Stor fråga med många svar. Men om jag ska komma med något generellt som absolut går att förkasta/anpassa/testa, så är det:
Ur ett regelrätt säkerhetsperspektiv, finns det väldigt få vinster med att bli bedömd korrekt. Detta har diskuterats i 2 500år så det är inget nytt. En erfarenhet från mitt tidigare arbete är att det är väldigt enkelt att människor läcker information, antingen genom sociala medier, genom samtal, genom vanor, vänner, hobbys, kläder/väskor/etc. - allt detta går att utnyttja för en antagonist. En reflektion som kan vara hjälpsam är att alla signaler du skickar ut ska vara medvetna, och självklart frivilliga.
En annan är att våga ifrågasätta säkerhetsbranschen. Reflektera kring vilket problem din/säkerhetsföretagets åtgärd faktiskt löser. Ett exempel kan vara kameraövervakning och larm, något jag tycker kan vara väldigt bra i vissa situationer, men av helt andra anledningar än vad många säljare skulle kunna hävda.
Slutligen så skulle jag vilja bjuda på något som har varit väldigt roligt, nämligen övningen “Motståndaren”. Övningen har utvecklats över tid, initialt bestod den på enklaste sätt av att jag betalade middag för två av mina vänner en kväll, i utbyte mot att de skulle planera ett inbrott i min lägenhet. Därefter gick de igenom tre alternativ för deras inbrott hemma hos mig varpå jag fick bedöma vilka åtgärder som jag ville implementera. Vi har utvecklat det sen dess och tillämpar det även på annat som exempelvis utpressning/motsvarande.
Om inget annat så blir det ofta en ganska kul kväll när man ska planera hur man ska råna sin bästa vän på allt han har ![]()
Hoppas det kan vara till någon hjälp.