Hejsan. Denna fråga rör inte mig utan en väldigt nära bekant. Jag kommer hålla det så “diskret” som möjligt där anledningen till detta kanske klargörs nedan.
Som titeln lyder. En nära bekant till mig tog just en, låt oss säga, enorm utdelning från sitt AB i år. En utdelning så stor att denna person är rädd för att familj eller han själv ska bli kidnappad. Dag ut och dag in oroar han sig mer eller mindre över detta och funderar på hur man kan gå tillväga att på bästa sätt dölja inkomsten för gemene man för att helt enkelt inte dra till sig “fel personer”.
Oron från hans sida är inte helt obefogad då en vän till honom satt i en liknande situation för 5-10 år sedan. Den historien slutade med att vännen i fråga listades som personen med högst inkomst i hela kommunen. Detta i sig mynnade inte ut i några problem men grannar började knacka dörr för att be om pengar då han ändå hade så mycket över. Kollegor och vänner började också ta avstånd då dem av någon anledning blev obekväma. Nog om detta.
Som ni förstår ligger hans oro i att han själv ska bli kontaktad, likt hans vän, dock av folk som inte har så rent mjöl i påsen. Han har i dagsläget ingen hotbild mot sig och kan (så vitt jag vet) inte få sekretessbelagd identitet av skatteverket. Det vi gjort än så länge är att manuellt ta bort han från sökmotorer såsom Ratsit och Mrkoll.
Finns det något här som har lite input i situationen? Är det något vi inte tänker på, har vi missat något, är oron obefogad?
Tyvärr finns det inte så mycket att göra än just det som ni har gjort - att be om att få bli borttagen från de offentliga söktjänsterna som gör det enkelt att söka på inkomst. Det man kan göra för att återigen göra det svårare att se är det som diskuterades i tråden:
Att ta utdelningen som en extra-utdelning. Sedan finns det tyvärr inte så mycket mer att göra.
Det som dyker upp som tips från sidan är:
Prata med någon kring att hantera skammen kring pengarna som jag upplever finns mellan raderna. Jag kan säkert ge tips på personer att prata med det. De flesta ser det nog inte ens som skam, men det är väääldigt vanligt.
Om det uppstår en hotbild då har jag också tips på människor att prata med i säkerhetsbranschen. Några hänger här i forumet, men av förklarliga skäl gör de inget väsen av sig.
Om det är så pass mycket pengar att man kan bli en måltavla är ett alternativ att se sig om efter ett nytt hemland som inte publicerar alla ens uppgifter offentligt. Kanske köpa en lägenhet där och ändra folkbokföring?
Råkade scrolla förbi ämnet och har inte särskilt mycket att tillföra men tänkte nämna en bekant (inte tillräckligt nära för att fråga om detta tyvärr) som kom på en ny produkt och sålde av sin del i det blev kontaktad rätt snabbt av ett helt gäng olika säkerhetsbolag som förvisso inte kan hjälpa med att dölja en identitet men som erbjuder allt från livvakt 24/7 till övervakning, konsultation och dylikt.
Detta kan verkligen inte vara vanligt. Siba-Fabian är väl typ det enda som hänt. Din kompis har hjärnspöken, han borde ägna sin energi åt annat. Kanske anlita någon käck coach, finns ju massor av såna som säkert mot betalning kan hjälpa kompisen på bättre tankar än att bekymra sig över att vara kommunens rikaste…
Det är så skönt att vara en fattig arbetstagare då slipper man alla sådana bekymmer . Man behöver inte gömma något @janbolmeson . Blir inga bonus här inte .
Om hen är så nervös inför detta så kan ju denne bara dela upp utdelningarna på ett antal år. I övrigt så finns det baksidor med allt, detta är väl den som finns när man bli är stenrik.
Tyvärr vanligare än man tror. Jag har vet två personer som hamnat i i sådana situationer.
Butiksägare som inte blivit bortförda utan de fått besök och blivit torterade tills de fört över pengar till brottslingarna. I nyheterna dyker det upp som misshandel/rån etc. i hem eller butik.
Tycker det är självklart att man ska fundera över hur man ska dölja en förmögenhet. Tyvärr är jag långt ifrån att behöva göra det själv och har inte satt mig in i vad man bör göra.
Håll en låg profil vad gäller flashiga bilar och annat som kan dra till sig onödig uppmärksamhet.
Köp fysiskt guld och placera det i ett säkert utländskt valv där endast ägaren kan plocka ut det.
+1 så är det, offentlighetsprincipen i detta land börjar bli ett betydande problem, alldeles för lätt att få fram all information om folk. Har själv råkat ut för beställningsjobb, turligt nog av delar från min bil snarare än mig som person. Så hatar verkligen att all information är tillgänglig till alla alltid.
Problemet som tråden handlar om är när man tar ut pengarna för att köpa guldet. Sorgligt att all information är tillgänglig för vem som helst och att t.o.m. tidningar spinner på detta med topplistor o.s.v.
Man behöver inte ta ut pengarna, ett musklick så har kontanterna i Sverige lagligt förvandlats till fysiskt guld i ett utländskt valv. Det är inte svårt och skurkarna kommer inte åt det.
Har själv hamnat där, i en “topp 30 under 30” då jag hade ett exceptionellt bra år med typ dubbla inkomster, bonus, 60 dagars semesterutbetalning och massa inarbetad tid som betalades ut.
Jag var inte glad när någon jag inte kände (bekant till en bekant) utbröt att han minsann visste vad jag hade i lön då han läst om mig i tidningen. Detta var på en uteservering en lördag kväll …
Då äger företaget guldet, någonstans/någongång behöver du föra över pengarna från företaget till dig som privatperson och det är där ”problemet” uppstår för inkomst av tjänst och kapital är offentlig uppgift och tidningar älskar att publicera listor på dessa uppgifter så folk inte ens behöver söka själva…
Helt enig! När vi flyttade hem så gjorde vi vårt bästa för att ta bort oss, blockera grejer så det måste ske med BankID hos SKV, Bolagsverket mm (märkligt att det inte är standard). Trots det finns otroligt mycket där ute ändå.
Inte för att vi har speciellt mycket pengar utan mer av integritetsskäl. Inte lätt att få stopp på detta eviga näsan-i-blöt som är så lätt att göra i Sverige.
Man undrar var gränsen går mellan offentlighetsprincipen, personlig integritet och inte minst GDPR
GDPR borde ha stoppat mycket, t.ex. har jag svårt att se hur möjlighet att slå på en bils reg-nummer och få reda på var ägaren bor är ändamålsenlig databehandling…, men myndigheter kommer undan med massor då de har särställning vad gäller hantering av personuppgifter. Samma sak med att deklarationer är offentlig uppgift, HUR är det att värna om den personliga integriteten. En sak är att myndigheter har tillgång till uppgifterna i sitt myndighetsutövande men vad är ändamålsenligt i att grannen har tillgång till uppgiften?
Exakt så. För inte så länge sedan ramlade jag av en tillfällighet in på en rad i ett dokument (tror att det var i samband med en deklaration jag fyllde i hos skatteverket) där jag kunde klicka i en ruta om jag ville förhindra att någon annan än jag själv gjorde en adressändring i mitt namn. Självklart klickade jag i den men har alltid trott att det var självklart att ingen annan skulle kunna ändra min adress. Otäckt!
Nu är sådant här inget problem för mig och kommer aldrig att vara det.
Men om jag mot förmodan skulle bli rik så skulle jag i första hand vara orolig för inbrott, utpressning och andra våldshot. Vad människor skulle tycka eller eventuella tiggeribesök skulle inte bekymra mig. Det hela är nog mycket beroende av var och hur man bor.
Funderar på om man kan “gömma” förmögenheten genom att placera den i ett (aktie?)bolag. Är det en möjlighet? Kanske det orsakar förluster i form av extra skatter?