Kapitalförsäkring synlig i deklaration

Mycket möjligt men jag känner till tjejer som har kollat upp killar som de träffat på dejtingsiter för att se dennes ekonomi. Personligen vill jag inte att tjejer jag träffar ska veta min ekonomi. Nu använder jag dock inte ISK eller KF så det är inget problem för mig.

Jag kollade årsuppgiften för en kapitalförsäkring och värdet sista december stämmer inte med det som står i deklarationen. Så det är inte värdet i slutet av året utan troligen underlaget för avkastningsskatt som står. Vet inte om det är bättre.

Man ser väl inte mer av innehaven från KF?

Fast jag tror inte att det är så illa. Uppgifterna om KF står som övriga kontrolluppgifter på deklarationen, och jag tror och hoppas att detta inte är offentligt eller går att få tag på för vem som helst? Men hade gärna fått veta av någon som har bättre koll

På deklarationen gör man det. Där står det i klartext vilka summor man har

Jag har inte KF och vet inte vad som redovisas för den nu efter de ändringar som skett.

Nej, det gör det inte. På deklarationen står inkomst av kapital. Inget annat.

Problemet med argumentet om exceptionell sällsynthet är att utpressningsbrott har ett enormt mörkertal. De blir sällan offentliga just för att hela poängen med utpressning är tystnad.

Jag känner personligen till 3st lokala restauranger som utsatts för gängutpressning senaste åren. Det hamnade aldrig i riksmedia.

Att ”buset inte läser deklarationer” känns som en ganska riskabel och naiv gissning i dagens digitaliserade värld.

4 gillningar

Hittade gängen dessa resturanger genom att läsa deras deklarationer (eller ägarnas deklarationer), tror du? Var det just deklarationerna som gjorde dem känsliga för utpressning?

Jag menar alltså: transparens har enligt min mening ett egenvärde. Man blir inte heller mindre känslig för problem med utpressning osv för att man har mindre transparens i samhället. Brist på transparens har däremot många ointuitiva negativa effekter.

1 gillning

Hela diskussionen bygger ju på ett felaktigt antagande. Man kan INTE utifrån uppgifterna i deklarationen beräkna en persons kapital på varken ISK, KF eller depå.

2 gillningar

Fast det är ju ingen som kan komma med klara besked vad som gäller. Därav min trådstart. Det är inget antagande. Det är bara en undran över vad som egentligen gäller

Vad är det du vill veta egentligen? Om du t.ex. beställer lönekollen hos Ratsit så syns ju både inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Men inkomst av kapital är bara en enda siffra där t.ex. schablonintäkter från KF och ISK är ihopbakade med ränteintäkter från sparkonton, intäkter från uthyning av fastigheter, vinster och förluster från försäljningar på AF-konton, ränteutgifter från bolån mm. För många med bolån i samma storleksordning som tillgångarna på ISK eller KF är siffran negativ eller i alla fall nära noll. Det går inte att utläsa särskilt mycket intressant ur den.

Du kan kolla i din deklaration högst upp under rubriken “din inkomst”; det är siffran på raden inkomst (eller underskott) av kapital som syns. Du kan ju också beställa en lönekoll på dig själv eller varför inte på grannen om du nu verkligen vill veta hur det ser ut, det kostar väl 25 spänn eller nåt sånt.

4 gillningar

Då kan du få ett klart besked! Läs inlägget från @kblomster ovan. Där har du svar på din fråga.

1 gillning

Jag känner till en kvinna som sol-och-vårade en man som hon träffat genom internetdejting. Hon sökte aktivt upp killar med pengar och kollade upp männens ekonomi genom offentliga uppgifter.

Anledningen till att jag känner till henne är att vi började dejta efter att hon lurat den förra mannen som drog henne till rättegång. När jag förstod upplägget dumpade jag henne men vid rättegången som hon förlorade hade hon redan en ny rik man.

Skatten på KF betalas av banken som i sin tur tar ut motsvarande belopp som en avgift av kunden. Tidigare har KF inte synts alls i deklarationen. Inkomst av kapital som rapporteras av Ratsit innehåller schablonintäkt från ISK, men altså inte schablonintäkt från KF.

2 gillningar

Aha, då hade jag missuppfattat hur det funkar.

1 gillning

Så man är fortsatt inte exponerad?

Om vem som helst skulle se KF saldo: xxxxz skulle det ju vara en mardröm

Nej, saldo på vare sig KF, ISK eller depå visas i deklarationen.

Alla har väl fått sin deklarationsblankett nu, eller kan logga in på Skatteverket och se den. Så kan ni äntligen släppa denna fråga.

På min deklaration visas det totala värdet på min KF under Övriga kontrolluppgifter.

Det spelar dock ingen roll eftersom den uppgiften inte är offentlig. Själva deklarationen som handling är sekretessbelagd och kan inte begäras ut av någon annan utan ditt samtycke, och samma sak är det med slutskattebeskedet. Kontrolluppgifterna är också sekretessbelagda, både var och en för sig och i sammandrag, se Skatteverkets sekretesskatalog.

Det är som är offentligt är som sagt siffran inkomst av kapital, vari i inräknas schablonintäkter från ISK, men inte från KF.

1 gillning