Har idag min buffert på Lysas Sparkonto Auto men stör mig på att det tar några dagar att föra över till mitt konto på Handelsbanken. Ibland så behöver man ta ut pengarna fort från bufferten vid en akuta situationer som t.ex. djursjukhus och då vill jag att pengarna ska komma in på Handeslbanken direkt som om det vore en direkt överföring med två konton på Handelsbanken och inte ta fler dagar.
En lösning jag funderar på är att ha bufferten på Handelsbankens sparkonto istället men där är ränta bara 1,75% så känns lite sådär när man kan få 3-4% hos annan bank.
Finns det något sparkonto där jag kan ha min buffert och direkt föra äver pengarna till mitt konto i annan bank? Typ via Swish eller liknande för tekniken att föra över pengar direkt finns ju bevisligen. Menar alltså att kunna ta ut via Swish, inte gör en insättning
Är öppen för att överge Lysa och ha bufferten hos någon annan leverantör för att få den här smidigheten.
Min erfarenhet från Landshypotek och SBAB är att där går det på samma dag om överföringen görs tidigt på dagen (bankdag) och bankdagen efter om det görs sent.
Summor i storleksordningen 200.000 har inte varit några problem.
Finns nog ingen bank som har direkt överföring på sekunden utan då är det nog att ha pengarna på sin egen bank som gäller vad jag vet.
Men jag har northmill bank som sparkonto och där tar det ca: 3-4 timmar att få pengarna in på sitt konto.
Aha men 3-4 timmar låter ju inte alltför länge. Vilken bank har du då? För det är väl olika mellan olika banker hur lång tid det tar att överföra tror jag
Nordea, men det borde inte vara någon skillnad med SHB.
Kreditkort är ett utmärkt alternativ så länge man betalar på förfallodagen.
Själv har jag autogiro mot kreditkortet, så det enda att hålla reda på är att ha täckning på kontot varje månadsskifte när det dras.
I princip alla fullsortimentsbanker har det så, typ Nordea, Swedbank, osv. Man har olika bryttider flera gånger per dag. Värre med nishbanker och Lysa.
Skandiabanken har ett sparkonto med drygt 3% ränta. Där kan man alltså direkt föra över pengar till transaktionskontot och fortfarande få ränta på alla innestående medel.
Själv har jag 20% av bufferten på min egen bank just för att kunna ta hand om betalningar som inte kan vänta någon dag. Till och med det är nog lite överdrivet försiktigt, för så länge man har mat på bordet kan ju i princip allt tas på faktura i nödfall.
Det tar väl upp till 3 dagar oavsett bank. Nu är det ju inte tänkt att du ska “nalla” på ditt sparkonto. Buffert är väl bättre du har på något ställe där du kan ta ut dom?
Annars är ju kreditkort eller betalkort en bra ide, räntan som du får på de 3 dagarna du överför pengar kan ju knappast vara något problem här?
Jag har fört över pengar på dagen (brytpunkt 13:00 tror jag) mellan swedbank, sbab och avanza, jag tror det funkat klockrent i alla riktningar. Förutom det har jag en liten buffert på 5000 på Swedbank och 50000 på Mastercard.
En lösning kunde kanske vara att ha både sparkonto, personkonto och kort på Northmill. Då kan du till vardags ha bufferten på sparkontot till bra ränta, och vid behov kan du på direkten överföra pengar via deras app från sparkontot till personkontot, till vilket kortet är kopplat, och så betalar du med kortet (eller tar ut ur bankomat).
Har Skandia och sparbanken och kan föra över samma dag (fm/em) mellan dem.
Men de har olika summor man kan överföra som max. Så kolla även upp sådana saker.