Hur skydda integritet som mångmiljonär?

Ja det är ju en faktiskt en görbar variant, upp till nivå av sin kreditlimit.

Som jag förstått det så gör nya skatteavdraget att det syns i deklarationen att man har en KF.

3 gillningar

Jag ställer mig nog till hörnan att detta inte är något problem för de förmögenhetsnivåer vi pratar om här. Det finns trots allt 5-600 000 dollarmiljonärer i landet, även om alla såklart inte har dessa pengar på ett ISK. Ämnet känns dessutom nyligen genomlyst i avsnitten med säkerhetsfirman.

3 gillningar

Korslänkar till avsnittet med @JAB på ämnet:

3 gillningar

Men hur mycket av detta är i likvida tillgångar? Att sälja en fastighet, onoterat bolag, pensionssparande du inte ens kommer åt själv etc. är inte riktigt samma sak som att likvidera innehav på ett ISK och sedan sitta barnvakt i två dagar tills personen kan flytta ut pengarna via målvakter.

1 gillning

Har detta faktiskt hänt i verkligheten en enda gång ens, eller är det dina egna fria fantasiser?

Det närmaste jag kommer på såhär på rak arm är väl kidnappningsförsöket mot Peter Wallenberg 1993, men dels misslyckades det ju och dels tror jag faktiskt inte vi har några Wallenbergare här på forumet (man hittar för övrigt också enkelt väldigt många Wallenbergare på Ratsit, om nu någon skulle vara intresserad).

Tror det vore hälsosamt för många här i tråden att sluta läsa så mycket brottsjournalistik och lyssna på så många true crime-podcasts, det verkar inte vara bra för ert välbefinnande. Kan ni inte oroa er för att typ bli träffade av blixten eller påkörda av en lastbil eller nåt istället? Fungerande åskledare och bra reflexer är väl alltid bra att ha.

4 gillningar

Det vet nog ingen, därav att jag skrev att alla såklart inte har detta på ett isk. Men ändå tillräckligt många som har ett antal miljoner lättillgängliga för att risken för en enskild individ ska vara försumbar. Särskilt eftersom jag aldrig hört talas om att något sådant här hänt.

Jag med. Det känns som en betydligt högre risk att ägna sig åt vanligt hederligt svenne banan-skryt, som att bära en igenkännbar Rolex på krogen, parkera en tysk bil på uppfarten eller vad man nu kan tänka sig för signaler. Det är mycket lättare att bara råna nån som ser ut som Fredde i Solsidan, än att försöka utpressa en helt vanlig svensson med några årslöner på ISKen.

För man däremot en offentlig tillvaro eller är lokalkändis av typen “ortens fastighetsmagnat” så kan man ju försöka vidta lite lämpliga åtgärder. Eller så brer man bara på som om det inte fanns någon morgondag. Som en gubbe på min hemort som för många år sen lät lokaltidningen göra ett “hemma-hos” reportage med stolt uppvisande av klocksamling och garaget med dyra bilar. Han har inte blivit kidnappad än…

6 gillningar

Alltså, detta problem kommer förr eller senare även för depå. Man måste ju sälja värdepapper för att kunna leva och då dyker det upp kapitalinkomster i inkomstdeklarationen så istället.

Det är bara i ackumuleringsfasen man kan gömma sig.

Om inte tanken är att pengarna ska ligga i depån tills man dör och aldrig användas.

KF är kanske en annan sak, än så länge?

Precis, och så får man en smaskig reavinstskatt som lokalblaskan rapporterar som “inkomst” och vips finns man med högst upp på listan över “de som tjänar bäst i din kommun”. Hände en kollega till mig som helt plötsligt deklarerade några extra miljoner. Folk på jobbet trodde på allvar att han tjänade fem gånger mer än vad han gjorde.

Det säger väl iofs mer om både journalister och folk i allmänhet.

3 gillningar

Dessutom vet ju ingen om det är 1% eller 30% skatt som lett till beloppet på Ratsit. Jag tycker inte det är så jäkla transperent ändå.

1 gillning

Det bästa man kan göra är förmodligen att rösta på V så kommer problemet snart ha löst sig själv utan hembesök :slight_smile:

4 gillningar

Ja, det lär det nog göra, men deklarationen är ju inte offentlig.

Jag skrev inte att den var offentlig, svarade på ett inlägg om den var synlig eller inte i deklarationen.

Risken är förmodligen betydligt större att någon försöker ragga upp dig, bli din “vän” eller langa dig droger än att de allvarligt överväger att utpressa eller kidnappa dig.

Ädelmetaller? (vilket förstås inte bärs i en stor, tjock kedja runt halsen) :wink:

1 gillning