Kapitalförsäkring synlig i deklaration

Såg i årets deklaration att innehav i kapitalförsäkring var synligt där. Jag som gillar att hålla min ekonomi privat blev smått orolig när jag såg det, har alltid trott att det ska vara svårt att se hur mycket en enskild person har i tillgångar inom en KF men det var ju inga problem alls :grimacing: vet att det inte går att få ut någon annans inkomstdeklarstion men lite tråkigt känns det att det går åt det hållet att det blir svårare att hålla sina tillgångar anonyma. Eller vad säger ni?

2 gillningar

Det är en konsekvens av den nya skattefriheten på de första 150 (300) kSEK i ISK och KF.

Därmed måste nu försäkringsbolagen och bankerna skicka in uppgifter på dina KF till skatteverket.

Tacka politikerna.

2 gillningar

Antar att de även talar om att vi betalar skatten….?

Vill man läsa vad andra tycker, så finns en äldre tråd på ämnet.

https://rikatillsammans.se/forum/t/sankt-skatt-pa-isk-svepskal-for-okad-kontroll/79720

För mig personligen så gör det ingen skillnad. Folk har försökt scamma mig sen länge, även om de hade 0 koll på min deklaration. Och myndigheter kan lätt ta reda på ens förmögenhet numera ändå.

1 gillning

Tacka Nordnet som lobbade för att skattefriheten skulle gälla kapitalförsäkring också. Det hade bokstavligen kostat 0 kr att flytta pengarna från kapitalförsäkringen till isk inför årsskiftet, upp till skattefria nivån.

Onödigt av Nordnet att aktivt sabotera kapitalförsäkringen som sparform.

1 gillning

Jo jag förstår att det är pga det… vad snälla dom är våra duktiga politiker som ger oss såna här fina generösa skattelättnader…. Hur lätt är det nu att få reda på någons innehav i en KF? syns det tex i taxeringskalendern? :grimacing:

Fast kapitalförsäkringar är ju bättre än ISK när det gäller utländska aktier, då försäkringsbolaget återkräver källskatt på utdelningar. Så det var väl jättebra att de även gav skattefrihet på KF

”Den enda som har något att dölja är den som inte har rent mjöl i påsen”

Öhm näe… finns ganska många anledningar att inte skylta med sina tillgångar. Bra att dom gav skattefrihet. Men absolut inte till det här priset

Att skatta är väl knappast att skylta med sina tillgångar.

Det blir nog inte mer diskret än så.

Vad det handlar om är att man inte vill att någon ska VETA vad man har för tillgångar. Det bottnar ju i någon form av oärlighet, att man inte kan stå för vad man äger

Visst låter jag provokativ men nog är det ofta så

2 gillningar

Det beror ju på hur man ser det. Jag tänker dels på säkerhet. Klart det är mer frestande att råna eller utpressa någon man vet har gott om pengar. Samt den sociala aspekten i att kunna hålla vissa saker privata. Man kommer ju inte ha jättelätt att smälta in bland sina industriknegande kollegor med miljonskulder när alla vet att man sitter på mångmiljonbelopp. Vissa saker tror jag är ganska sunt att hålla privata, iaf inte att dom av staten skall tvingas fram i offentligheten. Såsom sexuell läggning, sexuella fantasier, vad man tycker och tänker om sina medmänniskor, hur mycket pengar man har. Såna saker tycker jag det är helt okej att man drar en vit lögn om ifall man känner för att göra det bara för att smälta in och slippa bli någon form av måltavla eller samatalsämne pga sådana saker

1 gillning

Om en kollega på jobbet skulle börja rota i dina skattedeklarationer så tror jag att du har ett lite större problem än än samtalsämnen bland kollegorna på jobbet :sweat_smile:

Som vilka problem då? Är inte heller orolig för att någon försöker få tag i min inkomstdeklaration. Det jag är orolig för är att folks förmögenhet i kapitalförsäkringar görs offentliga. Det är lite som att gå i kyrkan och bikta sig helt anonymt under halva sitt liv, för att mitt i allt få reda på att alla samtalen var inspelade och kommer nu att läggas upp på internet. Eller varför man låser dörren till toaletten när man sitter och skiter så det står härliga till, man har inget att dölja men det känns ändå onödigt att nyfikna skvallertanter ska titta på. Nätack, lite privatliv vill nog dom flesta ha kvar

4 gillningar

En flytt från eller till KF är inte tillåten. Man kan bara ta ut och sätta in pengar, inte värdepapper, och insättningar är underlag för beskattning.

1 gillning

Precis, det hade därför kostat en hel del courtage att sälja allt i kf och sen köpa i isk samma innehav. Inte värt det om du frågar mig.

Men tror ni att avdraget är här för att stanna oavsett regering?

Ligger schablonavkastningen för KF synlig som inkomst av kapital på den offentliga delen av deklarationen eller listas det bara i den ickeoffentliga delen? Funderar själv på att lägga nysparande i KF av integritetsskäl.

1 gillning

Problemet är inte att skatta, problemet är synligheten där gemene man kan frivilligt se dina tillgångar. Hade jag varit kriminell så hade jag först rotat i personens tillgångar. Här är det ju hur lätt som helst.

Dessutom måste man ligga utanför marknaden i några dagar om man inte kan och vill betala för belåning. Angående om det blir kvar även med en ny regering så beror det väl på C i rätt hög utsträckning. Kommer de ta strid för att det ska vara kvar, kanske men de kan också sälja ut den frågan om de får något annat de gillar.

Den sammanlagda inkomsten av kapital syns väl publikt.

Har ni inte triggat varandra lite i onödan nu? Kapitalförsäkringen finns enbart med som en post bland kontrolluppgifterna, inte på själva deklarationen. Där finns, som tidigare, enbart inkomster av kapital samt avdrag för räntor etc. Kapitalförsäkringen påverkar sedan enbart avdrag för skattefritt sparande.

5 gillningar

Inte om det är skattefritt.

Sälja 300 000 kr i aktier genererar inget enormt courtage. Fonder har inget courtage.

Jag skrev även “flytta pengar”, inte '“värdepapper”.