Som sagt, insättningar är underlag för beskattning. Det betyder inte att det måste bli skatt, det beror på beloppen man har. Säljer man innehav för att flytta pengar blir det kostnader också.
Vänta nu, syns det bara att KF: JA
Eller siffror som man kan pussla vidare och ta reda på exakt belopp personen har på kontot?
Det står värde per kapitalförsäkring och pensionsbolag. Det verkar inte vara värde 31 december utan underlaget för avkastningsskatt.
Nordnet 5 000 kr
Nordnet 3 000 kr
Avanza 15 000 kr
Osv. Uppradat.
Man är alltså MER exponerad jämfört med ISK där det kräver i alla lite pussel från gemene man att klura ut saker? Väldigt oroväckande
Det är precis likadant.
KAPITAL Namn/Beteckning Belopp Avdragen skatt
Inkomster - Kapital
7.1 Schablonintäkter
Avanza Bank AB Investeringssparkonto xxxx
Länsförsäkringar Bank Aktiebolag Investeringssparkonto xxxx
Du kan inte klura ut någonting, oavsett KF eller ISK.
Stämmer… tyvärr
Vad menar du?
Jag kan lätt räkna baklänges och få fram ca förmögenhet på isk/kf.
Det står schablonintäkt för isk, inte faktiska värdet som för kapitalförsäkring.
Inte svårt att räkna baklänges.
Okej så ISK kräver räkna baklänges, KF är man rakt ut exponerad, det är så jävla illa alltså, då får man hoppa över till ISK igen, otroligt tröttsamt.
Nej, det kan du inte.
Jo för det är omöjligt att räkna ut exakt värde vid årets slut genom schablonintäkten. Medan det står exakt värde för kapitalförsäkring.
Är inte riktigt ett exakt värde som är problemet om du har 10 eller 20 miljoner är inte så noga utan man ser tydligt att här finns ett offer för utpressning.
alla som haft miljoner på vanlig aktiedepå har väl sedan urminnes tider kunnat utpressas
Det har inte varit farligt att äga miljoner på vanligt aktiedepå, så varför skulle det vara farligt med KF…
Nej, man är inte alls ”rakt ut exponerad ”, oavsett ISK eller KF.
På depå syns inget alls om du inte säljer.
Det gör det väl visst det?
Varenda aktieutdelning på AF får du betala skatt på i deklarationen och varenda fond får du betala schablonskatt på 0.4 % på årligen på AF
För er som drömmer mardrömmar om avancerad kriminalitet som söker upp folk med flera miljoner i fondsparande vill jag påminna om att i princip varenda börs-VD på Stockholmsbörsen och varenda Wallenbergare m fl finns att hitta på Ratsit, till allmän beskådan.
Trots detta kan jag bara påminna mig något enstaka tillfälle där det faktiskt gjorts försök till sådana riktade brott (t.ex. det misslyckade kidnappningsförsöket mot Peter Wallenberg 1993). Det är verkligen exceptionellt sällsynt. Det är nog mer sannolikt att bli träffad av blixten än att råka ut för något sådant. Buset läser i allmänhet inte deklarationer, de går nog snarare runt i dyra villaområden och kollar efter folk med en fin Mercedes på uppfarten.
Jante har rätt, du ska inte tro att du är nåt bara för att du råkar ha några miljoner.
0.4% * 30% = 0.12%
Men det beloppet och utdelningar framgår inte i offentliga siffror, där kan du väl bara se samlade kapitalinkomster vilket inte avslöjar storleken på ditt kapital.