Försvåra ID-kapning - olika åtgärder du BEHÖVER göra

Blev inspirerad att skapa en tråd gällande detta pga en annan fråga som diskuterades i forumet. Detta med identitetsstöld är ett riktigt aber som tyvärr inte går att undvika helt, men det går att försvåra avsevärt.

1. Spärra obehörig adressändring hos Skatteverket.

Detta innebär att du inte längre kan ändra din adress via blankett.

1. Adresslåset hos Svensk Adressändring.

Detta gör att det inte går att lagra eller eftersända din post utan Bank-ID

1. Spärra ombudsregistrering via blankett

Detta innebär att man inte längre kan lägga till ombud i skattefrågor via blankett, så att en person får tillgång till ditt eller ditt företags skattekonto.

1. Skaffa en Kivra digital brevlåda Finns även andra liknande tjänster.

Detta gör att du får meddelande om att någon gjort en adressändring eller kreditkoll på dig nästan omedelbart, och kan ringa upp företaget och spärra ev. krediter någon försöker ansöka om i ditt namn.

1. Spärra köp utan Bank-ID hos Klarna och Qliro.

Även om du inte använder Klarna eller Qliro behöver du göra detta.

1. Skaffa en brevlåda med lås. Helst inget med dagbokslås, men alla typer av lås avhåller.

Fyll gärna på med fler förslag så lägger jag till dem i öppningsinlägget :slight_smile:

108 gillningar

Bra råd! Enkla åtgärder som bara tar några minuter dessutom! :slight_smile: Verkar ju vara en mardröm att bli id-kapad.

2 gillningar

Toppentråd och -inlägg. Jag hade redan fått tummen ur till hälften. Nu är resten fixat. :slight_smile:

Vad bra. Angående 5. Man kan göra det via webbläsare också. Sen så finns egentligen exakt samma inställning för Qliro (en annan betaltjänst).

Jag vet däremot inte om man kan bli utsatt för bedrägeri om man inte har vare sig Klarna eller Qliro. Jag har alltid undvikt Klarna. Men men, för säkerhetsskull är det åtgärdat.

7 gillningar

Åtminstone tidigare så är detta inte ett 100%igt skydd. Det krävde (åtminstone innan) att webshoppen hade deras senaste integration. Dvs när man klickade i att kräva bankid så krävdes det bara på de flesta shopparna men en del äldre hade inte stöd för det och då släpptes köpen igenom. Precis som gamla ställen som inte stödde 3D-secure etc för kortbetalning, då gick köpen igenom ändå. Men det var förr så jag vet inte om det fortfarande är så eller om man tvingar detta eller spärrar helt istället :slight_smile:

I övrigt en bra lista :heart:, hade redan gjort dem alla!

Eventuellt tillägg:
Om du har eget företag kan det vara idé att spärra saker kopplat även till det. Exempelvis mycket mot skatteverket kan spärras (t.ex. 3 i listan ovan).

Och glöm inte att spärra dig själv från att bara råka bli styrelseordförande / målvakt i något kriminellt bolag/förening och få straffansvar:
https://bolagsverket.se/foretag/skyddadittforetag/bliinteutnyttjadsomstyrelsemalvakt/sparradigfranattutnyttjassommalvakt.1225.html

6 gillningar

Toppentråd!

Hade gjort de flesta sen innan, men nu är allt nytt också fixat! :raised_hands:

Bra tips där. Man måste skicka med snigelpost eller hur?

Angående Klarna/Qliro. Jag gjorde detta alldeles nyss och man kunde välja att använda bankid för köp och dessutom att inte tillåta köp där bankid inte är tekniskt möjligt. Två skjutreglage alltså.

3 gillningar

Det kan vara lämpligt att göra en allmän översyn av sin IT-säkerhet.

Ta bort inloggning med användarnamn på Avanza och Nordnet.

Lägg till tvåfaktor-/multifaktor-autentisering på alla ställen där det finns. Kom i håg att skapa en backup/ett reservalternativ så att du inte låser ut dig själv. Facebook, Twitter, Google, Microsoft, Amazon, …

Om man är riktigt säkerhetsmedveten kan man överväga hårdvarunycklar som Yubikey i stället för att använda telefonen. Det är läskigt så mycket konton det går att återställa/komma åt om någon lyckas ta över ens telefonnummer.

6 gillningar

Gjort alla sedan tidigare :slight_smile:

Sen kan man undra varför man ska behöva spärra saker som ingen annan ska göra ändå.

Tex spärra obehörig adressändring säger ju sig själv att ingen obehörig ska kunna göra :joy:

5 gillningar

Vissa saker går tydligen att göra utan att någon dubbelkollar. Som att sätta sig själv i konkurs exempelvis.

Att däremot upphäva en konkurs eller ändra en felaktig lagfart är inte gjort i en handvändning, även om det säkert underlättar något att vara VD i Securitas.

2 gillningar

Avanza inloggning med användarnamn kräver redan två faktors identifiering som jag förstår det. Som standard alltså.

Nordnet blockar man det under Min sidor och sedan Min profil under användarnamn lite längre ner på sidan.

4 gillningar

Helt otroligt :joy:

Utvecklingen går frammåt, får gå in och ändra reglage 2 jag med, nu när den finns! :slight_smile:

Borde vara tvärtom. Att klarna kräver bank-id som standard, och att de som inte vill ha bank-id får bocka ur. Samma sak med adressändring osv. Det mest säkra ska ju självklart vara utgångsläget.

22 gillningar

Håller med dig, men kan ändå inte sluta tänka på hur de som saknar bankid ska kunna komma åt inställningarna om det krävs bankid för att ta bort kravet på bankid… Kan nog bli väldigt omständligt för de som inte använder bankid.

2 gillningar

Man blir förundrad över att denna möjligheten inte är digitaliserad år 2022… :person_facepalming:

12 gillningar

Ja, det är nästan som om myndigheterna med regeringens goda minne vill underlätta för de kriminella. #Konspiration

:man_facepalming:

1 gillning

Jättebra förslag men är adresslåset inte jätte krångligt om man avlider och efterlevande vill ordna ens financiella saker?

Glöm inte dessa mot reklam och att dina uppgifter delas med företag:

1 https://www.statenspersonadressregister.se/

2 https://nixtelefon.org/

3 Reklamspärr - Transportstyrelsen

Förutom klarna kan man även slå på bankid för Qliro om man använder det.

6 gillningar

Om du blir utsatt för id-kapning så vill jag slå ett slag för att polisanmäla varje gång det händer. Polisanmäl direkt och spara alla underlag. Jag var offer under ett par år och det hela kulminerade i att jag blev misstänkt för ett brott som någon annan begått i mitt namn. Då var det användbart att jag kunde visa upp alla polisanmälningar.

10 gillningar