De som saknar bank-id skulle förslagsvis kunna ringa till kundtjänst och be om pappersblankett att fylla i och/eller identifiera sig med körkort på något kontor.
Vet inte riktigt vilka som saknar bank-id idag. Äldre brukar nämnas i såna sammanhang men de få som saknar bank-id använder väl knappast Klarna ändå?
Tycker iaf min digitala säkerhet ska väga tyngre än random persons möjlighet att handla i mitt namn utan bank-id.
Det är nog inte så få som man kan tro som saknar BankID. Man måste ha svenskt personnummer, vara kund i en av tio banker som är med i BankID och så måste banken välja att de vill utge ett BankID till den person som ansöker.
Men jag tycker att Klarna skulle kunna tajta till villkoren så att det till exempel är krav på fysisk uthämtning och legitimering vid all uthämtning av beställda produkter mot faktura där inte BankID/Freja använts.
För att ytterligare öka sin IT-säkerhet så bör man säkerställa att sina mailkonton och lösenord inte är “läckta”. Kontrollera på t.ex. https://haveibeenpwned.com/.
Återanvänd inte dina lösenord för olika konton genom att använda dig av en lösenordshanterare.
Ja, jag vet, men om man sätter låset på ( " Detta gör att det inte går att lagra eller eftersända din post utan Bank-ID") . Så blanketten funkar inte längre för efterlevanden. Så hur ska de då göra?
Det är fullständigt orimligt att BankID-kravet ligger kvar på nån som är avliden. Så det rimliga är att när man skickar in blanketten så genomför de kontroll på att personen verkligen är död, att den som begär eftersändningen är dödsbodelägare och sen genomförs adressändringen. Till och med Skatteverket har särskild hantering för att sätta adress till dödsboet även om man valt att ingen adressändring ska kunna göras hos dem utan BankID, så att Adressändring inte skulle ha det är osannolikt.
För ett dödsbo ska man inte begära eftersändning hos Adressändring. För dödsbo ska man använda deras tjänst Särskild Postadress. Den kan du enbart beställa via telefon till deras kundtjänst. I samband med den tjänsten kan man även lägga till eftersändning.
Fantastiskt bra och nyttig tråd du har skapat, jättestort tack!
Rubriken hade varit klockren på en löpsedel, hade sålt många lösnummer. Hela tråden borde skickas till någon politiker eller myndighet med ansvar i frågan.
Är lite fundersam gällande Bolagsverket.
De kräver en skriftlig pappersbegäran via snigelpost för spärrning. Får mig att fundera på: kan man häva spärren på samma sätt!?
I så fall är det självmål…
Jag håller med om att det är lite efterblivet att man måste ansöka analogt. För precis som du säger, så finns ju då oron över om det går att häva spärren på samma sätt.
Men att ha skyddet där är ju åtminstone då ändå ett litet skydd eftersom det krävs en tvåstegsmanöver för att lyckas; först häva den, och sedan utnyttja. Jag utgår från att man blir kontaktad vid ändring också, inte bara när man ansöker:
Du får en bekräftelse
När vi har lagt in en spärr skickar vi en skriftlig bekräftelse till dig.
För i så fall bör man ju (hoppas jag!) få en skriftlig bekräftelse när den hävs, och då hinner man ju agera. Faran är ju annars, vilket man vill skydda sig mot, att bli styrelsemålvakt utan att veta om det i något företag man inte vet ens finns. Som i sin tur begår brott. Och så har du varit i styrelsen i några år utan att veta om det och så åker bolaget dit för skattebrott och så åker du dit. Har man varit i styrelsen i några dagar och skriftligt invänt mot det till bolagsverket inom några få dagar så är det nog en förmildrande omständighet i alla fall
Har inte lusläst tråden, men att aktivera tvåstegsverifiering är A och O tycker jag. Aktiveras i diverse tjänster, som sociala medier tex, sedan laddar man ned Authenticator och följer instruktionerna.
Jag blev ID kapad för några år sedan. Det var ett rent helvete. De hade hämtat ut iPads och iPhones, med abonnemang, för stora summor, köpt dyra klockor etc.
De utnyttjade någon bug på Telias hemsida som gjorde att de kunde köpa flera abonnemang på mig.
De hämtade ut iPads i paketutlämningen på min lokala Ica (polisen såg dem på övervakningskameran för från, men de gick ej att identifiera).
Flera andra i mitt kvarter var också drabbade under samma tidsperiod.
Så helt plötsligt hade jag typ 10 Telia abonnemang, och fakturor från dyra klockköp.
Jag upptäckte det först när Kronofogden hörde av sig. Sen var det en jävlas cirkus att rulla tillbaka alla anmärkningar hos Kronofogden, Inkassobolag, kreditvärderingsbolag etc. Tog nog ett halvår att reda ut.
Mycket bra tråd!
Likt många andra säger jag att man ska aktivera MFA/2-FA på Facebook, Mail etc. Har varit med om att personer i min omgivning blivit hackade.
Frågan om MFA/2-FA har varit aktiverat eller ej ställs aldrig när någon hackad gråter ut i kvällspressen, men jag har mina fördomar om hur det ligger till.
För den som har Amazon Prime (kan testas gratis i 30 dagar) och vill nörda ner sig i hårdvarunycklar kan jag tipsa om att det just nu är bra pris på YubiKey 5 NFC, 430 kr: