Fått ett kort kapat... (för andra gången)

Av en ren slump så gick jag för första gången in i appen Spendwise i morse för att kontrollera hur stort tillgodosaldo jag hade på mitt Circle K kort som vi använder för att tanka bilen etc. Såg då att mitt SJ Prio Mastercard hade några hundringar i skuldsaldo. Försökte först logga in på datorn men det fungerade inte vare sig via lokalt BankID eller mobilt BankID.

Mellan två möten så fick jag se en notifikation om ett “avbrutet köp” från Zara och ett genomfört köp hos Microsoft Store. Köpet på Microsoft Store var på 199 kr och det hade jag kunnat låta passera förbi obemärkt eftersom jag har lite Microsoft tjänster. Zara däremot har jag aldrig handlat / försökt handla på.

Loggar in på Spendwise appen för andra gången för dagen och hittar då en reservation från Microsoft Store på 4000:-. Ringer direkt till spärrservice och spärrar kortet och får en reklamation via SMS som jag fyller i. Enligt spärrtjänsten så kommer jag förmodligen få tillbaka pengarna (eller de kommer krediteras mitt konto) eftersom jag har kortet kvar och inte har auktoriserat köpet via BankID.

Sedan de gjorde om SJ Prio Mastercard så använder jag det nästan inte alls längre då det inte längre genererar nivåpoäng för att kvalificera till SJ Prio Svart, men har någon prenumerationstjänst som dras via det.

Det sjuka är att just mitt SJ Prio kort har blivit kapat en gång tidigare. Den gången var det SJ, något flygbolag, Lenovo.com och något matställe. Har handlat på nätet sedan modemtiden och aldrig råkat ut för något annat än just dessa två incidenter. Är ju många tusentals köp över 25 år eller så. Har ju dessutom haft kort när de drogs manuellt i maskin med karbonpapper i kortslippen som plockade upp präglingen på kortet.

Skönt att köpen var gjorda med kreditkort och att jag uppmärksammade det snabbt. Nu kan ju förhoppningsvis Microsoft spärra ordern så att inte köpet går igenom.

5 gillningar

Hmmm, läskigt. Har samma kreditkort och är rätt försiktig av mig så jag öppnar den alltid en timme i taget för köp online via appen.

Mitt debitkort på lönekontot är däremot öppet för flera prenumerationers skull men där ser jag till att hålla saldot lågt.

1 gillning

Jag hade återkallat alla BankID:n och Freja e-Id:n, och fått nya utfärdade. Bytt lösenord på mejlen, Spendwise, SJ, Circle K. Anmäla kapningen till kreditkortsbolagen så att du kan få nya kort utfärdade. Samt såklart polisanmält händelsen. Id-kapning bör alltid polisanmälas, man vet aldrig när man kan behöva visa upp sina anmälningar för någon. Kolla också om din hemförsäkring eller något av kreditkorten innehåller ID-kapningsskydd.

1 gillning

BankID har inte använts. Supporten på banken sa att Microsoft förmodligen är vitlistad och därmed inte triggar säker autentisering.

Annars är dina råd kloka.

Har BankID på kort så de är offline.

1 gillning

Nu blir jag nojjig för Lunarkortet - där har jag ju halva bufferten. Kanske en ide att alltid låta kortet ligga spärrat?

1 gillning

Måste du använda Lunarkortet för att betala grejer?

Vi har, förutom lönekonto hos storbank, buffert på gemensamt konto hos storbank (ej kopplat till kort). Vi har högräntekonto hos Klarna, används ej för betalningar.

Det gör jag inte, men har kortet - vilket är kopplat till buffertkontot :neutral_face:

Jag har inga stora belopp på konton som är kopplade till ett kort. Även om risken är förhållandevis liten, så känns det onödigt att ha bufferten (eller halva bufferten) på ett konto kopplat till kort.

Har själv blivit skimmad en gång. Då var det ett Forex-kort som jag enbart hade använt utomlands. Kortet låg hemma i säkert förvar då Forex ringde upp mig och meddelade att kontot hade tömts under natten (genom internet-köp från USA). Det fanns några tusenlappar kvar på kortet som jag hade tänkt att använda nästa semester.
Som tur var fick jag tillbaka varenda krona, men efter det blev jag lite mer försiktig med konton och kort.

Jag gissar att största problemen är:

• bestulen / tappar fysiskt kort
  • fysiskt kort blir skimmat vid betalning
  • kortuppgifter stjäls vid osäker internetbetalning

Så vi har inget fysiskt kort för vårt Klarna-kort, och använder det ej för betalning.

1 gillning

Vilka banker har virtuella VISA/MasterCard för betalning online?

Vet att Swedbank lagt ner deras.

Råkade ut för kapning en gång, köp av en flygbiljett. Notiferade kortutgivaren och polisanmälde. Fick pengarna åter men ingen återkoppling från polisen.

1 gillning

Kan det vara vad Klarna kallar ”engångskort”? Vad är Engångskort och hur fungerar det? – Klarna Sverige

2 gillningar

Nyfiken. Vad har du det då till?

Kör bara med Apple Pay där det går. En fiffig funktion är att det automatiskt skapas en unik transaktionskod för varje betalning.

Nu funkar det inte överallt på nätet, men i praktiken överallt vid fysisk betalning (där det finns blipp).

Utöver det har jag aldrig mer än ca 1000 kr på kontot som betalningen dras från. Sätter över pengar vid behov av större inköp.

Det sjuka är att kortet var relativt nytt. SEB bytte ut alla kort under förra året. Har väldigt sällan använt kortet fysiskt (osäker på om någonsin för jag är inte hundra på när jag slutade använda det gamla svarta kortet) och i övrigt endast onlineläge hos större aktörer. Månadsavgift för Discovery+, Byggmax, Jem och Fix, Decathlon, XXL, Amazon, SJ, Comviq.

Enda mindre ställena är driva eget se och getpersonal se (graverade gåvor).

Jag är så gott som 100% säker på att jag aldrig har lämnat kortet till någon och de ställen där jag kan ha använt kortet fysiskt (Byggmax och Jem och Fix) har det varit kontaktlös betalning.

Har ni på kvällen fått besked om att det största köpet på Microsoft har avbrutits.

Kanske borde sagt “Klarna-konto”. Vi har våra sparpengar där istället för räntefonder. Men vi kan alltid betala säkert med Apple Pay om vi behöver, eller använda engångskort.

1 gillning

Jag har lunarkort och buffertkonto men två skillda konton buffertkontot kommer man inte åt med kortet…
Det går att skapa olika konton i appen.

1 gillning

Brukar använda Klarna för engångskort. Jag kör inte som bank utan det blir en faktura. Det är dock störande att man nu för tiden måste göra en sökning på en sida som Klarna inte har koll på för att få skapa sitt kort.

https://privacy.com/ verkar vara ett vettigt alternativ i USA. Går dock inte att skaffa i Sverige.

Testat Curve lite (deras kort kopplar till ett kort man väljer i appen att betala med). Blockar inte betalningar, men får en notifikation när en betalning sker.

1 gillning

Rätta mig om jag har fel, det var några år sedan jag jobbade med att implementera 3D secure. Men alla köp som inte görs med 3D-secure (=extra autentisering typ med BankID) kan du reklamera hos banken som utfärdar kortet. Handlare som inte använder 3D får aldrig sina pengar av t ex VISA så fort det kommer in en reklamation, oavsett om kunden fått sina varor eller inte. Vissa av min kunds kunder hade satt detta i system att göra köp och sen reklamera = gratis varor.

Men självklart är det meckigt och störig att hålla koll och administrera så viss försiktighet är aldrig fel. Och går det alldeles för många dagar så antar jag att pengarna är förlorade.

Å andra sidan: När du registrerar ditt kort första gången på t.ex. Microsoft så måste du identifiera dig med Bank-ID, men när du har gjort det en gång så behövs det inte nästa gång du gör ett köp på Microsoft (eller vilken tjänst det är). Det är alltså inte så att Microsoft är vitlistad generellt, utan det är du själv som accepterat att de tar betalt av dig. Mitt råd är därför att du aldrig sparar kortinformation hos någon tjänst du prenumererar på. Ja, det är opraktiskt, men om du vill vara säker så…