Jag älskar den där banken, för några månader sen valde man att säga upp min kortkredit som jag haft i över 20 år, utan anledning, inom kortets giltighetstid. För att få ny kortkredit var jag tvungen att ansöka om ett nytt kort och kredit, med sämre villkor…
Nu fick jag ett meddelande att de stängt av samma kort för internetköp, eftersom jag inte använt kortet på någon månad anser de att jag brustit mot deras villkor, det räcker inte med att jag betalar en månadsavgift för att ha ett Mastercard hos dom (nu utan kredit) utan jag måste hela tiden använda det, annars stängs det av…
Får se om jag får säga upp kortet, men det går säkert inte…
Jag hade “tur” att Marginalen ringde upp och sålde in Marginalen Gold-kreditkortet till mig med specialerbjudandet att det skulle vara avgiftsfritt hela tiden. Får se om de ångrar sig i framtiden. Just nu har det legat i en låda i ett år i väntan på att kanske användas någon gång.
Enda nackdelen hittills är att de då och då ringer och vill sälja på mig någon inkomstförsäkring som kostar en viss procent på varje köp.
Och att den första säljaren inte kunde förstå att eftersom han inte kunde bevisa att han var från Marginalen så var jag oerhört restriktiv med vad jag sa. “Men jag ringer från Marginalen” “Vem som helst kan säga det”.
Du kan väl skaffa ett kort att ha som reserv vid behov. Man betalar ju en årskostnad.
Krav på att handla har jag aldrig hört.
Däremot vet jag att bankerna(ekonomiska systemet de infört)inte vill att man bunkrar pengar.
Man vill öka omsättningen och vill undvika att de inte används.
RT jobbar alltså mot bankerna.
Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg.
Det finns gott om kreditkort utan årskostnad.
Hur menar du med att bankerna inte vill att man “bunkrar pengar”?
Fondsparande brukar de tex marknadsföra och att man har mycket sparat hos banken brukar vara uppskattat.
Säg upp kortet och skaffa ett kreditkort via någon av “företagsbankerna”. Exempel Norwegian bank. Ingen årsavgift. Ingen aviavgift (om internetbank). 0kr i avgift för bankomatuttag.
Skippa Swedbanks hutlösa mastercard.
Klart 17 de kan öka utdelningarna… man kanske skulle köpa på sig nåra aktier…
jag tror du missförstått Swedbanks meddelande om internetköp… jag fick också meddelandet och de skrev ju att du kan slå på det igen när du vill och att de gör det för att skydda oss mot alla nätbedrägerier !
Jag slog på min igen och det gick hur bra som helst!
Det är en “feature” som Swedbank och förmodligen många andra banker erbjuder. Hos Skandia som jag har kan man begränsa internetköp, sätta högsta rullande belopp, begränsa användning till olika regioner av världen, etc…
Frustrerande såklart om man missat den informationen när banken rullat ut nya “features”.
Nej det missförstod jag inte alls. Jag hade alltså använt mitt betalkort med att betala på internet bara månader innan, och helt plötsligt, utan förvarning stänger Swedbank av funktionen för mig, inte mycket att missförstå.
Omt man vill skydda sina kunder mot bedrägerier på internet varför tog de då bort de virtuella Mastercard och Visa korten man kunde skapa i Internetbanken? De var helt perfekta för att just helt eliminera bedrägerier.
Du skapade exempelvis ett kort per onlinetjänst, du kunde själva bestämma hur länge det skulle gälla och exakt beloppet. Skulle du handla på en butik du aldrig handlat på förut för 200 Kr så skapade du bara ett kort med 200 Kr.
Nu löser man detta genom att stänga av alla funktioner för att “skydda sina kunder” - om man vill skydda kunderna kan man säga upp alla kort, då är ju alla kunder skyddade…
Låter märkligt… Är det för att det är betalkort? Jag har ett kreditkort (Entercard) knutet till Sparbanken Skåne. Det är ett backup - kort. Har haft det i 10 år, använder den en-två gånger vartannat - var tredje år. Har aldrig haft några problem med internet- köp eller att jag använder det för lite