Hur mycket behåller ni kvar på er bankkonto eller 0% sparkonto som riktigt buffert?

Största del av min buffert är på Komplett sparkonto (obunden) med 0,85%. Men jag försöker att behålla 15,000Kr på mitt Handelsbanken bankkonto, bara i fallet om jag behöver pengar och kan inte vänta 2/3 dagar kopplad till Komplett överföring.

Hur mycket behåller ni kvar på er bankkonto eller 0% sparkonto som “riktigt” buffert?

Jag har 1000kr på nollräntekonto som kan tas ut i uttagsautomat eller swish plus 25 000 kr tillgängligt på kreditkort. (utnyttjar kanske 5-6000/månad i genomsnitt)

Ok och då kreditkort faktura kommer efter lön varje månad så du aldrig behöver att ha mer än 1000kr som “fastnar” på konto?

Jag och min sambo brukar ha runt 3000 kr stående på vårt gemensamma konto ifall man behöver betala något med Swish eller liknande. Vi gör alla köp med kreditkort. Kommer inte ihåg när jag senaste behövde ta ut kontanter i en bankomat :slightly_smiling_face:.

Det som blir kvar av lönen efter räkningarna betalats. Är det ”för mycket” kvar när det är dags för nästa lön sätter jag in det på sparkonto eller investerar. Försöker se till att inte ha mer än 10-20k på lönekontot.

2 gillningar

Brukar försöka ha ungefär 30k kvar för oförutsedda utgifter. Jag ser detta som en liten del i min buffert som i övrigt ligger på räntekonto.
Jag tänker att summan beror lite på hur ens liv ser ut. Själv bor jag på en gård med fru, barn och två bilar. Hade jag varit singel, hyrt en lägenhet och inte ägt någon bil hade det nog varit en lägre summa.

2 gillningar

Jag ser till att behålla 5000 kr av månadssparandet på sparkonto hos banken. Behöver jag så tar jag från dem, annars investeras summan i slutet av månaden.

Jag har 50% av mitt kapital för tillfället på sparkonto obundet till 0.6% ränta!

Jag försöker bara ha mina medelutgifter/månad på bankkontot, men om jag märker att det är en månad jag kommer behöva mer så för jag över från sparkontot. Oftast låter jag inte kontot gå under 1-2k om det inte är precis innan löning. Överföringar från sparkontot tar bara 1 bankdag för mig och jag har aldrig varit med om att det inte räckt så länge jag för över innan det blir för lågt. Om det är flera månader på ett år då jag har för mycket eller för lite pengar kvar i slutet av månaden försöker jag se över mina utgifter och mitt sparande.

Just nu ligger hela vår buffert på sparkonto utan ränta. Vi bor i hyresrätt och behöver inte jättemycket i buffert.
Vi har en lågriskportfölj samt kreditkort om det skulle behövas mer.

30% av bufferten(+/-10%)på storbankens nollräntekonto, snabbt åtkomligt ca:18-22’.

1 gillning

Ja precis. Och skulle olyckan vara framme så har jag ett räntefritt lån via kreditkortet i 2 månader. Och det tar som sagt max 1-2 dagar att få fram pengarna från bufferten på nischbanken eller lysa så att man kan betala rankningen månaden efter.

1 gillning

Vi har ca 10 kkr vardera på noll-konto som ska täcka typiska månadsutgifter, inkl. fasta utgifter.

Gillar att ha det vi “ska” använda en månad på kontona. Blir det över, bra, behöver man ta ut mer efter ett par veckor, så ska det bero på någon oförutsedd utgift. Om inte så har vi gjort av med för mycket och får på så sätt en varningssignal under månaden, inte efter.

Gillar inte att vara beroende av banköverföringar utan skulle klara oss på de pengarna till nästa lön.

Vi använder betalkort (mot kontona), resten av bufferten tillgänglig inom 1-3 dagar (men ska inte behövas) och har sedan ett kreditkort som worst case back-up.

2 gillningar

men hur gör du med 3000kr/månad bara om du räknar Akassan, Unionen SATS och ev. Swish? Det är många månad “grejer” som man inte betala med kreditkortet

25 kkr, känns inte riktigt värt krånglet av att ha de på ett icke-nollränte-konto. 2615 kr extra på tio år om jag skulle ha de på ett konto med 1% ränta, det får enkelheten och den lilla extra tryggheten kosta…

7 gillningar

Ca 5000kr kvar på Swedbank lönekonto efter att sparande/räkningar/överföring till buffertar/överföring till kortkonto gjorts.

Oj känns som att jag har lite för mycket jämfört med alla här… Ca 200k just nu i buffert, redan satt in 5x så mycket på fonder senaste halvåret men vill inte riskera att ha allt där ifall bubblan spricker. Vet inte om det är så smart eller inte

Det kanske var lite otydligt. 3000kr är det som vi brukar ha kvar stående på kontot efter räkningar och överföringar till olika sparande i slutet månaden.

Jag har inte mer än kanske 500-1000 kr för att ha om jag skulle behöva betala med Swish till någon kompis eller för någon tjänst som ej tar kort. Ser inte behov av mer alls, är det något dyrare använder jag kreditkort eller betalar faktura och då hinner jag vänta 2 dagar på överföring från konto med ränta.

1 gillning

Vi har runt 180k just nu på buffert, men av dessa ska vi också inreda hemmet i närtid. Tanken är nog att ha ca 100k på bufferten, resterande på börsen.
Jag hade inte varit bekväm med endast 5-10k på buffert i dagsläget.