Hur skydda integritet som mångmiljonär?

Ni som har miljontals kronor på ISK, säg 10 MSEK+ (eller är påväg dit), hur har ni tänkt skydda er integritet? Med ISK schablonskattar man vilket dyker upp på skattedeklarationer som är offentliga handlingar. Vad är alternativet till detta? Är det bättre att använda en kapitalförsäkring istället? Finns det något annat bra sätt att dölja hur mycket fritt tillgängligt kapital man har?

Vi har ju gängkriminella och masskorruption inom myndigheter där sekretessbelagd information läcker till höger och vänster, för att inte tala om offentliga uppgifter…

Jag har valt att allokera delar av kapitalet till KF delvis av den anledningen. Gängkriminella, alltså. Inte att jag delar din uppfattning om att det skulle råda någon slags ”masskorruption” här. Allt är relativt. Ta en sväng i nästan valfritt annat land och återkom med förnyat förtroende för Sverige.

9 gillningar

Du har läst för mycket spökhistorier på internet. Detta är ett icke-problem. Kolla upp valfritt bolag på Stockholmsbörsen, sök på VD:s namn på Ratsit, med största sannolikhet får du träff. Är man VD för ett av Sveriges största bolag finns det nog en viss potential för avancerad riktad brottslighet, men för någon med 10 MSEK på ISK? Här måste jag faktiskt hävda att Jante har rätt, du ska inte tro att du är nåt bara för att du råkar ha några miljoner…

11 gillningar

Tror inte heller att det är någon större risk för en privatperson med 10 miljoner i kapital att leva av.

2 gillningar

Ni kommer få ett surt uppvaknande om ett par decennier när gängkriminalitet och kidnappningar blir vardagsmat som i Sydamerika. :rofl: Det vi ser nu är tydliga tecken på att vi går i den riktningen, bara början.

13 gillningar

Låter nästan som du letar efter offer, snarare än vill ha tips.

7 gillningar

Instämmer att jag överdriver med masskorruption, men vi ser redan att det lönar sig mer för poliser att ha samrören med tungt kriminella personer och ge bort sekretessbelagd information än att vara hederliga. Detta kommer bara att bli värre och värre över tid. När snöbollen är i rullning brakar det hela ihop ganska snabbt.

2 gillningar

Kommer inte dina kf uppgifter bli offentliga nu, så att du kan få skattefritt för dina första 150k? (som gäller för både isk/kf)

2 gillningar

Hur ser du hur stor ISK en person har? Jag har över en miljon av inkomst av kapital för 2024 men allt kommer ju inte från ISK-en…

1 gillning

Det ägget är redan knäckt. Ni kan tacka moderaterna. Tidigare krävdes det en insider på varje pensionsbolag, nu krävs det en (1) person på Skatteverket för att kartlägga någon.

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp på precis samma vis som schablonskatten för ISK, dvs. någon kan göra en helt vanlig kreditkontroll och få en hyfsad bild genom att räkna baklänges.

Tricket är väl att på något sätt gå ur SPAR (statens person adressregister)? Hur man nu lyckas med det!
Samt använda sig av en såkallad säkerhetsnyckel med multi faktors autentifiering om man känner sig orolig?!

Vänta nu, KF inte lika säkert längre?

Det absolut första misstaget man gör är och skryta. Det är sant som du säger att kriminella kan kolla ditt och dat. Men så länge du inte är av intresse så kommer de mest troligen inte titta på dig. Är du en nobody med pengar. Så håll det så. Bo enkelt. Ha en genomsnitts bil. Gå inte runt i jackor för 20-50 000 kr osv.

Är du en tråkig Svensson så är det ingen som bryr sig för det mesta

4 gillningar

I avsnittet om säkerhet så togs det upp att största risken för ens säkerhet är ens umgänge och närheten till knark.

Så, så ta inte knark, köp inte knark, umgås inte med de som tar knark och sen lev det liv du vill leva.

Är du genuint orolig, anlita en säkerhetsfirma som kan utvärdera din hotprofil och ta fram en rimlig strategi.

8 gillningar

Att man kan googla fram sina grannars inkomster och kapitalskatter känns rätt unikt för Sverige faktiskt.

Edit: fast med detta sagt så kan väl kriminella alltid hitta folk med pengar. Räcker med en sväng i Djursholm eller Bromma och smyga utanför de större villorna.

1 gillning

Senaste halvåret har jag haft 3-4 olika fondfirmor och andra som velat att jag ska placera pengar i deras aktiva förvaltning. Vet inte var de fått mina uppgifter från om det inte kommer via skattedeklarationens uppgifter om kapitalinkomst. Kan dom så kan nog kriminella också göra sig det besväret.

Funderar på kapitalförsäkring som alternativ till ISK. Men också på depå. Är det verkligen vettigt att fortsätta betala 1% av kapitalet varje år i skatt för större belopp än vad man kommer använda upp närmaste 10 åren? Speciellt om det är placerat i indexfonder som inte kommer röras. En del av kapitalet kanske aldrig kommer röras utan är snarare någon sorts grundtrygghet.

5 gillningar

Är man så orolig för detta är det nog bättre med vanlig depå. Om utvecklingen i Sverige är så dålig som man befarar kan man ju då också slippa skatten när man utvandrat.

1 gillning

Enligt statistik finns det 150 k dollarmiljonärer i Sverige, frågan är varför dem ska välja just dig? är de ens ett problem idag?

6 gillningar

En tanke som jag har är att lägga en del av kapitalet på en vanlig depå, och sen låna mot det via en värdepapperskredit istället för att sälja när man behöver likviditet. Då slipper man offentliggöra vilka tillgångar man har och betalar ränta istället för vinstskatt.

Vi är nog 25-30 år bort från FIRE men det är en tanke.

2 gillningar

Ett bra alternativ kan vara en kapitalförsäkring, eftersom kapitalunderlaget inte visas i deklarationen.

1 gillning