggning om vilka som bor där. Om det då är så att ingen verkar bo i ditt hus eftersom det inte finns någon telefon registrerad på någon, inga sökresultat på Ratsit på boende där, bilen som ändå är parkerad där är registrerad på någon firma eller person någon annanstans etc, dvs personerna som bor där är väldigt incognito, så är det ju i sig något som skulle kunna tänkas öka intresset. Vad har de att dölja? Varför har de skyddade/dolda uppgifter? Exempelvis hittar du denna person; enda personen på gatan som inte finns med:
Samtidigt finns det ju andra aspekter som ibland brukar användas i säkerhetssammanhang, men som de facto ökar din exponering. Tänk exempelvis att du har stora/tydliga skyltar från något larmbolag, kanske i kombination med skyltar om kameraövervakning och t.o.m. medvetet synliga kameror vid t.ex. tomtgräns eller entré. Det minskar säkert risken för busungar som tjuvringer eller pallar äpple, men samtidigt kanske s.k. kvalificerat bus™ ställer sig frågan varför det finns så mycket larm och säkerhet i just det huset - vad kan finnas där tro? Det behöver ju då också ställas i relation med grey man ovan. Har alla andra larm på gatan vill du ju inte vara det enda olarmade huset. Har alla kameror men inte du - ja då tar vi ju ditt hus tänker tjuven.
Vi har landat i att det bästa är ett starkt skalskydd, men som inte syns. De flesta här har skyltar för hemlarm, så det har vi med. Men att det i övrigt inte märks förens man kommer precis inpå huset alternativt faktiskt försöker krossa en ruta och det inte går, samtidigt som utomhussirener går på och hela tomten lyses upp. Kamerorna är dolda och används främst av oss för att få en early warning om någon smyger sig fram till huset eller som potentiellt framtida bevis om något skulle hända.
Vi undviker även så gott det går onödig exponering för slumpvisa attacker; och åker t.ex. inte kollektivt och befinner oss inte på köpcentrum etc i onödan. I synnerhet åker man heller inte in med stora bilen och köper stora TV:n på köpcentrumet. Vi handlar det mesta med hemleverans. Rätt eller fel, men det känns tryggare för oss.
I flera fall har jag jobbat med saker som skulle öka min risk. Inte för att jag personligen skulle vara målet, utan som väg in mot det jag jobbat med. Av det skälet finns det flera “luckor” i mitt CV/Linkedinprofil som mer svepande beskrivande vad rollen innebar etc, men utan att nämna bolagets namn. I åtminstone ett fall krävde bolaget detta; dvs de ville inte att folk som jobbade för dem skulle vara lätta att kartlägga.
I samband med detta har jag och närstående även varit föremål för en gedigen genomlysning av ett säkerhetsföretag. Jag har fått ta del av delar av denna genomlysning och det upplevde jag som väldigt nyttigt.