Försvåra ID-kapning - olika åtgärder du BEHÖVER göra

Hur gör man då? Du får väldigt gärna lägga in en utförlig beskrivning likt “Andis” ovan. Jag är helt ointresserad av allt som har en sladd i sig men reder mig om jag har tillgång till en bra beskrivning. Vad kan hända om man blir hackad på Facebook?

Vad kan hända om man blir hackad på Facebook?

Om du blir hackad kan ditt konto användas för att tigga pengar av dina när och kära. De blir kontaktade av “dig” på Facebook med någon story typ att du blivit av med plånbok/telefon/kreditkort och skulle behöva låna pengar snabbt för att kunna ta dig hem eller ta dig ur en annan otrevlig situation. Det finns ett otal varianter av detta.

Ditt konto kan också användas för att hota och hata andra i ditt namn. Ingen kommer tro att det inte var du, för alla som på fyllan råkat skriva vad de egentligen tycker skyller på att de blivit hackade.

2 gillningar

Perfekt, stort tack! Ska fixa detta också.
Har inte varit på fyllan sen 1980-talet men skulle jag hamna i nämd situation vet jag vad jag ska skylla på :wink::grin::sweat_smile:
Ska man göra samma sak på sitt mail-konto??? Använder mig av yahoo.

Mailen är typ viktigast att göra det på då nästan all lösenordsåterstälkning går till mailen. Så hackar man mailen får man allt annat så mailen bör skyddas med 2-faktor verifiering samt unika starka lösenord.

Länkar till infor om hur man gör,

Yahoo:

Gmail:

Outlook/hotmail:

2 gillningar

Stort tack!!!
Helt fantastiskt hur många duktiga och hjälpsamma medlemmar det finns på detta forum, hatten av. :heart_eyes:

Och här kommer guide för

Instagram
https://help.instagram.com/566810106808145

Twitter

Dessutom använder många sig av “Logga in med Facebook” på andra tjänster. Hackar man ett FB-konto så har man ju tillgång till andra de andra tjänsterna också.

Därför är det all idé att skaffa sig en lösenordshanterare som t.ex 1password där man kan enkelt kan skapa unika lösenord för varje tjänst samt hålla koll på andra saker. Lever man i Apple’s ekosystem så är det bara att använda deras lösenordshanterare

1 gillning

Stort tack för alla tips!

Finns det fler saker man bör tänka på om man har eget bolag?

Någon form av kreditrapportsbevakning kan vara bra också lite beroende på hur ens ekonomi ser ut. Ett problem är väl att det finns olika kreditinstitut, men UC är väl klart störst och därför har jag deras tjänst

Men det kanske finns bättre/billigare tjänster, och då gärna någon som täcker in lite fler leverantörer av kreditinformation. Sen finns det väl tyvärr rätt många snake oil leverantörer också…

1 gillning

Om man inte redan har konto på Klarna och/eller Qliro; skall man skaffa ett konto bara för att kunna spärra det?

På Qliro går det att spärra, även om man inte har konto där

1 gillning

Eftersom jag bara sett NIX-telefoni i tråden så kör vi en till NIX-adressat också:
https://nixa.nixadresserat.se

Tydligen synkar transportstyrelsen där också, så snart slipper man väl alla erbjudna tider för besiktning i oktober (när sista dag för besiktning är i mats eller april).

4 gillningar

Det har väl andra fördelar att NIXA sig men jag har lite svårt att se hur det skulle hjälpa mot ID-kapning och bedrägeri?

Möjligen inte, men en “dirty business” har tendens att leda till en annan i de flesta sammanhang.

Vad betyder detta Två-faktorsidentifiering?

Ja, att kräva att man loggar in med SMS med okända enheter m.m. Därav om någon snor ens lösenord kan de inte logga in. I vissa fall är det bäst att strunta i SMS helt och hållet och istället tvinga en att använda en Yubi-key, som man kopplar med datorn. Så slipper man att någon ringer till kundtjänst och begär att ens telefon-nr flyttas till deras simkort.

1 gillning

Kokar ju över av att Facebook erbjuder inloggning med YubiKey, men det går vad jag vet inte att stänga av mindre säkra alternativ.

Detsamma gäller väl Google.

Jag tycker att detta är principiellt fel. Det är inte mitt ansvar att se till att Klarna och Qliro undviker att ställa ut fakturor till mig för sådant som en bedragare beställer i mitt namn.

1 gillning

Hej!

Jag blev en gång utsatt för ID-kapning och tycker detta var bra tips som hjälper vid en sådan situation. Har gjort allt numera som stod i listan högst upp. Rekommenderar er andra att göra det också! :slight_smile:

1 gillning

Klarna är principiellt fel i grunden. Och ja. Det är fel att man ska behöva aktivt bevaka tjänster man inte är intresserad av att ta i med tång. (Eller kanske ens vet att de finns.)

3 gillningar