Jag skaffade för första gången kreditkort (via Nordea) för några månader sedan. Tänkte att det var ett smart sätt att minimera buffert som inte får ränta och att kunna ha så mycket som möjligt investerat.
Ännu så länge har det fungerat bra. Jag känner mig trygg i att veta att jag alltid har 50 kSEK tillgängligt, det ska mycket till för att det inte ska räcka i min ekonomi.
Men jag insåg nyligen att det inte fungerar med Swish! Om jag tex vill betala något för några tusenlappar via Swish så måste jag ha dom pengarna på kontot. Har dubbelkollat med Nordea att det inte finns något sätt att föra över pengar från keditkortet till mitt sparkonto eller att Swisha från kreditkortet. Det har gått tidigare men dom har tagit bort den möjligheten.
Någon som har en lösning på detta? Det enda jag kommer på är att helt enkelt ha en större buffert på mitt vanliga sparkonto utan ränta vilket var det jag vill undvika.
Absolut, jag brukar försöka ha några tusen på kontot och när jag Swishar är det ofta småpengar. Men jag märker att det blir allt vanligare att betala även dyrare saker med Swish, tågbiljetter, webshop av olika slag osv.
Eller om jag snabbt vill kunna hjälpa någon vän som behöver 10 kSEK med kort varsel.
Inte jättevanligt men jag gillar att vara resilient och förberedd så det stör mig lite att det inte funkar som jag tänkte.
Så kanske det är men buffertens syfte är inte att generera avkastning utan att generera trygghet vilket den gör om den ligger på din ordinarie bank.
Annars kand i flytta hela eller delar av bufferten till en bank med bättre ränta, samma trygghet, högre ränta men någon extra bankdag för att få pengarna på rätt konto vid behov.
Jag ser också att t ex SJ gärna vill ha swishbetalt, men det kan de glömma när det gäller mig. Jag tar allt på kortet. Detsamma gäller Skånetrafikens kollektivtrafikapp. Så jag swishar mest tjejen och barnen om de lagt ut nå’t för mig.
Det är ju svårare, men har man sådana vänner och sådana behov behöver man ju oavsett ha 10k “liggande”. Men visst, det hade varit fint att kunna swisha på kredit. Jag misstänker att spelbranschen är ett av skälen till att detta inte går.
Här kan jag känna igen mig. Jag vill ha poäng på kreditkortet för allt jag köper, så hade jag fått in swishsummorna där också så hade jag inte protesterat.
Jo, jag vet. Men det är ändå skillnad att behöva ha 30 kSEK utan ränta eller att slippa ha det och köra kreditkort istället. Men jag får kanske acceptera att det är så, trodde att jag hade hittat en smart lösning.
Jo fast om det hade gått att swisha kredit hade jag inte behövt ha det liggande
Men visst, det finns säkert skäl till att dom tagit bort den möjligheten. Jag får köra på en kompromiss antar jag och se till att ha en viss peng alltid på kontot och sen ha kredit som backup på resten. Kommer nog ändå kunna minska hur mycket jag behöver ha på ett konto utan ränta.
Bra fråga, det har jag inte tänkt på. Osäker på om det går.
De få räkningar jag har (hyra, el, internet) dras automatiskt efter lönen kommit in varje månad så just då har jag bra med pengar på lönekontot. I samband med det betalar jag kreditskulden och sen kan jag föra över resten till Lysa eller liknande.
Du går miste om småpengar i ränta, ser inte att det är där slaget står om du har koll på dina utgifter och investerar långsiktigt månatligen.
Måste dock ställas mig skeptisk till kredit (lån) som buffert. När skiten träffar fläkten på riktigt och du står där med -50% på investeringarna och precis blivit arbetslös eller sjuk så är buffert i form av ett kreditkort ganska dåligt jämfört med att ha en riktigt buffert.
Håller helt med. Men jag har en betydligt större peng på Lysa spar som jag kan få tillgängligt inom några dagar. Samt kontanter, fysiskt guld och har en fast lön och A-kassa osv. Så det är inte så att krediten är min enda tillgängliga buffert i ett sånt scenario.
Att optimera sparandet är egentligen den lilla delen av varför jag gör detta, det är till större del ett sätt att vara resilient. Och att då ha 50 kSEK i kredit är mer än jag tidigare har haft i snabbt tillgänglig buffert så jag tycker att det känns tryggare.
Vi behöver nog inte gå in på det, jag är okej med att vi kommer resonera olika i ett sånt scenario men det kan finnas situationer där jag skulle göra det.
Lider av liknande problem. Jag handlar allt på kredit, som jag sen betalar av i slutet av månaden då jag får cashback på mina köp. För att inte “förlora” pengar så sätter jag undan allt annat i olika sparanden och fonder, och då blir mitt swishkonto tomt.
Riktigt drygt när man ska dela på en middag eller är på krogen.
Har mina hos sbab. Går på en bankdag att få över dem till min vanliga bank, om jag lägger överföringen innan 8 på morgonen brukar de vara där vid 12 körningen.
Tror aldrig jag har haft akutbehov av min buffert så att det inte räcker med 24h att få fram pengarna. Fördelen med att dem ligger på en annan bank är också att man inte lockas att nalla på dem.