Hur är det med att ha pengarna i en KF (kapitalförsäkring)?
Men uttaget kanske syns i deklarationen ändå? ![]()
Hur är det med att ha pengarna i en KF (kapitalförsäkring)?
Men uttaget kanske syns i deklarationen ändå? ![]()
Härom sistens läste jag ett inlägg i den lokala tidningen hur följande upplägg tydligen använts mer än en gång, i denna kommun:
Det ironiska är att de skyldiga som ertappades var pixlade i artikeln, för man vill ju inte hänga ut dem.
Instämmer. Jag har en del folk i mitt nätverk och på min arbetsplats som brukar hamna i lokaltidningens ”de tjänade mest”-snuskreportage. Alla har publikt sökbara adresser och lever som vem som helst. Även koncernchefen som regelbundet taxerar 30-50 MSEK/år.
Om man inte är miljardär på riktigt och dessutom en offentlig person som gillar att flasha med dyra märkesklockor och sportbilar så sticker man knappast ut särskilt mycket.
Japp, den är bra.
Här är en annan goding att man behöver spärra sig från att kunna bli utnyttjad som målvakt. Häpnadsväckande ![]()
Finns en tråd med olika grejer man kan göra
Ett litet tips är att dra ut på deklarationen så länge det är möjligt. På så sätt brukar tidningar publicera alla inkomster och kapitalvinster, men är inte deklarationen klar så är ju inte dessa uppgifter fullt publika ännu.
Kanske kan vara värt att ta en straffavgift fö försenad deklaration…
Går säkert att krångla till på något annat sätt också.
Tyvärr är det bara för bedragaren att skicka ett brev med begäran att ta bort spärren.
De gör ju uppenbarligen ingen effektiv kontroll att det är rätt person.
Märkligt att de inte kräver BankID på att lösa upp det. Verkar ju helt snurrig ![]()
Håller med. Men samtidigt finns det massor av folk utan Bank-ID. Dessutom är Bank-ID en tjänst som ägs av banker och inget statligt och man kan väl inte tvinga folk att skaffa Bank-ID?
En person utan BankID aktiverar troligtvis inte den spärren, tänker jag. Men helt sinnessjukt om det skulle vara möjligt att spärra massa saker (vilket jag redan gjort!) från att ske utan BankID, men att det skulle gå att ta bort spärren utan BankID. I och för sig inte förvånande i byråkratiska landet upp-och-ned. ![]()
Snart får väl Skatteverket eller Bolagsverket i uppdrag att implementera en spärr mot att ta bort spärren som spärrar obehöriga utan BankID, utan BankID. Någonstans i denna minst sagt komplexa kravställning kommer kostnaden, 200 miljoner kronor, vara lägsta anbudet från stans konsultfirma som därmed vinner upphandlingen. Slutnotan landar så klart (ändå) på 450 miljoner. Tur man är konsult
![]()
Det här är kanske inte helt lagligt men vet att en del gör så i Stockholm.
Man skriver sig helt enkelt på en lägenhet i samma kommun där man inte bor men som man äger.
På så sätt betalar man samma kommunalskatt men “döljer” sitt boende till viss del. Kräver ju en del kapital.
OBS! DETTA ÄR INGET JAG FÖRESPRÅKAR.
Tillägg: Säkerhetspolisen har även ganska bra guides för hur man kan tänka kring säkerhet.
https://sakerhetspolisen.se/verksamheten/sakerhetsskydd/vagledningar-sakerhetsskydd.html
Problemet med att bedragare enkelt kan föreställa sig som behörig person i brev för att göra väldigt viktiga civilrättsliga ändringar gäller ju inte bara målvaktsproblemet, även när det gäller konkursansökan och (har jag för mig) ansökan om lagfart på en fastighet lider av samma svaghet.
Alla myndigheter borde ha det som hos Skatteverket, där man med bankid kan sätta spärrar som sedan inte kan ändras utan bankid.
(Har man inte bankid får man skylla sig själv, alla med dessa problem/risker får skaffa sig bankid i så fall. Även om jag förstår problemet med gamla människor och andra som har problem med den tekniken och annat.)
Jag känmer en som blev grovt misshandlad och utpressad men det var för att han ägde en restaurang o tjänade bra pengar men vägrade betala en “avgift”.
Slutade med att han la ner restaurangen han försökte få hjälp av polisen men det var ej myckrt de kunde göra tyvärr.
Jag själv är ej stenrik men det var ej denna kille jag kände heller men tjänade helt okej och som egen företagare så är det klart den tanken har snurrst runt vad jag sjölv skulle göra i en sådan situation han råkade ut för men polisen ligger långt ner på listan efter jag såg vad som hände med honom efter anmälan…
Samt så sist jag behövde akut hjälp från polis så tog det 4h innan hjälpen kom.
Just utdelning ur AB kan du dölja genom att inte ta utdelning i samband med bokslutet.
Vänta istället ett halvår o ta en extra bolagsstämma och besluta om utdelning. Det blir en såkallad efterutdelningen. Den syns inte på gratistjänster som ratsit o allabolag tex. Om folk gräver i bokslutet kan de se det men döljs för den stora massan o blir troligen inte publicerad i tidningen osv.
Genom mitt yrke har jag stött på oproportionerligt många miljardärer (och en hel del stackare som bara har några 100 miljoner). Jag skulle säga att den stora merparten har inte gjort det minsta för att dölja information om sig själva. En av dem har dock lyckats få skyddade personuppgifter. Ett gäng skriver sig i närliggande bostäder som de inte bor i. Även om det sistnämnda antagligen är olagligt (folkbokföringsbrott?) så skadar det ingen om det är inom samma kommun?
Jag är inte helt övertygad om nyttan, även om jag själv vill vara “privat”. Men även om jag lyckas få bort min information från diverse öppna register så syns fortfarande utdelningar och lön i deklarationen som är offentlig. Verklig huvudman för bolag, vilka bilar man äger och fastigheter är också offentligt.
Jag skulle gissa på att merparten av “buset” tittar mer på fina hus och fina bilar än deklarationer och årsredovisningar. Men som redan nämnts i tråden finns det ett antal enkla åtgärder man kan vidta och som jag kan tycka är sunda oavsett om man har tillgångar av värde eller ej.
Lite så.
En dyr bil på uppfarten attraherar mer än en hög taxerad inkomst.
Man väljer ju själv hur mycket man vill sticka ut. Om man är som jag inte är sugen på att skylta med sitt privatliv, då lägger man inte ut bilder på öppna sociala medier-konton när man kör Bentley eller seglar. Och man kan ju välja att köra en annan bil än en illgrön Lamborghini Urus om man nu inte trivs med uppmärksamheten.
Det där är ju samma argument som att det är tjejens fel att hon blev våldtagen för att hon hade en kort kjol och en illgrön topp…
Kanske vi skulle kunna låta folk köra vilken bil de vill och ge f-n i att låta random tjuv kunna slå på reg-nummer och se var bilen sannolikt är parkerad på nätterna. Vi gödslar alldeles för godtroget med all typ av information till vem som helst…
Om utdelningen är “exceptionellt hög” är det nog bäst att byta hemland. Sverige har väldigt svårt att hantera grov brottslighet.
Nej, det är inte “samma argument”, att påstå det är ju bara tramsigt.
Jag håller absolut med att folk får köra precis vilken bil de vill eller spendera pengar hur de nu tycker är lämpligt, och det är för djävligt att man inte ska få ha sina saker i fred. Men om man nu som TS beskriver en situation med oro för att dra till sig oönskad uppmärksamhet så är det väl lämpligt att tona ned sin extravagans något.
Själv har jag ekonomi och möjlighet att köra t ex Bentley till jobbet, men gör inte det, av flera skäl. Dels har jag inte påfågelgenen eller hävdelsebehovet, och dels tillför det bara en större komponent av risk än vad det ger mig i personlig glädje.
Ja, det kan jag hålla med om, men en del i TS frågeställning är att ofantliga mängder information om privatpersoner är lätt tillgänglig för precis vem som helst utan syfte eller anledning. Att skicka all information om ägaren till en bil bara för att man har ett reg-nummer t.ex. skulle lätt kunna strypas. Samma med deklarerad inkomst, finns ingen anledning att det ska vara en tillgänglig offentlig uppgift, det kan man få reda på när man har relevant syfte istället o.s.v.