Är ny här på forumet men har läst många intressanta trådar och fått bra tips om allt möjligt. Har nu en liten fundering kring mitt eget sparande.
Jag har valt att ha ett separat konto på min gammelbank där jag har 50 000 kr som en buffert för oförutsedda utgifter. Det kan tex vara när kylskåp eller diskmaskin går sönder. Eller annat som kan dyka upp. Jag har valt att stanna på 50 000 kr då jag anser att det räcker. Har dock börjat tvivla på om jag behöver den bufferten. Anledningen är att jag har 100 000 kr på ett räntekonto hos Avanza. Har visserligen bundit det på tre eller sex månader tror jag.
Hur mycket pengar har ni som ni snabbt kan komma åt för oförutsedda utgifter? Ska jag kanske bara ha 50 000 kr hos gammelbanken och köpa fonder för de 100 000. Eller ska jag ha räntekontot på Avanza som buffert och flytta de 50 000 kr till isk och köpa fonder istället?
Skippa bufferten och använd vid behov krediter istället. Buffert är till för personer med små ekonomiska marginaler och har en enorm alternativkostnad.
Håller med här, buffert hade jag bara haft om jag inte hade tillgång till krediter.
Har man flera hundra tusen eller miljoner på Avanza så blir det ju lite fjantigt med en buffert. Bättre att använda kreditkort i så fall om nu din diskmaskin skulle gå sönder. En ny kostar ju under 10k, ofta kan du ju betala över 12 månader räntefritt också, inte helt fel med räntefria lån om man har koll på sin ekonomi.
Tar vi bara en vanlig indexfond så är ju de upp 300% senaste 10 åren. De 50 000 kronorna hade ju jag hellre haft i en sådan då.
Det kanske inte behövs någon buffert som ni säger. Har ett kreditkort och kan ju öka krediten där om det behövs vid nåt tillfälle. Har bara haft det tänket sen gammal att jag behöver den bufferten. Är 35 år, bor i bostadsrätt och har ca 950 000 kr i fonder och aktier på Avanza (inkl. de 100 000 kr på räntekontot). Så om det skulle komma nån större utgift så sitter jag inte i skiten direkt
En följdfråga då. De 100 00 kr på räntekontot… Är de vettiga att ha dem där eller ska jag hellre köpa fonder?
Jag har cirka 15 000kr i buffert, bor i hyresrätt, så boendet ger inte så mycket överraskningar kostnadsmässigt.
Men jag har väldigt smala marginaler, så buffert är för tandläkaren, skor och sociala grejer som kostar (som Kolmården eller biokväll).
Har också en domedagsbuffert i en KF, som jag troligen kommer minska på när allt med FK är klarlagt och mina inkomster tydliga. Just nu är det mycket som är under handläggning.
Men tänker i ditt fall att 20 000kr totalt kanske räcker? Har du bra humankapital och investerat kapital så kan man lösa det mesta.
Jag har en checkkredit på 50 tusen på mitt lönekonto jag kan använda om det krisar, men förstahandsvalet är ett av mina kreditkort då det är räntefritt om jag betalar i tid (vilket jag alltid gör). På en månad hinner jag få ny lön/pension eller plocka från något sparkonto/ISK. Så jag har ingen fysisk buffert.
Har du bolån kan du väl göra en extra amortering med de pengarna?
Att gå från cash till aktiefonder höjer ju risken en del härifrån, kanske vore en bra medelväg att amortera.
Lägg allt du kan i indexfonder, t.ex. Länsförsäkringar global indexnära, Avanza global eller 100% aktier på Lysa då du är så ung, sälj aldrig, ös in pengar där. Skulle inte haft buffert eller räntefonder med 1 miljon i indexfonder som du har, finns ingen anledning alls.
Blir man arbetslös har man ju inkomstförsäkring så där behövs ju ingen buffert heller.
Räntefonderna kan du ha kvar om du ska använda pengarna inom 3 år, annars kör du på indexfonder.
Amortera bara om du måste, då lånet upplevs mindre i takt med dina löneökningar. Försök att inte komma under 50% belåningsgrad, utöka i så fall och lägg allt i indexfonderna.
Å jag är lite motvikt till övriga inlägg - tänk att ersättning fr Försäkringskassan eller AKassa kan dra ut på tiden innan belopp landat på ditt konto. Så vänd på beräkningen! Vad är dina fasta kostnader under 3-4 månader?
Har så mycket som jag förväntar mig behöva innan nästa lön på lönekontot, plus lite marginal. Det som ligger i globalindex tar väl en bankdag att komma åt, så jag ser inget behov av någon större buffert.
Han har ju 1 miljon på Avanza, går att få tillgång till på några dagar ifall försäkringskassan skulle strula. Sen är det intressant att räkna på sannolikheten att en 35-årig man plötsligt skulle behöva a-kassa eller försäkringskassa, är det 0,0001% kanske?
Sen är vi i en tid av åtstramningar och AI skifte, så en hel del jobb kan hänga löst.
Sen är såklart det investerade kapitalet en trygghet, men det kan vara skönt att slippa pilla med det man har i indexfonder, speciellt om man vill maxa sin avkastning.
Sen behöver man inte ha 150 000kr i buffert, men 1-3 månaders utgifter kan vara vettigt. Tycker jag.
Edit
Historiskt har det väl hänt att börsen stängt ett par veckor vid händelser av Svart svan karaktär. Så lite lätt åtkomliga pengar kan vara bra att ha i dagens världsläge.
Jag tror det egentligen passar väldigt få individer. För de flesta hör trots allt ekonomi och känslor ihop ganska starkt. Det kanske vi glömmer bort här på forumet ibland…
Jag anser att din situation i övrigt måste få vara med och avgöra. Tjänar du bra? Har du trygg anställning? Finns kreditkort? Hur bor du? Hur ser framtidsplanerna ut? Finns familj?
Bor du i bostadsrätt, lever singelliv och har fast anställning samt inte har större planer inom den närmaste tiden, då tycker jag definitivt du ska köpa aktieindexfonder så snart bindningstiden på Avanza löper ut. Sedan skulle jag personligen inte dra ner bufferten, men placera den gärna i fasträntekonto med fria uttag istället. Lever du som jag gissade ovan räcker tre månadsutgifter relativt långt.